سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم

به بهانه 31 شهریور سال‌روز حمله ارتش صدام به جمهوری اسلامی ایران 

درآمد

جنگ در فرهنگ علوم سیاسی و علوم اجتماعی؛ کشمکش مسلحانه یا ستیزه خشن و منظمی است بین دو یا چند کشور با ویژگی‌هایی چون:

1 - مسلحانه است،

2 - دامنه گسترده دارد،

3 - کم و بیش مداوم است،

4 - به قصد قبولاندن هدف سیاسی یا منظور ملی است.

آن‌چه صدام دیوانه در 31 شهریور 1359 - کم‌تر از دو سال بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و سیلی خوردن استکبار جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ از انقلاب اسلامی- به خواست و حمایت استکبار جهانی با ایران کرد، یک جنگ تمام‌عیار بود. اما نیروهای مسلح با حمایت بی‌وقفه و همه‌جانبه مردم غیور و با تکیه بر شعار راهبردی "جنگ، جنگ تا پیروزی" در مقابل هجوم دشمن به دفاع از تمامیت ارضی و ارزش‌های انقلاب پرداختند و این‌گونه بود که جنگ، دفاع مقدس نام گرفت و تا پیروزی ادامه یافت.

اهداف و انگیزه‌های جنگ

هر جنگ به "قصد قبولاندن هدف سیاسی" و یا "به منظور ملی" رخ می‌دهد. بنا بر این اهداف جنگ عبارتند از کشورگشایی، باج‌خواهی و یا دولت‌سازی که در قالب "قبولاندن هدف سیاسی"قابل تعریف و اساسا هجومی است و متفاوت با منظور ملی که با هدف دفع کشورگشایی و باج‌خواهی رخ می‌دهد می‌باشد. بنا بر این جنگی که با هدف مقابله با کشورگشایی و یا دولت‌سازی که تجاوزکارانه تحمیل می‌شود صورت گیرد، جنگ دفاعی و مقدس است.

صدام تکریتی 

صدام که یکی از اعضای برجسته حزب بعث عراق محسوب می‌شد و نقشی کلیدی در کودتای سال 1968میلادی که منجر به حکومت درازمدت حزب بعث شد داشت، در سال 1358 هجری شمسی با درجه ژنرالی رسما به عنوان رئیس جمهور کشور سوسیالیستی عراق قدرت را در دست گرفت.

از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی تنها چند ماه گذشته بود؛ نظام دفاعی کشور بسیار ناپایدار بود؛ ارتش با تدبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی علی‌رغم تحریکات مدعیان "دفاع از خلق" مبنی بر "انحلال ارتش"، در مسیر بازسازی بود ولی هنوز خودش را اصطلاحا پیدا نکرده بود؛ ابوالحسن بنی‌صدر که عهده‌دار ریاست جمهوری کشور بود حتی به تمامیت ارضی کشور نیز اعتقاد نداشت و در کنار توطئه‌های محتلف براندازانه، غرب و بخشی از شمال کشور دست‌خوش جنگ‌های ناخواسته داخلی با ایادی ابرقدرت‌های شرق و غرب بود که در صدد خشکاندن ریشه جمهوری نونهال اسلامی بودند .

سنگ‌اندازی یک دیوانه

ایرانِ "نه شرقی نه غربی" از ابتدای آزادی از یوغ استکبار با توکل بر خدا، فقط به مردم خود اتکاء داشت و با ایادی شرق و غرب در ستیز بود.دیوانه‌ای تازه به قدرت رسیده که نقش نمایندگی شرق و غرب را هم‌زمان ایفا می‌نمود در 31 شهریور 1359 به خاک ایران حمله کرد. به گمان او و پشتیبانان شرقی و غربی‌اش جمهوری نوپای ایران با یک نهیب فرو می‌ریخت، ولی ایستادگی 8 ساله مردم و مسئولین، علی‌رغم درگیری با ایادی داخلی و سایر اقدامات براندازانه استکبار، که بعدا به حق "دفاع مقدس" نام گرفت، ثابت کرد که زهی خیال باطل! امت رسول‌الله با توکل بر خدا دشمن‌شکن و پیروز است .

دفاع مقدس

در گذشته بعضی پادشاهان ایران هر بار در مقابل هجوم و یا حتی تهدید بیگانه بخشی از خاک کشور را بخشیده بودند، اما این بار فرق می‌کرد. جنگ عراق بر ضد ایران - که پشتیبانی هم‌زمان شرق و غرب را با خود داشت و به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) تمام کفر در مقابل تمام اسلام قرار داشت، چراکه مردم و شهرهای ما از طرفی زیر بمباران و موشک‌باران میگ‌ها و اسکادهای روسی و از طرفی نیز تحت هجوم سوپر اتانداردهای غربی و تسلیحات شیمیایی غربی بود - یک "جنگ تحمیلی" و جنگ ما در مقابل صدام یک جنگ دفاعی بود. "دفاع مقدس" بهترین و گویاترین واژه در این رابطه است .

فرجام جنگ

دفاع مقدس 8 سال طول کشید؛ چندصد هزار نفر از بهترین فرزندان این مرز و بوم شهید، جانباز و اسیر و مردم صدمات فراوان مالی و روحی و روانی را متحمل شدند اما نتیجه آن همه ایثار، شهامت، شجاعت و شهادت‌طلبی این شد که :

1.بر خلاف گذشته نه چندان دور، حتی یک وجب از خاک ایران در اشغال دشمن باقی نماند،

2.تجربه تلخی برای دشمنان اسلام و ایران شد تا به هیچ وجه بعد از این در صدد حمله به ایران و تحمیل جنگ دیگری به آن نباشند،

3.ایستادگی، به ما آموخت که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و ایران را با دستان توانای خود بسازیم. پیشرفت‌های خیره‌کننده در رشته‌های مختلف علمی و عرصه‌های متعدد از جمله پزشکی، هسته‌ای صلح‌آمیز، نظامی، هوا فضا، مبارزه با تروریسم دولتی و غیردولتی مؤید این ادعاست .

در آستانه هفته دفاع مقدس؛ آن شجاعت‌ها، شهامت‌ها و شهادت‌ها را ارج می‌نهیم و سر تعظیم و ارادت در مقابل خانواده‌های معظم شهداء، جانبازان مقاوم و ایثارگران فرود می‌آوریم و ضمن درودفرستادن به روح پرفتوح امام راحل(ره) و شهدای عزیز،تجدید عهد می‌کنیم تحت زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) برای ساختن ایرانی آزاد، آباد و مستقل دمی باز نخواهیم ایستاد .

اما جنگ تمام نشده است و در جنگ جاری بر ضد ایران اسلامی که با نام "جنگ نرم" شناخته می‌شود نیز با دفاع مقدس دیگری ثابت خواهیم کرد، این بار هم سرافزار و پیروزیم.ان‌شاءالله تعالی

 منابع :

1 –مقصودی مجتبی، تحولات قومی در ایران؛ علل و زمینه‌ها .

2 - نرم‌افزار صحیفه امام خمینی(مجموعه آثار امام خمینی(ره))، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی .

3 -  http://fa.wikipedia.org


[ شنبه 93/6/22 ] [ 7:49 صبح ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 36
بازدید دیروز: 12
کل بازدیدها: 1236725