سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم

به مناسبت 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی

مرگ بر آمریکا

مقدمه

حضرت امام خمینی(ره) در چهارم آبان سال 1343 نسبت به تصویب لایحه کاپیتولاسیون(قضاوت کنسولی) در مجلس سنا موضع تندی را اتخاذ و آن را به شدت محکوم کرد . رژیم شاه این حرکت حضرت امام را بر نتابید و در 13 آبان همان سال آن حضرت را در قم دستگیر و روانه زندان کرد . 15 سال بعد دانشجویان پیرو خط امام که "دشمن‌شناسی" را از مراد خویش فراگرفته بودند ، لانه جاسوسی شیطان بزرگ در تهران را به اشغال خود در آوردند و حضرت امام نیز این حرکت انقلابی را "انقلاب دوم" نامید . دشمنی آمریکا با ملت انقلابی ایران کماکان ادامه یافت ، چرا که انقلاب ایران ؛ یک انقلاب اسلامی بوده و آمریکا نیز دشمن اسلام و "جنگ تمدن‌ها"  ارمغان او در مقابل تمدن اسلامی است.


در آستانه 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و هم‌چنین در آستانه ماه محرم که حضرت امام حسین(ع) حج تمتع را ناتمام گذاشت و روانه کربلا شد تا دین جدش رسول اکرم(ص) را که توسط یزید به بازیچه گرفته شده بود احیاء کند ، بازخوانی "دشمن‌شناسی" به عنوان سبک زندگی ضروری می‌نماید. دشمنی اگر به ظاهر دست دوستی به طرف ملت ما دراز کند ، بی‌گمان با چنگال چدنی و دستکش مخملین است .

مَا نُهِیتُ عَنْ شَیْ‏ءٍ بَعْدَ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ مَا نُهِیتُ عَنْ مُلَاحَاةِ الرِّجَال

پیامبر(ص) فرمود : بعد از نهی از پرستش بت‌ها ، از چیزی به اندازه دشمنی با مردم نهی نشده‌ام .

دشمنی به تناسب مورد ، گاه با عبادت و گاه گناه شمرده می‌شود ، از این رو در قرآن ؛ هم به آن امر و هم از آن نهی شده است . خدا مؤمنان را در باره شیطان ، منافقان و ملحدان به دشمنی توصیه کرده است . در مقابل ، از دشمنی با اولیای الهی و مؤمنان نکوهش شده است. 

اقسام دشمنی و نحوه برخورد با آن :

دشمن ؛ یا دشمن شخص است و یا دشمن مکتب(دین) و لذا برخورد با هر یک به گونه‌ای و متفاوت با دیگری است :

1.    دشمن شخص : توصیه‌های دین بر چگونگی برخورد با این دسته از دشمنان که از زبان ائمه اطهار(ع) جاری شده است عبارتند از : 

الف) رعایت عدالت و انصاف در رفتار مسلمانان با دشمنان خویش . امام صادق(ع) فرمود : مؤمن به دشمنانش ظلم نمی‌کند .

ب) نهی از کتمان شهادت برای دشمن : امام علی(ع) فرمود : پرهیزگار ... از شهادت به حق به سود دشمن دریغ نمی‌ورزد .

ج) وفای به عهد : امیر مؤمنان علی(ع) فرمود : اگر با دشمنت پیمان بستی یا تعهدی که به وی سپردی ، با وفا به عهد خود ، از آن(پیمان یا تعهد) محافظت کن و ... .

د) گذشت از دشمن : امبر مؤمنان علی(ع) فرمود : گرامی بدار کسی را که تو را دوست می‌دارد و از دشمنت درگذر که برای تو فضیلت خواهد بود .

ح) سکوت و حلم در برابر دشمن : حضرت علی(ع) به قنبر فرمود : سوگند به آن کسی دانه را شکافت و انسان را آفرید ، هرگز مؤمن با چیزی مانند حلم ، خدایش را خشنود نکرد و با چیزی مانند خاموشی ، شیطان را خشمگین نکرده و با چیزی مانند سکوت ، احمق را کیفر نداده است .

و) رعایت حقوق دشمن شاکی : امام سجاد(ع) فرمود : حق کسی که با تو خصومتی دارد و از تو شکایت کرده این است که اگر مدعایش حق است ، تو شاهد او ضد خود باشی و حق او را کامل ادا کنی و اگر مدعایش دروغ است با او مدارا کنی و ... .

2.   دشمن دین : دشمن دین خطرناک‌تر از دشمن شخصی است ، از این رو خدا در قرآن فرمود : "شیطان دشمن شماست پس او را دشمن بدانید . بنا بر این برخورد با دشمن دین بسیار حساس‌تر و مستلزم مراقبت است .

حضرت امام خمینی(ره) که در دشمن‌شناسی شهره عام و خاص در میان دوست و دشمن بوده است در باره دشمن دین و دیانت ، بارها تذکر و هشدار داده است . آن حضرت اسرائیل را "دشمن اسلام و ایران" و آمریکا را "دشمن درجه اول ایران اسلامی" و هم‌چنین "مروجان اسلام آمریکایی" را "دشمن رسول‌الله(ص)" معرفی کرده است .

مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی) نیز مکرر نسبت به کیدهای دشمنان دین و دیانت هشدار داده و از جمله در پیام سال جاری به حجاج بیت‌الله‌الحرام ؛ "اتّحاد و برادری مسلمانان در زیر لوای توحید" و "شناخت دشمن و مقابله با نقشه‌ها و شیوه‌های او" را از بارزترین درسهای حج نامیده و در باره شناخت دشمن و مقابله با نقشه‌های آن فرموده است :

اوّلاً وجود دشمن کینه‌توز را نباید به دست غفلت و فراموشی سپرد و مراسم چندباره‌ رمی جمرات در حج، نشانه نمادین این حضور ذهن همیشگی است.

ثانیاً‌ در شناخت دشمن اصلی که امروزه همان جبهه‌ استکبار جهانی و شبکه‌ جنایت‌کار صهیونیسم است، نباید دچار خطا شد.

ثالثاً‌ شیوه‌های این دشمن عنود را که تفرقه‌افکنی میان مسلمانان، و ترویج فساد سیاسی و اخلاقی، و تهدید و تطمیع نخبگان، و فشار اقتصادی بر ملّتها، و ایجاد تردید در باورهای اسلامی است، باید به خوبی تشخیص داد و وابستگان و ایادی دانسته و نادانسته‌ آنان را از این راه شناسایی کرد.

برخی تدابیر نسبت به دشمن دین :

الف) کوتاه نیامدن از هدف(مخالفت با شرک‌ورزیدن دشمن) : رفتار حضرت ابراهیم(ع) و پیروان او در برخورد با دشمن دین الگوی مناسبی است . امام صادق(ع) فرمود : هرکس کافری را دوست بدارد ، با خدا دشمنی کرده است و ...

ب) عزت در برابر دشمن : امام باقر(ع) فرمود : هنگام نیازمندی از دشمنان ما یاری نجوئید و ... .

ج) پرهیز از همگونی با دشمن : همگون نشدن با دشمن در سبک زندگی از جمله پوشش ، تغذیه، معاشرت روزانه و ... . رسول خدا(ص) فرمود : ... به روش دشمنانم رفتار نکنید که اگر چنین کردید از دشمنان من به شمار می‌آیید چنان که آنان دشمنانم هستند .

د)آمادگی دفاعی همه‌جانبه : هوشمندی و آمادگی همه‌جانبه مسلمانان در برابر ترفندهای دشمن به سفارش قرآن که می‌فرماید : شمامؤمنان باید با کافرانی که پیرامون شمایند ، آن‌چه در توان دارید از نیروهای رزمی و اسبان بسته(آماده نبرد) فراهم آورید ... .

امام علی(ع) فرمود : پیش از آن که آنها(دشمن) با شما بجنگند ، برای نبرد با آنان و دفاع از خود کاملا آماده باشید .

ح) تقیه در برابر دشمن : امام صادق(ع) فرمود : مؤمن ، مجاهد است ، زیرا با دشمنان خدا در دولت باطل با تقیه و در دولت حق با شمشیر مبارزه می‌کنند .

و) دعا برای دفع شر دشمن : اما سجاد(ع) فرمود : خدایا با چشمانی که]هرگز[ به خواب نرود مرا پاس دار ؛ و با پایه و اساسی که]هرگز[ تنزل نیاید مرا نگهدار ؛ ... و ای صاحب لطف همیشگی و ای صاحب کرامت بی‌شمار ! بر محمد و آل محمد درود فرست و شر]دشمن[ را از من دفع کن . ]خدایا[ به کمک تو من با او روبه‌رو می‌شوم و از شرش پناه می‌جویم و یاری می‌طلبم . پس با قدرت و قوت خودت مرا از شر او رهایی بخش ، ای مهربان‌ترین مهربانان .(صحیفه سجادیه) به تعبیر ابوسعید ابوالخیر که گفت :

من عاجزم از جهان و دشمن      ای صاحب ذوالفقار وقت مدد است

 


پانوشت

[1] - تحف العقول،ص44

- إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعیرِ (فاطر – 6)

 البتّه شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن بدانید؛ او فقط حزبش را به این دعوت مى‏کند که اهل آتش سوزان(جهنّم) باشند!

- ... هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّه‏ ... . (المنافقون – 4) یعنی : آنها(منافقون) دشمنان واقعى تو هستند، پس از آنان بر حذر باش

- إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ...(فاطر – 6) یعنی : البتّه شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن بدانید ... .

- صحیفه حضرت امام خمینی(ره)

- پیام مقام معظم رهبری به کنگره حج سال 1392

- قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فی‏ إِبْراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنا بِکُمْ وَ بَدا بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلاَّ قَوْلَ إِبْراهیمَ لِأَبیهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَکَ وَ ما أَمْلِکُ لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَیْ‏ءٍ رَبَّنا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنا وَ إِلَیْکَ أَنَبْنا وَ إِلَیْکَ الْمَصیرُ (ممتحنه - 4)

شما الگوى خوبى در ابراهیم و پیروان او دارید، به یاد آرید آن زمان را که به قوم خود گفتند ما از شما و از آنچه به جاى خدا مى‏پرستید بیزاریم، به شما کافریم و از همین امروز براى ابد اعلام قطع رابطه خویشاوندى و اعلام دشمنى و کینه مى‏کنیم تا روزى که به خداى یگانه ایمان آورید. باقى مى‏ماند سخنى که ابراهیم به پدرش گفت، و آن بود که من فقط مى‏توانم از خدا برایت طلب مغفرت کنم و از ناحیه خدا هیچ کار دیگرى نمى‏توانم صورت دهم . و همگى گفتند پروردگارا بر تو توکل و به سوى تو انابه نمودیم که بازگشت به سوى تو است .

- مَنْ أَحَبَّ کَافِراً فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَ کَافِراً فَقَدْ أَحَبَّ اللَّه(امالی صدوق،ص605)

- ... لَا تَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَتَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی (علل الشرایع ، ج2 ، ص362)

- وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُون(انفال – 60)

- ُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ یَغْزُوکُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فِی عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا(نهج‌بلاغه ، خطبه 27)

- الْمُؤْمِنُ مُجَاهِدٌ لِأَنَّهُ یُجَاهِدُ أَعْدَاءَ اللَّهِ تَعَالَى فِی دَوْلَةِ الْبَاطِلِ بِالتَّقِیَّةِ وَ فِی دَوْلَةِ الْحَقِّ بِالسَّیْف(علل‌الشرایع ، ص 467)

 

کتابنامه :

1 - دیدارگاه دفتر حفظ و نشر اثار مقام معظم رهبری(مد طله‌العالی) www.khamenei.ir

2 - مفاتیح‌الحیاه ، آیت‌الله جوادی عاملی ، بهار 1391/چاپ یازدهم

3 - نرم‌افزار گنجینه روایات ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به نقل از منابع مندرج در پانوشتها

4 - نرم‌افزار درج مهر ، سازمان میراث فرهنگی(سابق) کشور

5 - نرمافزار مجموعه آثار حضرت امام خمینی(ره) ، موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره)

 


[ پنج شنبه 92/8/9 ] [ 5:33 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 199
بازدید دیروز: 124
کل بازدیدها: 1236621