سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم

دعای روز دوم


[ یکشنبه 101/1/14 ] [ 7:40 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

دعای روز اول ماه رمضان


[ شنبه 101/1/13 ] [ 10:52 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

حلول ماه توبه


[ شنبه 101/1/13 ] [ 9:8 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

نیمه شعبان

روایات صحیح زیادی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نقل شده است که تولد فرزندی از نسل حضرت زهرا (س) به عنوان دوازدهمین ستاره آسمان امامت و ولایت را حتمی می‌نماید. از میان اسیران روم شرقی که به عراق آورده شده بودند، امام هادی (ع) دختری به نام ملیکه را به همسری فرزندش حسن عسگری (ع) انتخاب نمود که نامش نرجس (نرگس) نامیده می‌شد.

عباسیان که ظاهرا برای حمایت از فرزندان حضرت علی (ع) قیام کرده بودند، دشمنان قطعی آن حضرت و فرزندانش بودند. حاکمان عباسی در عصر امام حسن عسگری (ع) جاسوسانی را گمارده بودند تا از تولد فرزند پسر آن حضرت مطلع شوند. مشـیت الهی هم‌چون حضرت موسی (ع) بر این قرار داشت که حمل نرجس خاتون پنهان باشد.

شعبان‌المعظم در سال 255 هجری قمری به نیمه رسیده بود که وجود مبارک مهدی موعود(عج) پا به عرصـه کُره خاکی گذاشـت. حضرت مهـدی (عج) در زمان رحلت پدرش امام حسـن عسگری (ع) 5 سال داشت که به قدرت و مشیت الهی وجود مبارکش از انظار پنهان و غیبت صغرای آن حضرت شروع شد و تا 70 سال ادامه داشت. بعد از غیبت صغرا، غیبت کبرا شروع شد که هنوز هم ادامه دارد.

امروز نه فقط جهان شیعه و جماعت اهل سنت، بلکه مستضعفان جهان نیز منتظر ظهور فرزندی از پیامبر اسلام (ص) هستند تا دادشان را از مستکبرین بستاند و جهان را از عدل پُر سازد.

نیمه شعبان سال‌روز میلاد مسعود مهدی موعود (عج) بر همه مسلمانان و مستضعفان جهان مبارک باد

سالروز میلاد باسعادت بقیه‌الله اعظم (عج) که در جمهوری اسلامی «روز سرباز گمنام امام زمان(عج)» نام گرفته است بر همه سربازان گمنام آن حضرت مبارک باد

 منابع

1-      نرم‌افزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

2-      مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، آشنایی با فرق تشیع، چاپ دوم 1389

3-     دیدارگاه وزارت اطلاعات http://vaja.ir/Public/Home

 پاورقی


- ابو داود در کتاب سنن از سعید بن مسیب روایت کرده که گفت: ام سلمه گفت: از پیغمبر(ص) شنیدم می‌فرمود: مهدى از عترت من و فرزندان فاطمه است. و هم ابن ماجه در سنن از على(ع) نقل کرده که پیغمبر فرمود: مهدى از ما اهل بیت است. خداوند در یک شب او را آشکار نموده به سلطنت می‌رساند.

- نقل از روضة الواعظین،ترجمه مهدوى دامغانى، ص411

- زمان امامت حضرت امام حسن عسگری (ع) مصادف بود با معتز، مهتدی و معتمد عباسی (قصص الأنبیاء(قصص قرآن)، ص 846))

 - پس از امامت یازدهمین امام (از حضرت علی تا حضرت حسن عسگری)، امام مهدی (عج) که در سال 255 هـ .ق متولد شده بود در سال 260 به امامت رسید، غیبت آن حضرت تا سال 329 ادامه یافت که به غیبت صغری معروف است. در این دوره مردم از طریق نائبان خاص (عثمان بن سعید عمری، محمد بن عثمان بن سعید عمری، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد سمری ) با امام خویش ارتباط داشتند و بعد از این غیبت کبری شروع شد. (مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1389)

 


[ دوشنبه 100/12/23 ] [ 3:23 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

سوم شعبان

در سومین روز از سال چهارم هجرت در خانه علی بن ابی‌طالب(ع) نوزادی پا به عرصه وجود گذاشت که نور وجودش قبل از آن خلق شده بود؛ جدش اولین مخلوق خدا و بهانه‌ای برای خلقت عالم بود؛ مادرش دومین مخلوق خدا و پاره تن رسول‌الله (ص)؛ و پدرش تنها مولود کعبه، امیرالمؤمنین، صدیق و فاروق و وصی پیامبر(ص) بود.

این وجود مبارک که نامش را در آسمانها حسین نامیده بودند،ذخیره الهی بود برای اصلاح دین جدش که حدود نیم قرن بعد از رحلت حضرتش، ذبیح‌الله شد. قیام او بعد از قرن‌ها نه تنها شجاعت شیعیان را برانگیخته، بلکه در نزد غیرمسلمانان نیز مظهر تمایلات آزادگی و ضد استکباری است.

سوم شعبان سال‌روز میلاد باسعادت پاسدار دین خداست و از این رو در نظام جمهوری اسلامی ایران، این روز را روز پاسدار نامیده‌اند.

آن میلاد بر امت رسول‌الله(ص) و این تقارن بر پاسداران انقلاب و نظام اسلامی مبارک باد

 

منابع:

3 - نرم‌افزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به نقل از منابع مندرج در پانوشتها

 

ارجاعات:



   - «... آدم ]در فردوس اعلی[ به جبرئیل گفت این دخترک کیست که از نور جمالش بهشت درخشان شده؟ گفت این فاطمه دختر محمّد یکى از فرزندان تو است که پیامبر آخرالزمان است. گفت این تاج چیست که بر سر دارد؟ گفت شوهرش علی بن ابى طالب است. پرسید این دو گوشواره چیست؟ گفت دو فرزندش حسن و حسین هستند.» (ترجمه جلد هفتم بحارالانوار)

هم‌چنین [هیثمى در مجمع 9/ 184] از «عقبة بن عام» از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت کرده که حسن و حسین علیهماالسّلام دو گوشواره عرش خدا و معلق به عرش‏اند و جداى از آن نمى‏باشند.(فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏4، ص154)

- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی(بحارالأنوار، ج‏25،ص 22)

- در شب معراج به رسول خدا(ص) خطاب رسید: لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ

- قال رسول‌الله(ص) : فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ ... فاطمه پاره تن من است ...

- ابن ابی‌الحدید(شارح نهج‌البلاغه)

- همان

- ابن ابی‌الحدید: «ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است. اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند».

 - ر.ک http://ghaem90.parsiblog.com/Posts/204/

 

 


[ جمعه 100/12/13 ] [ 1:17 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

مبعث

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَق

عید رسول دو سرا آمده

منجی عالم ز حرا آمده

سیّد افلاک سلام علیک

خواجة لولاک سلام علیک

27 رجب مردی از طرف خداوند مبعوث شد که نورش اولین مخلوق خداست و عالم از وجود وی وجود یافته است. بهانه عالم خلقت مبعوث شد تا مکارم اخلاق را بیاموزد. هر چند امروز گروهی به اسم اسلام، خشونت و مسلمان‌کشی در پیش گرفته‌اند و دین رحمت را که پیامبرش رحمت للعالمین بود، خشن معرفی می‌کنند.

عید مبعث رسول رحمت بر همه مسلمانان، بلکه ملتهای جهان مبارک باد



- لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ

 


[ دوشنبه 100/12/9 ] [ 7:14 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

روز پدر

غلو غالیان در باره امیر مومنان حضرت علی(ع) که نسبت خدایی به آن حضرت می‌دادند آن‌قدر ناپسند بود که امامان معصوم علیهم السلام شدیدترین برخورد را با آنها داشته‌اند. اما غلو تظاهرکنندگان در باره شخصیت مولود کعبه، از عظمت آن حضرت نمی‌کاهد. چرا که به اعتراف مسلمان و غیرمسلمان آن حضرت:

1. عبدالله بود: "... و بگوییم على بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که مى‏توان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت‏شده پیامبر عظیم‌الشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست، ... . و کدام شخصیت است که مى‏تواند ادعا کند از خردسالى تا آخر عمر رسول اکرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحى و حامل آن بوده است جز على بن ابی طالب که وحى و تربیت صاحب وحى در اعماق روح و جان او ریشه دوانده. پس او به حق عبد اللَّه است و پرورش‏یافته عبد اللَّه اعظم است‏."(امام خمینی(ره))

2. اول مومن بود: به استناد فرازی از خطبه 56(و سبقت الی الایمان) و نقل از   "اکثر اهل حدیث و اکثر محققیقن از اهل سیره".(ابن ابی‌الحدید)

3. وصی پیامبر(ص) بود: "ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است. اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند". (همان)

4. با حق بود و حق با او(علی مع‌الحق و الحق مع علی به نقل از پیامبر اکرم(ص)).(همان)

5. صاحب لقب امیرالمومنین در زمان حیات رسول الله(ص).(همان)

6. صدیق و فاروق بود.(همان)

7. سرچشمه علم فقه بود. ابن ابی‌الحدید در این باره گفته است:

و از جمله علوم ، علم فقه است و او(علی(ع)) ریشه و پایه آن است و هر فقیهی جیره‌خوار او بوده و از فقه او استفاده کرده است. چرا که:

· اصحاب ابوحنیفه (ابویوسف و محمد و غیر آن) از ابوحنیفه آموختند؛

· شافعی با تایید محمد بن‌الحسن رشد یافت پس فقه او به ابوحنیفه ختم می‌شود؛

· محمد بن حنبل پس او از شافعی اخذ نمود . در نتیجه فقه او نیز به ابوحنیفه ختم می‌شود و ابوحنیفه از جعفر بن محمد(ع) آموخت و جعفر از پدرش و سرانجام به علی(ع) منتهی می‌شود؛

· مالک بن انس از ربیعه و ربیعه از عکرمه و عکرمه از عبدالله بن عباس و عبدالله بن عباس از علی بن ابی‌طالب(ع) آموخت. اینان فقهای اربعه می‌باشند . اما فقه شیعه که معلوم است(از ائمه اطهار گرفته‌اند).

· و نیز فقهای اصحاب «عمر» و «ابن عباس» می‌باشند که هردو از علی(ع) اخذ کردند. ابن عباس که واضح است(شاگرد علی(ع) بود) و اما عمر، پس به تحقیق همه می‌دانند که در بسیاری از مسائلی که برای او و غیر اصحاب مشـکل بود به او رجـوع می‌کرد و بارهـا می‌گفت «لو لا علی لهلک عمر» ... .

8. از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی کرد و بیان کرد که هستی بر پایه عدالت است(جرج جرداق)

9. جامع ضدین بود: از آن طرفْ یک‏آدم زاهد، یک آدم عابد؛ تا صبح بنشیند نماز بخواند آدم زاهد و عابد اهل جنگ نیست. آدم جنگجو هم بیشترش اهل زهد و تقوا و امثال ذلک نیست. جمع مى‏کرده او بین همه.(امام خمینی(ره))

10. بعضی دیگر از مناقب آن حضرت از زبان اب ابی‌الحدید:

· سخاوت وجود(یطعمون‌الطعام علی حبه ... - انسان-9 و 10).

· فصاحت به استناد نهج‌البلاغه.

· زهد: "پس او آقای زاهدان و یگانه روزگار است".

· عبادت: "پس او عابدترین مردم بود".

· قرائت قرآن: در زمان رسول خدا(ص) تنها او بود که آن را حفظ می‌کرد نه غیر او ، و نیز او اول کسی بود که آن را جمع‌آوری کرد.

· شرافت نسبی: پدرش شیخ قریش و رئیس مکه بود . پسرعموی پیامبر(ص)، همسرش بانوی زنان عالم و ... .

· هدایت: در هدایت از همه پیشی گرفت.

سیزده رجب سالروز میلاد مولود کعبه و روز پدر  بر همه مسلمین و بلکه همه طالبان حق و حقیقت انسانی مبارک باد

منابع

1 - طبیبیان حسین، امام علی از دیدگاه ابن ابی‌الحدید، انتشارات کعبه دل، چاپ دوم/1390

2 - نرم‌افزار درج مهر، سازمان میراث فرهنگی(سابق) کشور

3 - نرم‌افزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

 

پاورقی



- شیخ مفید علیه‌الرحمه: «غالیان که از تظاهر کنندگان به اسلام هستند ، کسانی‌اند که به امیرمؤمنان (ع) و امامان دیگر از نسل آن حضرت نسبت خدایی دادند . آنان را به فضیلتی در دین و دنیا ستودند که در آن از اندازه بیرون رفتند.»

- صحیفه امام ،ج‏14،صص 347 و 348 پیام به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهج‌البلاغه.

- ابن ابی‌الحدید شارح سنی‌مذهب نهج‌البلاغه است.

- به مناسبت ولادت با سعادت فخر عالم وجود، حضرت امام علی(ع)، «جرج جرداق»، نویسنده معروف مسیحی و مؤلف کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیة» در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار «تابناک»، ضمن بیان برخی ویژگی‌های اندیشه‌ای و شخصیتی امام علی(ع)، خاطره خود از دیدار با رهبر انقلاب در سال 1997 میلادی را بازگو کرد.

او هم‌چنین گفته است: من تاکنون شش جلد کتاب در این‌باره نوشته‌ام و با این حال احساس می‌کنم که به حقیقتِ آن حضرت دست نیافته‌ و نتوانسته‌ام هر آنچه را که می‌خواهم در مورد آن حضرت بگویم و جمع کنم، پس این‌که بخواهم آن‌ها را در این‌جا با دو یا سه جمله بیان کنم کاری دشوار است.

- صحیفه امام، ج‏8، ص 15   

 


[ یکشنبه 100/11/24 ] [ 7:56 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

روز زن

خداوند اولین چیزی که خلق کرد[i]، نوری بود که خود بهانه خلقت عالم شد[ii]. خالق هستی، آدم را آفرید و او را اولین ساکن زمین قرار داد. فرزندان آدم در سراسر گیتی گسترانیده شدند و خدا آخرین پیام‌آورش را مبعوث نمود تا هادی بشر باشد. از این آخرین پیام‌آور که نورش اولین مخلوق بود، فرزند پسری باقی نمانده بود و لذا دشمنان ابترش می‌خواندند.

بیستم جمادی‌الثانی سال دوم بعثت در شهر مکه و در خانه‌ای که فرشته وحی نازل می‌شد، از بطن اولین زن مسلمان، فرزندی به دنیا آمد که حوریه انسیه[iii] نام گرفت.

حوریه انسیه که «نور او قبل از خلقت حضرت آدم ابوالبشر(س) آفریده شده بود»؛ مادرِ پدر(ام ابیها) بود؛ پاره تن پیامبر(ص) بود[iv]؛ تنها هم‌شأن برای تنها مولود کعبه بوده است؛ تنها بانوی عالم خلقت است که یازده ستاره آسمان امامت و ولایت از وجود اویند؛ تنها بانوی آل عباست[v]؛ تنها مادری است که گیتی در انتظار ظهور مهدی او در گردش است؛ دوستداران او اهل بهشت و دشمنان ایشان اهل دوزخند[vi].آن مولود نزد خدای عز و جل نُه اسم داشت: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، محدثه و زهرا (نقل از حضرت امام صادق(ع)).

قرن‌ها بعد در بیستم جمادی‌الثانی، در خمین مردی به دنیا آمد که روح‌الله نامیدندش. روح‌الله در اواخر قرن بیستم میلادی برای اصلاح دین جدش هم‌چون حضرت حسین بن علی(ع) قیام کرد. قیام او بی‌شک ستونهای ظلم و استکبار را در عصر خود به لرزه درآورد و انشاءالله موج آن تا ظهور مهدی فاطمه(عج) ادامه خواهد یافت.

در تقویم حکومتی که روح‌الله بنیانگزارش بود، بیستم جمادی‌الثانی را به احترام آن بانو و سرور زنان عالم، «روز زن» نامیدند.

سال‌روز میلاد آن مادر و این فرزند خلفش و روز زن بر همه مسلمانان عالم، به خصوص به همه زنان مسلمان، مبارک باد



پاورقی

[i] - قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی(بحارالأنوار، ج‏25،ص 22)

[ii] - لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ

[iii] - رسول‌الله(ص) : إِنَّ فَاطِمَةَ خُلِقَتْ حُورِیَّةً فِی صُورَةِ إِنْسِیَّة

[iv] - قال رسول‌الله(ص) : فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ ... فاطمه پاره تن من است ...

[v] - آل عبا عبارتند از وجود شریف پیامبر اسلام ، امیرالمومنان ، فاطمه و حسنین صلواه‌الله علیهم اجمعین(مفتیح‌الجنان شیخ عباس قمی/حدیث شریف کساء).

[vi] - سلمان فارسى روایت است که پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: اى سلمان، کسى که فاطمه علیها السّلام را دوست بدارد، اهل بهشت، و کسى که او را دشمن دارد، اهل دوزخ است.


[ پنج شنبه 100/10/30 ] [ 6:59 صبح ] [ ] [ نظرات () ]

شهادت فاطمه زهرا

رسول گرامی اسلام فرزند پسر در قید حیات نداشت و دشمنان طبق رسم جاهلیت، آن حضرت را ابتر می‌نامیدند. خداوند دختری که قبل از آفرینش زمین و آسمان‌ها نورش را خلق کرده بود، به عنوان کوثر به جهان بشریت عطا فرمود.

رسول خدا(ص) در 28 صفر سال یازدهم هجری دار فانی را وداع گفت و دخترش فاطمه(س) به روایتی 75 روز و به روایتی 95 روز بعد، در صورتی که 18 سال داشت، به پدر ملحق گردید.

حوریه انسیه که نزد خدای عز و جل نُه اسم (فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، محدثه و زهرا) داشت را فقط پدر گرامی‌اش که نورش اولین مخلوق خدا بود، شوهرش که در بهشت تاج سر او بود و فرزندان معصومش(ع) وصف توانند کرد. چرا که او:

1.  نورش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود که در بهشت، حسنین گوشواره و علی تاج نورانی‌اش بودند؛

2.  کوثری است که خداوند به «بهانه خلقت عالم» محمد مصطفی عطا کرده است؛

3.  حوریه انسیه است؛

4. پاره تن پیامبر(ص) بود؛

5. تنها دختر اولین زن مسلمان است؛

6. مادرِ پدر(ام ابیها) بود؛

7. تنها هم‌شأن برای تنها مولود کعبه بوده است؛

8. شوهرش دروازه شهر علم بود؛

9. تنها بانوی عالم خلقت است که یازده ستاره آسمان امامت و ولایت از وجود اویند؛

فاطمه فرخنده مام یازده سرور

آن به دو گیتی پدرش سید و سالار(ملک الشعرای بهار)

10.تنها بانوی آل عباست؛

11.تنها مادری است که گیتی در انتظار ظهور مهدی او در گردش است؛

12.دوستداران او اهل بهشت و دشمنان ایشان اهل دوزخند؛

13.... .

حیف از فاطمه آن نخل جوان

که خم از باد اجل شد ناگهان(هاتف اصفهانی)

 سوم جمادی‌الثانی سال‌روز پیوستن حضرت فاطمه زهرا(س) به پدر بزرگوارش در بهشت برین، بر همه مسلمانان و محبان آن حضرت، به ویژه شیعیان تسلیت باد

 

منبع: نرم‌افزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

 

پاورقی



- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَکِّلِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ سَدِیرٍ الصَّیْرَفِیِّ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ فَقَالَ بَعْضُ النَّاسِ یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَلَیْسَتْ هِیَ إِنْسِیَّةً فَقَالَ ص فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ قَالَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ کَیْفَ هِیَ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ قَالَ خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ إِذْ کَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ قِیلَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ أَیْنَ کَانَتْ فَاطِمَةُ قَالَ کَانَتْ فِی حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ قَالُوا یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَمَا کَانَ طَعَامُهَا قَالَ التَّسْبِیحُ وَ التَّهْلِیلُ وَ التَّحْمِید(معانی الأخبار،ص 379)

ترجمه: سدیر صیرفى گوید: امام أبو عبد اللَّه صادق از پدرش از اجدادش علیهم السّلام روایت نمود: که پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: نور فاطمه پیش از آفرینش زمین و آسمانها آفریده شد، یکى از مردم گفت: اى پیامبر خدا بنا بر این فاطمه از جنس بشر نیست؟ پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله در پاسخ او فرمود: فاطمه حوراء بشر است، گفتند: اى پیغمبر خدا! چگونه مى‏شود که زهرا حوریّه و انسیّه باشد؟ فرمود: پیش از این که پروردگار متعال، حضرت آدم را خلقت نماید، در آن هنگام که روحهاى خلایق را آفرید، فاطمه را از نور خود خلق کرد، و چون آدم را آفرید فاطمه را به او ارائه نمود. گفته شد: اى پیامبر خدا! فاطمه در آن هنگام کجا بود؟ فرمود: نور او در میان یک ظرف کوچکى در زیر ساق عرش جاى داشت. گفتند: اى رسول خدا! غذاى وى چه بود؟ فرمود: گفتن «سبحان اللَّه، و لا اله الّا اللَّه، و حمد خدا را گفتن.(معانی الأخبار-ترجمه محمدى، ج‏2،ص 384)

- إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَر(الکوثر- 1) ما به تو کوثر[ خیر و برکت فراوان‏] عطا کردیم.

- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی(بحارالأنوار، ج‏25،ص 22)

- لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ

- رسول‌الله(ص) : إِنَّ فَاطِمَةَ خُلِقَتْ حُورِیَّةً فِی صُورَةِ إِنْسِیَّة

- قال رسول‌الله(ص) : فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ ... فاطمه پاره تن من است ...

- آل عبا عبارتند از وجود شریف پیامبر اسلام، امیرالمومنان، فاطمه و حسنین صلواه‌الله علیهم اجمعین(مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی/حدیث شریف کسا)

- سلمان فارسى روایت است که پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: اى سلمان، کسى که فاطمه علیها السّلام را دوست بدارد، اهل بهشت، و کسى که او را دشمن دارد، اهل دوزخ است .

 

 


[ سه شنبه 100/10/14 ] [ 9:31 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

هفته وحدت

دوازده ربیع‌الاول سال 53 قبل از هجرت به روایت اهل سنت و 17 ربیع‌الاول همان سال به اعتقاد شیعه؛ سالروز میلاد مسعود شخصیتی است که عالم به بهانه خلقت او خلق شده است. جمهوری اسلامی ایران بلاشک ام‌القراء واقعی جهان اسلام است و بر همین اساس از 12 تا 17 ربیع‌الاول هفته وحدت شیعه و سنی نام‌گذاری شده است.  اما این سوال همیشه به ذهن متبادر می‌باشد که چرا وحدت بین شیعه و سنی؟ لذا در این مقاله هرچند به اختصار سعی شده است به سوال مطروحه پاسخ داده شود .

اسلام آخرین دین الهی است که با کتاب راهنمای الی‌الابد - قرآن مجید - برای هدایت بشر به وسیله خاتم‌الانبیاء محمد مصطفی(ص) نازل شده است. مسلمانان که افتخار پیروی از کامل‌ترین دین الهی را کسب کرده‌اند؛ یک خدا، یک پیامبر  و یک کتاب هدایت دارند .

یگانگی در اسلام واقعی

هرچند بعضی عوامل تاریخی اختلافاتی را بین امت اسلامی در صدر اسلام به وجود آورد، ولی اختلافات، غیربنیادی و در مقابل مشترکات، ناچیز است .

حضرت امام خمینی(ره) در باره یگانگی فِرَق اسلامی فرموده است: ما پیوستگى خودمان را به اقلیتهاى مذهبى اعلام مى‏کنیم. ما برادرى خودمان را به برادران اهل سنت اعلام مى‏کنیم. دشمنان اسلامند که مى‏خواهند ما را با برادرهاى خودمان مختلف کنند. ایشان در جای دیگر فرموده است: در اسلام‏ بین شیعه و سنى ابداً تفرقه نیست؛ بین شیعه و سنى نباید تفرقه باشد. باید وحدت کلمه را حفظ کنید. ائمه اطهار ما سفارش کردند به ما که بپیوندید با هم؛ و با هم اجتماعمان را حفظ کنیم.

مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار اتحاد و انسجام دنیای اسلام در جمع مردم سنندج (22 اردیبهشت 1388) در این باره فرمود: «بدیهى است دو تا مذهب در برخى از اصول، دربرخى از فروع با هم اختلاف دارند؛ البته در بسیارى هم با هم اتحاد دارند. اما اختلاف به معناى دشمنى نیست. فتاواى فقهاى شیعه در مواردى صد و هشتاد درجه با هم اختلاف دارد. فتاواى ائمه اهل سنت در مواردى بسیار با همدیگر اختلاف دارد».

معظم‌له هم‌چنین در سخنرانی اول فروردین سال 1386 که سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» نامگذاری شده بود منظور از انسجام اسلامی را همراهی همه ملت‌های مسلمان با هم دانست و فرمود: «... انسـجام اسـلامی ، یعنی ملت‌های مسـلمان با هم همراه باشند ، ملت ایران رابطه خود را با ملت‌های اسلامی محکم‌تر کند».

به تعبیر احمد هوبر (اندیشمند سنی مذهب)؛ «تمام اصول اولیه این دو (شیعه و سنی) یکی است. این دو؛ به شهادت، پنج اصل دین و به خدا و پیامبر ایمان و اعتقاد دارند، فقط در بعضی از مکانها و اشخاص تاریخی اختلاف دارند. ما فقط در برخی از این مفاهیم اختلاف داریم که حضرت علی(ع) خلیفه اول است یا دوم و امام خمینی(ره) دقیقا این مساله را به خوبی بیان کرده است، برای این که من به عنوان یک سنی متن نهج‌البلاغه و کتاب ارشاد را مطالعه کرده‌ام.من هیچ نکته مخالفی را در سنت و اصول شیعه پیدا نکردم که برای من سنی مساله عجیب و مخالفی باشد؛ این اسلام واقعی است. اهل‌البیت اسلام واقعی است و امام‌های بزرگ ما مثل مالکی، شافعی، حنبلی، حنفیه و دیگران، این‌ها طرفداران امامان بودند؛ اما الان یک سری افراد مانند طالبان و وهابی‌ها آمده‌اند و می‌گویند شیعه‌ها کافر هستند و مسلمان نیستند . این غلط است.»

دلایل عقلی وحدت شیعه و سنی

در باره دلایل نقلی(به استناد آیات و روایات) وحدت بسیار نوشته شده و لذا در اینجا فقط به ذکر چند دلیل عقلی و به اختصار بسنده می‌کنم :

1. عدم ضرورت تفرقه با توجه به وجود اشتراکات فراوان بین مذاهب اسلامی که به چند نمونه از زبان معمار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب و هم‌چنین اندیشمند سنی‌مذهب - احمد هوبر - اشاره شد. به قول صائب تبریزی که گفت :

موج در یکتایی دریا نیندازد خلل       چهره وحدت نهان در زیر زلف کثرت است

2. همت دشمنان اسلام برای از بین بردن اصل اسلام. ارائه نظریه جنگ تمدنها و برنامه‌ریزی برای اجرای آن در غرب به سرکردگی آمریکا به عنوان نماینده تمدن غرب. تعریف هلال شیعی و تبلیغ شیعه‌هراسی در دنیای اسلام و اسلام‌هراسی در سایر نقاط دنیا؛ ایجاد و تجهیز گروه‌های افراطی مذهبی (القاعده، طالبان و داعش) و تبلیغ خشونت‌گرایی توسط اسلام و ...؛ ایجاد «بهائیت» در جماعت شیعه و «وهابیت» در دنیای اهل سنت که با توجه به جمعیت عظیم اهل سنت در دنیای اسلام اثرات مخرب آن را برای تبلیغ اسلام آمریکایی مشاهده می‌کنیم.

دشمنان اسلام با این توجیه که «اسلام تنها تمدن تهدید‌کننده غرب» است، با همه توان در صدد تضعیف آن برآمده‌اند. هانتینگتون از معلم مذهبی خود برناردلوئیس در مورد مسایل اسلامی نقل قول می‌کند تا ثابت کند اسلام تهدید موجود برای همه هستی غرب را نمایندگی می کند :

«برناردلوئیس بر آن است که در مدتی تقریبا به طول هزار سال پیش، یعنی از نخستین لنگرانداختن در اسپانیا (آندلس)، تا دومین محاصره وین به دست ترک‌ها (خلافت عثمانی)، اروپا همواره از طرف اسلام مورد تهدید قرار گرفته است. اسلام تنها تمدنی است که موجودیت اروپا را، آن‌ هم دوبار، تهدید کرده است».

به این جمله که «جنگ تمدن‌ها» را اصطلاحا تئوریزه می‌کند توجه شود:

«نزاع و جنگ آینده، جنگ تمدن‌هاست و جنگی که انتظار وقوع آن می‌رود میان تمدن اسلامی و تمدن غربی می‌باشد. باید غرب تمام نیرو و توان خود را برای صف‌آرایی در این جنگ آماده و ذخیره نماید. امروز اسلام، جهان را تهدید می‌کند. در سال‌های 1930میلادی فاشیزم جهان را تهدید می‌کرد و در سال‌های 1940 میلادی کمونیسم و در سال‌های 1980-1970 میلادی دشمن جدیدی به نام اسلام پا به عرصه وجود گذاشته است».

در سالهای اخیر شاهد هستیم که شیطان بزرگ با ایجاد گروه‌های تندرو و تکفیری وهابی با نام‌هایی چون طالبان، القاعده، النصره و داعش در کشورهای اسلامی، از طرفی در صدد ارائه چهره‌ای غیرواقعی و خشونت‌گرا از اسلام است و از طرف دیگر با پول مسلمانان و به دست مسلمانان دست به نسل‌کشی آنان می‌زند. آن چه امروز در افغانستان، عراق، سوریه و اخیرا در یمن اتفاق افتاده و جریان دارد مصداق بارز مؤید این ادعاست.

البته اگر به ریسمان وحدت چنگ زنیم و متفرق نشویم، این فتنه‌های تفرقه‌انگیز کارساز نخواهد بود. چرا که وعده خداوند تغییرناپذیر است کما این که فرمود:أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ کَیدِ الْکافِرین‏ یعنی خداوند سست‏کننده نقشه‏هاى کافران است.(الأنفال – 18(

از نور وحدت آن که دلش بهره‌ور شود    کی از هجوم ذره پریشان نظر شود (صائب تبریزی)

3. جلوگیری از چپاول کشورهای اسلامی که دارای ذخایر غنی زیرزمینی هستند. دول چپاولگر با ایجاد تفرقه بین مسلمانان و مشغول‌کردن آنان به خود، ذخایر آنان را به یغما می‌برند. جنگ و برادرکشی در افغانستان، خونریزی و کشتار در سوریه، قتل و درگیری در عراق، پاکستان و سایر کشورهای مسلمان و غارت ذخایر آنان در سایه فضاسازی و به خود مشغول‌کردن به بهانه دموکراسی‌سازی. حضرت امام خمینی(ره) در این رابطه فرموده است: برنامه ما برنامه اسلام است، وحدت کلمه مسلمین است، اتحاد ممالک اسلامى است، برادرى با جمیع فرق مسلمین است در تمام نقاط عالم، هم‌پیمانى با تمام دول اسلامى است در سراسر جهان؛ مقابل صهیونیست، مقابل اسرائیل، مقابل دول استعمارطلب، مقابل کسانى که ذخایر این ملت فقیر را به رایگان مى‏برند و ملت بدبخت در آتش فقر و بیکارى و بینوایى مى‏سوزد.

4. جلوگیری از تسلط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اجانب بر ملل مسلمان. علمای دلسوز اسلام اعم از شیعه و سنی در دنیای پیچیده امروز که استکبار جهانی با در دست داشتن غول رسانه‌ای(شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی) جنگ تمام‌عیار بر ضد اسلام را دنبال می‌کند، وحدت را واجب دانسته‌اند. چرا که به قول صائب تبریزی وحدت شیرازه کثرت جماعت است .

شیرازه قلمرو کثرت ز وحدت است          دارد عَلَم به پا ز ستادن سپاه را

پیشگامان تقریب و وحدت مذاهب اسلامی

نیم‌قرن پیش که تشیع از سوی وهابیت تازه به قدرت رسیده اقلیتی خارج از دین معرفی می‌شد، آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) در اقدامی هوشمندانه زمینه صدور فتوائی از سوی مفتی اعظم سنیان را فراهم نمود که تاسال‌ها بعد سند رفع اتهام در مقابل بسیاری از تهمت‌های ناروا شد .

علامه شیخ محمدتقی قمی به عنوان نماینده آیت‌العظمی بروجردی(ره) به مصر اعزام شد و پیام شفاهی آیت‌الله را به شیخ مجید سلیم که مقام شیخ الازهر را در آن زمان داشت، ابلاغ نمود و پیام متقابل شیخ سلیم به آیت‌الله بروجردی(ره) را دریافت کرد. طولی نکشید که یکی از علمای مصر به نام شیخ حسن باقوری که استاد دانشگاه الازهر و وزیر اوقاف مصر بود به ایران مسافرت و با آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) ملاقات کرد. پس از درگذشت شیخ مجید سلیم، شیخ شلتوت زعامت دانشگاه الازهر را به عهده گرفت و ارتباط نزدیکی با آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره)برقرار کرد و طی نامه‌ای ایشان را برادر معظم خود خواند .

در این بین از سوی آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) ایده تاسیس مرکزی با هدف بسط و گسترش تقریب مطرح شد و بلافاصله الازهر اقدام به تاسیس مرکز «دارالتقریب بین مذاهب اسلامی» نمود .

تاسیس دارالتقریب بین مذاهب اسلامی در مصر نقش عمده‌ای در هماهنگی بین فِرَق مختلف اسلامی ایجاد کرد و به اولین گام مهم و تعیین‌کننده منجر شد. این گام مهم تدریس فقه مذاهب اسلامی شیعه و سنی در دانشگاه الازهر بود. این موضوع در ماده سوم اساسنامه دارالتقریب به این صورت آورده شد: «تدریس فقه مذاهب اسلامی در دانشگاه‌های اسلامی و در همه نقاط تا جایی که به دانشگاه‌های اسلامی عمومی تبدیل شوند، صورت خواهد گرفت».

پیشنهاد برنامه تدریس مذهب جعفری در الازهر اگرچه عملی نشد ولی با یک واقعه مهم دیگر مقارن گردید و آن فتوای شیخ شلتوت مبنی بر جایزبودن پیروی از فقه شیعه بود. بدین صورت بزرگترین مرجع رسمی اهل سنت و بالاترین قدرت علمی مصر با کمال صراحت فتوا داد که پیروان مذهب شیعه اثنی‌عشریه علی‌رغم تبلیغات سوء با دیگر مذاهب اسلامی از نظر برخورداری از امتیازات اسلام برابر هستند و به همه مسلمین اهل سنت و جماعت اجازه داده می‌شود که در صورت تمایل از فتاوی علمای شیعه جعفری پیروی کنند . این فتوا در سال 1378 هـجری قمری در هفدهم ربیع‌الاول، روز میلاد امام همام جعفربن محمدالصادق(ع) بنیانگذار مکتب شیعه جعفری، در حضور نمایندگان مذهب شیعه امامی و شیعه زیدی و مذاهب شافعی،حنبلی، مالکی و حنفی، به دست شیخ محمود شلتوت رئیس فقید دانشگاه الازهر صدور یافت.

اما بیش از نیم قرن از اقدامات تحسین‌برانگیز آیت‌الله‌العظمی بروجردی، از سوی یکی دیگر از مراجع عظام تقلید که رهبری اصلی‌ترین حکومت شیعی در جهان را به عهده داشت فتوائی صادر شد که در نوع خود بی‌نظیر و قابل تامل است.

آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی) در پاسخ به استفتائی مطرح شده که در آن خواسته شده بود تا ایشان نظر خود را درباره «اهانت و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به همسر پیامبر اسلام ام‌المومنین حضرت عایشه اعلام کنند» پاسخ دادند: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام‌زنی به همسر پیامبر اسلام حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سیدالانبیاء پیامبر اعظم می‌شود».

دقیقا پس از پاسخ رهبر معظم انقلاب به این استفتاء رئیس جامعه الازهر اقدامی دیگر در راستای تقریب بیشتر مذاهب برداشت که به نوعی پیروزی شیعیان در عرصه‌های مختلف به شمار می‌رود. دکتر «احمد الطیب» در گفتگو با روزنامه لبنانی «النهار» به نکته‌ای اشاره کرد که همواره مورد مناقشه بین علمای شیعه و سنی بود. وی در پاسخ به سوالی گفت: «ما پشت شیعه نماز می‌خوانیم و برخلاف برخی شایعات، قرآن دومی در میان شیعه وجود ندارد و گرنه خاورشناسان به دقت این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دادند و این طعمه خوبی برای مطالعات آنها می‌شد». جواز اقتدای اهل سنت به امام جماعت شیعی برای نخستین بار است که صادر می‌شود.

شیخ شلتوت هم‌چنین فتوای دیگری در خصوص مذهب شیعه دارد :

«مذهب جعفری مشهور به مذهب شیعه‌ اثنی‌عشری، مذهبی است که هم‌چون سایر مذاهب اهل سنت، تعبد به آن شرعا جایز است و مسلمانان باید این را بدانند و از تعصب ناحق نسبت به مذاهب خاص رهایی یابند، زیرا دین خدا شریعت او وابسته به مذهبی خاص یا محدود به یک مذهب نیست. چون همه آنها اجتهاد دارند و نزد خدای متعال پذیرفته شده‌اند».

 احمد الطیب در واکنش به نظر صریح مقام معظم رهبری بیانیه‌ای هم صادر و در قسمتی از آن اعلام کرد: «با تمجید و خرسندی، فتوای مبارک حضرت امام علی خامنه‌ای را در خصوص تحریم اهانت به صحابه رضوان‌الله علیهم یا تعرض به همسران حضرت رسول(ص) دریافت کردم. این فتوایی است که با دانش صحیح و درک عمیق از خطرناکی آن چه که اهل فتنه انجام می‌دهند صادر شده است و بیانگر علاقه و اشتیاق به وحدت مسلمانان است. آنچه که باعث می‌شود بر اهمیت این فتوا افزوده شود آن است که عالمی از علمای بزرگ مسلمان و از بزرگترین مراجع شیعه و به عنوان رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران؛ چنین فتوایی را صادر کرده است».

امروز در ام‌القراء جهان اسلام یعنی ایران اسلامی که منادی وحدت واقعی بین مسلمانان است، سازمانی وظیفه ساماندهی تقریب مذاهب اسلامی را بر عهده دارد و در دانشگاه‌های ایران فقه مذهب امام شافعی و سایر فقهای مذاهب اسلامی در کنار فقه شیعه تدریس می‌شود .

پس بیائیم اگر سنی هستیم یا شیعه؛ به «حبل‌الله» چنگ زنیم و با هم باشیم، چرا که مسلمانیم .

سال‌روز میلاد با سعادت رحمه للعالمین، اسوه حسنه، محمد مصطفی پیامبر اعظمصلی‌الله علیه و آله و میلاد فرزند گرامش حضرت امام جعفر صادقعلیه‌السلام بر همه مسلمانان مبارک باد

پاورقی

 - لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ... .(بحارالانوار،ج54 )

 

 


[ دوشنبه 100/7/26 ] [ 8:31 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 18
کل بازدیدها: 1236002