سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم

همان‌طور که وعده داده بودم تا بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در مهر ماه سال 1391 پیرامون "سبک زندگی" ، سلسه‌ مطالبی را در این باره که برگرفته از تعالیم اسلامی است تنظیم و درج نمایم ؛ اولین موضوع را در آستانه سال نو به "نوروز" اختصاص دادم و اینک به مناسبت 12 فروردین که یادآور مشارکت 97 درصدی مردم اسلامی و انقلابی ایران در 12 فروردین سال 1358 در همه‌پرسی انتخاب نوع حکومت می‌باشد ، مشارکت سیاسی را به عنوان یک "سبک زندگی" انتخاب کرده‌ام .

مشارکت سیاسی

انسان موجودی اجتماعی و برای اجتماعی‌زیستن به کسب مهارتهای زندگی نیازمند است . از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی انسان ، نحوه مشارکت در امور اجتماعی و سیاسی و استفاده صحیح و به موقع از حق "تعیین سرنوشت" جامعه و کشور خویش است . کشور مان ایران مهد واقعی "مردم‌سالاری" است چرا که از شهردار یک شهر که به وسیله منتخبین مردم در شورای اسلامی آن شهر انتخاب می‌شود تا انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بالاتر از همه نقش نمایندگان منتحب مردم در مجلس خبرگان رهبری ، همه و همه نقش بی‌بدیل مردم را در اداره امور جامعه نشان می‌دهد . اساسا اسلام برای اعمال حاکمیت اجتماعی به مشارکت و حضور سیاسی – اجتماعی مردم  متکی است . کما این که امیر مومنان حضرت علی(ع) در این باره می‌فرماید:اگر انبوه آن جماعت نبود ، یا گردآمدن یاران حجت را بر من تمام نمی‌کرد ... زمام(حکومت) را بر گردنش می‌افکندم(حکومت را نمی‌پذیرفتم).

 لذا بر مسلمانان لازم است با مشارکت سیاسی که نماد آن شرکت در انتخابات است ؛ افراد صالح ، باتقوا و کاردان را برای اداره امور جامعه و کشور برگزینند . انقلاب اسلامی ایران به رهبری پیامبرگونه حضرت امام خمینی(ره) که در 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید ، حق تعیین سرنوشت کشور و اداره امور جامعه به وسیله مردم  را به ارمغان آورد و با فاصله کم‌تر از 50روز بعد از پیروزی انقلاب ؛ اولین ، تعیین‌کننده‌ترین و گسترده‌ترین انتخابات را در 12 فروردین 1358برگزار کرد و انتخاب نوع حکومت را به آراء عمومی(رفراندوم) گذاشت و مردم نیز با حضور آگاهانه و ماندگار خویش ، "جمهوری اسلامی" را به عنوان نظام سیاسی کشور برگزیدند و بعد از آن سنگ بنای ساختاری و اساسی ، تا امروز 30 انتخابات برگزار شده است که طی آن 10 رئیس جمهور ، 9 دوره نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، 4 دوره نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و 3 دوره نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب گردیده‌اند و علاوه بر آن انتخاباتهای بررسی نهایی قانون اساسی ، دو همه‌پرسی قانون اساسی و اولین بازنگری قانون اساسی را نیز برگزار کرده‌اند .

 در آستانه 12 فروردین سال‌روز برگزاری اولین انتخابات(همه‌پرسی) در ایران و "روز جمهوری اسلامی" ، این روز بزرگ و حماسی را گرامی می‌داریم و ضمن شکرگزاری به درگاه الهی بابت ارازنی نعمت آزادی ، خود را آماده می‌کنیم تا یک بار دیگر در سالی که مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی)  آن را سال "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" نامید با حضور آگاهانه ، هوشمندانه و گسترده و حماسی خود یازدهمین رئیس جمهور را انتخاب و درخت استقلال و آزادی را که از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی است آبیاری نمائیم.

تو آن مرغی که آزادی و در دامی نیفتادی

سزد،گر شکر گویی روز و شب بخت همایون را(امیر خسرو دهلوی)

انتخابات" نماد مردم‌سالاری اسلامی" در مقابل "دموکراسی لیبرال غربی"  است . کما این که مقام معظم رهبری در سخنرانی اول فروردین سال جاری در حرم رضوی فرمود :  انتخابات، مظهر "حماسه سیاسی" است؛ مظهر اقتدار نظام اسلامی است؛ مظهر آبروی نظام است. آبروی جمهوری اسلامی به انتخابات و حضور مردم در پای صندوقهای رأی و تأثیر یکایک مردم در انتخاب مدیران کشور است. انتخابات مظهر اراده‌ ملی است، نماد دموکراسی لیبرال غربی است. ما که مسئله‌ مردم‌سالاری اسلامی را در مقابل مردم‌سالاری اسلامی مطرح کردیم، مظهر مردم‌سالاری اسلامی همین حضور مردم در انتخابات است. لذا به خاطر اهمیتی که انتخابات دارد، دشمنان ملت ایران همیشه سعی کرده‌اند انتخابات را از شور و هیجان بیندازند؛ برنامه‌ریزی کردند که مردم را از حضور در پای صندوقهای رأی باز بدارند؛ مردم را دلسرد کنند، مردم را ناامید کنند. در طول سالهای مختلف که ما انتخابات داشتیم ــ چه انتخابات مجلس، و چه به خصوص انتخابات ریاست جمهوری ــ همیشه دشمنان ما سعی کردند این انتخابات را بی‌‌رونق کنند؛ این به خاطر اهمیت انتخابات در کار کشور است.

 


- لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا(نهج‌البلاغه علی(ع) ، خطبه 3 "شقشقیه"

 


منابع

1 - مفاتیح‌الحیاه ، آیت‌الله جوادی عاملی ، بهار 1391/چاپ یازدهم

 2 - نرم‌افزار گنجینه روایات ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

 3 - نرم‌افزار درج مهر ، سازمان میراث فرهنگی(سابق) کشور

4 - http://farsi.khamenei.ir

 


[ پنج شنبه 92/1/8 ] [ 7:14 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 108
بازدید دیروز: 124
کل بازدیدها: 1236406