سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم

جنگ یا دفاع مقدس؟

 به بهانه 31 شهریور سال‌روز حمله ارتش صدام به خاک جمهوری اسلامی ایران 

مطلع

جنگ در فرهنگ علوم سیاسی و علوم اجتماعی ؛ کشمکش مسلحانه یا ستیزه خشن و منظمی است بین دو یا چند کشور با ویژگی‌هایی چون :

1 - مسلحانه است ،

2 - دامنه گسترده دارد ،

3 - کم و بیش مداوم است ،

4 - به قصد قبولاندن هدف سیاسی یا منظور ملی است .

آن‌چه صدام دیوانه در 31 شهریور 1359 - کم‌تر از دو سال بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و سیلی خوردن استکبار جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ - به خواست و حمایت استکبار جهانی با ایران کرد ، یک جنگ تمام‌عیار بود . اما نیروهای مسلح با حمایت بی‌وقفه و همه‌جانبه مردم غیور در مقابل هجوم دشمن به دفاع از تمامیت ارضی و ارزشهای انقلاب پرداخت و این‌گونه بود که جنگ ، دفاع مقدس نام گرفت . مرور هرچند مختصر این پدیده در هفته دفاع مقدس ضروروی است .

صدام تکریتی

صدام که یکی از اعضای برجسته حزب بعث عراق محسوب می‌شد و نقشی کلیدی در کودتای سال 1968 میلادی که منجر به حکومت درازمدت حزب بعث شد داشت ، در سال 1358 هجری شمسی با درجه ژنرالی رسما به عنوان رئیس جمهور کشور سوسیالیستی عراق قدرت را در دست گرفت.

از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی تنها چند ماه گذشته بود ؛ نظام دفاعی کشور بسیار ناپایدار بود ؛ ارتش با تدبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی در مقابل تحریکات مدعیان "فدایی خلق" مبنی بر "انحلال ارتش"، در مسیر بازسازی بود ولی هنوز خودش را اصطلاحا پیدا نکرده بود ؛ ابوالحسن بنی‌صدر که ریاست جمهوری کشور را بر عهده داشت حتی به تمامیت ارضی کشور نیز اعتقاد نداشت ؛ غرب و بخشی از شمال کشور دست‌خوش جنگ‌های ناخواسته داخلی با ایادی ابرقدرت شرق بود و عوامل استکبار و ابرقدرت غرب نیز با طراحی کودتاهای مختلف در صدد خشکاندن ریشه جمهوری نونهال اسلامی بودند .

سنگ‌اندازی یک دیوانه

ایرانِ نه شرقی و نه غربی از ابتدای آزادی از یوغ استکبار با توکل بر خدا ، فقط به مردم خود اتکاء داشت و با ایادی شرق و غرب در ستیز بود .دیوانه‌ای تازه به قدرت رسیده که نقش نمایندگی شرق و غرب را هم‌زمان ایفا می‌کرد در 31 شهریور 1359 به خاک ایران حمله کرد . به گمان او و پشتیبانان شرقی و غربی‌اش جمهوری نوپای ایران با یک نهیب فرو می‌ریخت ، ولی ایستادگی 8 ساله مردم و مسئولین ، علی‌رغم درگیری با ایادی داخلی استکبار ، که بعدا به حق "دفاع مقدس" نام گرفت ، ثابت کرد که زهی خیال باطل ! امت رسول‌الله با توکل بر خدا دشمن‌شکن و پیروز است .

دفاع مقدس

در گذشته بعضی پادشاهان ایران هر بار در مقابل هجوم و یا حتی تهدید بیگانه بخشی از خاک کشور را بخشیده بودند ، اما این بار فرق می‌کرد . جنگ عراق بر ضد ایران - که پشتیبانی هم‌زمان شرق و غرب را با خود داشت و به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) تمام کفر در مقابل تمام اسلام قرار داشت ، چراکه مردم و شهرهای ما از طرفی زیر بمباران و موشک‌باران میگ‌ها و اسکادهای روسی و از طرفی نیز تحت هجوم سوپر اتانداردهای غربی و تسلیحات شیمیایی بود - یک "جنگ تحمیلی" و جنگ ما در مقابل صدام یک جنگ دفاعی بود. "دفاع مقدس" بهترین و گویاترین واژه در این رابطه است .

فرجام جنگ

دفاع مقدس 8 سال طول کشید ؛ چند صد هزار نفر از بهترین فرزندان این مرز و بوم شهید ، جانباز و اسیر و مردم صدمات فراوان مالی و روحی و روانی را متحمل شدند اما نتیجه آن همه ایثار ، شهامت ، شجاعت و شهادت‌طلبی این شد که :

1.بر خلاف گذشته نه چندان دور ، حتی یک وجب خاک ایران در اشغال دشمن باقی نماند ،

2.تجربه تلخی برای دشمنان اسلام و ایران شد تا به هیچ وجه بعد از این در صدد حمله به ایران و تحمیل جنگ دیگری به آن نباشند ،

3.ایستادگی ، به ما آموخت که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و ایران را با دستان توانای خود بسازیم . پیشرفت‌های خیره‌کننده در رشته‌های مختلف علمی و عرصه‌های متعدد از جمله پزشکی ، هسته‌ای صلح‌آمیز ، نظامی ، هوا فضا ، مبارزه با تروریسم دولتی و غیردولتی و ... مؤید این ادعاست .

در آستانه هفته دفاع مقدس ؛ آن شجاعت‌ها ، شهامت‌ها و شهادت‌ها را ارج می‌نهیم و سر تعظیم و ارادت در مقابل خانواده‌های معظم شهدا ، جانبازان مقاوم و ایثارگران فرود می‌آوریم و ضمن درود به روح پرفتوح امام راحل(ره) و شهدای عزیز ،تجدید عهد می‌کنیم تحت زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) برای ساختن ایرانی آزاد ، آباد و مستقل دمی باز نخواهیم ایستاد .

در جنگ جاری بر ضد ایران اسلامی که با نام "جنگ نرم" شناخته می‌شود نیز با دفاع مقدس دیگری ثابت خواهیم کرد ، این بار نیز سرافزار و پیروزیم . ان‌شاءالله تعالی

 منابع :

1 -نرم‌افزار صحیفه امام خمینی(مجموعه آثار امام خمینی(ره))، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی .

2 -  مقصودی مجتبی ، تحولات قومی در ایران ؛ علل و زمینه‌ها .

3 -  http://fa.wikipedia.org

 


[ شنبه 92/6/30 ] [ 10:8 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 71
کل بازدیدها: 1236072