سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم

نیمه شعبان

روایات صحیح زیادی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نقل شده است که تولد فرزندی از نسل حضرت زهرا(س) به عنوان دوازدهمین ستاره آسمان امامت و ولایت را حتمی می‌نمود. از میان اسیران روم شرقی که به عراق آورده شده بودند، امام هادی(ع) دختری به نام ملیکه را به همسری فرزندش حسن عسگری(ع) انتخاب نمود که نامش نرجس(نرگس) نامیده می‌شود.

عباسیان که ظاهرا برای حمایت از فرزندان حضرت علی(ع) قیام کرده بودند، دشمنان قطعی آن حضرت و فرزندانش بودند. حاکمان عباسی در عصر امام حسن عسگری(ع) جاسوسانی را گمارده بود تا از تولد فرزند پسر آن حضرت مطلع شود. مشیت الهی هم‌چون حضرت موسی(ع) بر این قرار داشت که حمل نرجس خاتون پنهان باشد.

شعبان‌المعظم در سال 255 هجری قمری به نیمه رسیده بود که وجود مبارک مهدی موعود(عج) پا به عرصه کره خاکی گذاشت. حضرت مهدی(عج) در زمان رحلت پدرش امام حسن عسگری(ع) 5 سال داشت که به قدرت و مشیت الهی وجود مبارک حضرت مهدی(عج) از انظار پنهان شد و عیبت صغرای آن حضرت شروع شد که تا 70 سال ادامه داشت. بعد از غیبت صغرا، غیبت کبرا شروع شد که هنوز هم ادامه دارد.

امروز نه فقط جهان شیعه و جماعت اهل سنت، بلکه مستضعفان جهان نیز منتظر ظهور فرزندی از پیامبر اسلام(ص) هستند تا دادشان را از مستکبرین بستاند و جهان را از عدل پر سازد.

 خداوندا؛ جهان پر از ظلم و ستم مستکبران است، الوعده بالوفا!

هفته سربازان گمنام امام زمان(عج)

نیمه شعبان سال‌روز میلاد مسعود مهدی موعود(عج) بر همه مسلمانان و مستضعفان جهان مبارک باد

میلاد باسعادت بقیه‌الله اعظم(عج) که در جمهوری اسلامی "روز سرباز گمنام امام زمان(عج)" نام گرفته است بر همه سربازان گمنام آن حضرت مبارک باد


پاور قی

   - ابو داود در کتاب سنن از سعید بن مسیب روایت کرده که گفت: ام سلمه گفت: از پیغمبر(ص) شنیدم می‌فرمود: مهدى از عترت من و فرزندان فاطمه است. و هم ابن ماجه در سنن از على(ع) نقل کرده که پیغمبر فرمود: مهدى از ما اهل بیت است. خداوند در یک شب او را آشکار نموده به سلطنت می‌رساند.

  - نقل از روضة الواعظین،ترجمه مهدوى دامغانى، ص411

- زمان امامت حضرت امام حسن عسگری(ع) مصادف بود با معتز، مهتدی و معتمد عباسی(قصص‌الأنبیاء(قصص قرآن)، ص 846)

 

 


[ شنبه 100/1/7 ] [ 9:53 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

سوم شعبان

در سومین روز از سال چهارم هجرت در خانه علی بن ابی‌طالب(ع) نوزادی پا به عرصه وجود گذاشت که نور وجودش قبل از آن خلق شده بود؛ جدش اولین مخلوق خدا و بهانه‌ای برای خلقت عالم بود؛ مادرش دومین مخلوق خدا و پاره تن رسول‌الله ؛ و پدرش تنها مولود کعبه، امیرالمؤمنین ، صدیق و فاروق و وصی پیامبر(ص) بود.

این وجود مبارک که نامش را در آسمانها حسین نامیده بودند،ذخیره الهی بود برای اصلاح دین جدش که حدود نیم قرن بعد از رحلت حضرتش، ذبیح‌الله شد. قیام او بعد از قرن‌ها نه تنها شجاعت شیعیان را برانگیخته، بلکه در نزد غیرمسلمانان نیز مظهر تمایلات آزادگی و ضد استکباری است.

سوم شعبان سال‌روز میلاد باسعادت پاسدار دین خداست و از این رو در نظام جمهوری اسلامی ایران، این روز را روز پاسدار نامیده‌اند.

آن میلاد بر امت رسول‌الله(ص) و این تقارن بر پاسداران انقلاب و نظام اسلامی مبارک باد

منابع:

1 - نرم‌افزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به نقل از منابع مندرج در پاورقی

پاورقی

- "... آدم]در فردوس اعلی[ به جبرئیل گفت این دخترک کیست که از نور جمالش بهشت درخشان شده؟ گفت این فاطمه دختر محمّد یکى از فرزندان تو است که پیامبر آخرالزمان است. گفت این تاج چیست که بر سر دارد؟ گفت شوهرش علی بن ابى طالب است. پرسید این دو گوشواره چیست؟ گفت دو فرزندش حسن و حسین هستند." (ترجمه جلد هفتم بحارالانوار)

هم‌چنین [هیثمى در مجمع 9/ 184] از "عقبة بن عام"از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت کرده که حسن و حسین علیهما السّلام دو گوشواره عرش خدا و معلق به عرش‏اند و جداى از آن نمى‏باشند.(فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏4، ص154)

- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی(بحارالأنوار، ج‏25،ص 22)

- در شب معراج به رسول خدا(ص) خطاب رسید: لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ

- قال رسول‌الله(ص) : فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ ... فاطمه پاره تن من است ...

- ابن ابی‌الحدید(شارح نهج‌البلاغه)

- همان

- ابن ابی‌الحدید: ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است. اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند".


[ دوشنبه 99/12/25 ] [ 4:0 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

مبعث

 

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَق

   27 رجب مردی از طرف خداوند مبعوث شد که نورش اولین مخلوق خداست و عالم از وجود وی وجود یافته است. بهانه عالم خلقت مبعوث شد تا مکارم اخلاق را بیاموزد. هر چند امروز گروهی به اسم اسلام، خشونت و مسلمان‌کشی در پیش گرفته‌اند و دین رحمت را که پیامبرش رحمت للعالمین بود، خشن معرفی می‌کنند.

عید مبعث رسول رحمت بر همه مسلمانان، بلکه ملتهای جهان مبارک باد



- لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ

 

 


[ چهارشنبه 99/12/20 ] [ 8:36 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

میلاد حضرت علی(ع)

پدر یا خونی است و پدر فرزندان خویش که از صُلب او به برآمده‌اند، یا معلم است و در جایگاه پدری قرار دارد. سیزدهم رجب سال‌روز میلاد مردی است که:

1.     پدر فرزندان رسول‌الله(ص) است. سادات فرزندان آن حضرت از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) می‌باشند و لذا امیر مؤمنان حضرت علی(ع) پدر سادات است.

2.     آن حضرت همسران دیگری نیز بعد از فاطمه زهرا(س) اختیار کرد که فرزاندنی داشتند و نسل آنان نیز فرزندان علی(ع) هستند و آن حضرت پدر خونی این گروه از امت اسلامی نیز هست.

3.    مهم‌تر از همه، به فرموده پیامبر اعظم(ص)؛ حضرت علی(ع) حق پدری بر امت اسلام دارد.

و آن حضرت به عنوان یک انسان کامل دریای بی‌کران فضائل بوده است از جمله:

1. نورش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود؛

2. نامش را در آسمانها، علی(ع) نهاده بودند؛

3. تنها مولود کعبه است؛

4. نزد پیامبر خدا(ص) تربیت شد؛

5. اول مسلمان بود ؛

6. چون هارون بود برای رسول‌الله(ص)؛

7. از آل عبا بود؛

8. درِ شهر علم بود؛

9. او با حق و حق با او بود؛

10. امیرالمؤمنین بود؛

11. صدیق و فاروق بود؛

12. آقای زاهدان روزگار بود؛

13. شدیدالسیاسه بود؛

14. همای رحمت و آیت خدا بود؛

15. شرافت نسبی داشت؛

16. خیبرشکن بود؛

17. سرچشمه علم فقه بود؛

18. از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی کرد؛

19. وصی پیامبر(ص) بود؛

20. اولین شهید محراب بود؛

سیزده رجب سالروز میلاد حضرت علی(ع)، روز پدر مبارک باد

پاورقی

- ... و آموزگار خوبى‏ها(معلّم‏/ کسى که به انسان خوبى‏ها را بیاموزد) جاى پدر قرار مى‏گیرد و مشابه همان حقّى که براى پدر ثابت بود براى او نیز ثابت خواهد بود. بروجردى، آقا حسین، منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) - تهران، چاپ: اول، 1386 ق.

- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَقُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع عَلَى الْمُسْلِمِینَ کَحَقِّ الْوَالِدِ عَلَى وُلْدِهِ. یعنی حق علی بر این امت هم‌چون حق پدر است بر فرزندش.(جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 14)

- "... آدم به جبرئیل گفت این دخترک کیست که از نور جمالش بهشت درخشان شده گفت این فاطمه دختر محمّد یکى از فرزندان تو است که پیامبر آخرالزمان است گفت این تاج چیست که بر سر دارد گفت شوهرش علی بن ابى طالب است پرسید این دو گوشواره چیست گفت دو فرزندش حسن و حسین هستند." (ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج‏3)

- ارشادالقلوب- ترجمه سلگى، ج‏2، ص13

- آینه یقین(ترجمه کشف الیقین)، ص: 34

- هنگام تولد على علیه السّلام، سى سال از عمر مبارک پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گذشته بود و سخت على علیه‌السّلام را دوست مى‏داشت و دستور داد، تا گهواره او را در کنار بسترش قرار دادند و بیشتر اوقات، تربیت و حضانت او به دست مبارک پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت مى‏گرفت و هنگام نیاز، بدنش را مى‏شست، و در موقع خوردن شیر، او را در پناه خود مى‏گرفت و گهواره‏اش را مى‏جنبانید و در بیدارى سرگرمش مى‏کرد و او را به سینه خود مى‏گرفت(همان)

- به استناد فرازی از خطبه 56(و سبقت الی الایمان) و نقل از "اکثر اهل حدیث و اکثر محققین از اهل سیره" – ابن ابی‌الحدید

- حذیفة بن اسید گفت: پیامبر خدا دست علىّ بن ابى طالب (ع) را گرفت و گفت:

مژده باد و مژده باد، موسى از پروردگارش خواست که از خاندانش، هارون را وزیر او قرار بدهد و من از پروردگارم مى‏خواهم که از خاندانم على را وزیر من قرار بدهد  (خدایا) به وسیله او کمر مرا محکم کن و او را در کار من شرکت بده.( سیماى امام على علیه السلام در قرآن،ص198)

- حدیث کساء نقل از جابر ابن عبدالله انصاری(مفاتیح‌الجنان ، شیخ عباس قمی)

- رسوال‌الله(ص) : انا مدینه العلم و علی بابها

- رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم : على مع الحق- أو الحق مع على(فضائل الخمسة من الصحاح الستة ج‏2 ص109)

- ابن ابی‌الحدید

همان

- ابن ابی الحدید

- شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، ج‏1

- شهریار: علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را    که به ماسوا فکندی همه سایه خدا را

- پدرش شیخ قریش و رئیس مکه بود . پسرعموی پیامبر(ص) ، همسرش بانوی زنان عالم و ... .

- اوحدی مراغه‌ای: فر احمد چو در علی پیوست     درِ خیبر گرفت در یک دست

- ابن ابی الحدید

- جرج جرداق مسیحی

- ابن ابی‌الحدید: ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است. اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند".

 


[ سه شنبه 99/12/5 ] [ 6:58 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

حضرت فاطمه(س)

رسول گرامی اسلام فرزند پسر در قید حیات نداشت و دشمنان طبق رسم جاهلیت،آن حضرت را ابتر می‌نامیدند. خداوند دختری که قبل از آفرینش زمین و آسمان‌ها نورش را خلق کرده بود، به عنوان کوثر به جهان بشریت عطا فرمود.

رسول خدا(ص) در 28 صفر سال یازدهم هجری دار فانی را وداع گفت و دخترش فاطمه(س) به روایتی 75 روز و به روایتی 95 روز بعد، در صورتی که 18 سال داشت، به پدر ملحق گردید.

حوریه انسیه که نزد خدای عز و جل نُه اسم(فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، محدثه و زهرا) داشت را فقط پدر گرامی‌اش که نورش اولین مخلوق خدا بود، شوهرش که در بهشت تاج سر او بود و فرزندان معصومش(ع) وصف توانند کرد. چرا که او:

1. نورش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود که در بهشت ، حسنین گوشواره و علی تاج نورانی‌اش بودند؛

2.کوثری است که خداوند به "بهانه خلقت عالم" محمد مصطفی(ص) عطا کرده است؛

3.حوریه انسیه است؛

4.پاره تن پیامبر(ص) بود؛

5.تنها دختر اولین زن مسلمان است؛

6.مادرِ پدر(ام ابیها) بود؛

7.تنها هم‌شأن برای تنها مولود کعبه بوده است؛

8.شوهرش دروازه شهر علم بود؛

9.تنها بانوی عالم خلقت است که یازده ستاره آسمان امامت و ولایت از وجود اویند؛

فاطمه فرخنده مام یازده سرور

آن به دو گیتی پدرش سید و سالار(ملک الشعرای بهار)

10.    تنها بانوی آل عباست؛

11.    تنها مادری است که گیتی در انتظار ظهور مهدی او در گردش است؛

12.    دوستداران او اهل بهشت و دشمنان ایشان اهل دوزخند؛

13.    ... .

حیف از فاطمه آن نخل جوان

که خم از باد اجل شد ناگهان(هاتف اصفهانی)

سوم جمادی‌الثانی سال‌روز پیوستن حضرت فاطمه زهرا(س) به پدر بزرگوارش در بهشت برین، بر همه مسلمانان و محبان آن حضرت، به ویژه شیعیان تسلیت باد

 

منبع :نرم‌افزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

پانوشت


- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَکِّلِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ سَدِیرٍ الصَّیْرَفِیِّ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ فَقَالَ بَعْضُ النَّاسِ یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَلَیْسَتْ هِیَ إِنْسِیَّةً فَقَالَ ص فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ قَالَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ کَیْفَ هِیَ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ قَالَ خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ إِذْ کَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ قِیلَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ أَیْنَ کَانَتْ فَاطِمَةُ قَالَ کَانَتْ فِی حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ قَالُوا یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَمَا کَانَ طَعَامُهَا قَالَ التَّسْبِیحُ وَ التَّهْلِیلُ وَ التَّحْمِید(معانی الأخبار،ص 379)

ترجمه: سدیر صیرفى گوید: امام أبو عبد اللَّه صادق از پدرش از اجدادش علیهم السّلام روایت نمود: که پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: نور فاطمه پیش از آفرینش زمین و آسمانها آفریده شد، یکى از مردم گفت: اى پیامبر خدا بنا بر این فاطمه از جنس بشر نیست؟ پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله در پاسخ او فرمود: فاطمه حوراء بشر است، گفتند: اى پیغمبر خدا! چگونه مى‏شود که زهرا حوریّه و انسیّه باشد؟ فرمود: پیش از این که پروردگار متعال، حضرت آدم را خلقت نماید، در آن هنگام که روحهاى خلایق را آفرید، فاطمه را از نور خود خلق کرد، و چون آدم را آفرید فاطمه را به او ارائه نمود. گفته شد: اى پیامبر خدا! فاطمه در آن هنگام کجا بود؟ فرمود: نور او در میان یک ظرف کوچکى در زیر ساق عرش جاى داشت. گفتند: اى رسول خدا! غذاى وى چه بود؟ فرمود: گفتن «سبحان اللَّه، و لا اله الّا اللَّه، و حمد خدا را گفتن.(معانی الأخبار-ترجمه محمدى، ج‏2،ص 384)

- إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَر(الکوثر- 1) ما به تو کوثر[ خیر و برکت فراوان‏] عطا کردیم.

- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی(بحارالأنوار، ج‏25،ص 22)

- لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ

- رسول‌الله(ص) : إِنَّ فَاطِمَةَ خُلِقَتْ حُورِیَّةً فِی صُورَةِ إِنْسِیَّة

- قال رسول‌الله(ص) : فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ ... فاطمه پاره تن من است ...

- آل عبا عبارتند از وجود شریف پیامبر اسلام ، امیرالمومنان ، فاطمه و حسنین صلواه‌الله علیهم اجمعین(مفتیح‌الجنان شیخ عباس قمی/حدیث شریف کساء)

- سلمان فارسى روایت است که پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: اى سلمان، کسى که فاطمه علیها السّلام را دوست بدارد، اهل بهشت، و کسى که او را دشمن دارد، اهل دوزخ است .

 


[ شنبه 99/10/27 ] [ 5:24 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

روضه نبوی و بقیع

محمد بن عبدالله صلوات الله و سلامه علیه که نور وجودش اولین مخلوق [1]خداوند و بهانه خلقت عالم بود[2]، در کره خاکی از جنس بشر[3]بود و لاجرم همچون هر ذی‌حیاتی طعم مرگ را درک می‌کرد[4]. بیست و هشتم صفر سال یازدهم هجرت بعد از بیست و سه سال انجام رسالت، جان مبارک آن حضرت را فرشته مرگ به اذن‌الله ستاند و عالم هستی و ماوراء آن را عزادار کرد. غم جانگاه مصیبتی که برای عالم بشریت و فرشتگان آسمان جز با جانشینی[5]امیر مؤمنان حضرت علی(ع) که از فردای آن مصیبت عظمی شروع شد التیام نمی‌یافت.

خداوند که رسالتش را 13 سال قبل از هجرت بر عهده آخرین پیامبرش گذاشته بود، اکمال دینش[6]را در 21 ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری از زبان مبارک خاتم رسولانش ابلاغ فرمود و عنان هدایت بشر را به دست فرزند ابی طالب سپرد.

از بیست و نهم صفر سال یازدهم هجرت پسر ابی طالب حضرت علی(ع) هدایت امت رسول الله(ص) را عهده‌دار شد و آخرین مرحله حیات گیتی که از آن پس به بهانه ظهور فرزندی از نسل آن حضرت در چرخش است رقم خورد.

رسول مهربانیها که پیامبر رحمت بود از امتش پاداشی جز محبت ذی‌القربایش[7]را نمی‌خواست، در آخرین لحظات حیات مبارکش ذوی‌القربی را در کنار کتاب خدا در میان امتش باقی گذاشت[8].

مدعیان اسلام‌خواهی که در حیات رسول خدا(ص) بر ضد آن حضرت نیز شمشیر از نیام کشیده و جنگهای زیادی را بر جانشینش حضرت علی(ع) تحمیل و خونهای فراوانی از مسلمانان را به ناحق ریخته بودند، حتی حرمت سبط اکبر پیامبر(ص)، حضرت امام حسن مجتبی(ع) را نگه نداشتند و پس از ترو شخصیت آن حضرت، در سالروز رحلت جد گرامش به دست ایادی خود، ترور و شهیدش کردند.

فرزندان رسول اکرم(ص) که به عدد و نام برای امامت و هدایت امتش معرفی شده بودند، از تیغ ظلم و تعدی بازماندگان جهالت و تحجر مصون نبودند و یکی پس از دیگری مورد ستم مدعیان اسلام‌خواهی و خلافت واقع شده و به شهادت رسیدند. از امام حسن مجتبی(ع) که به دست ایادی معاویه بن ابی سفیان به شهادت رسید، تا امام حسین(ع) که به همراه یارانش در کربلا به دست یزید بن معاویه(لعنت الله) شهید و خاندانش به اسارت برده شدند، تا حضرت امام رضا(ع) که 30 صفر 203 هجری قمری به دست مامون عباسی ترور و شهید شد.

حرم رضوی

28 صفر سالروز رحلت جانسوز پیامبر رحمت(ص)و شهادت حضرات امام حسن مجتبی(ع)و 30 صفر سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع)بر محبان درگاهشان تسلیت و 29 صفر سالروز شروع امامت حضرت علی(ع)گرامی باد

منابع :

1.     جعفریان رسول ، تاریخ سیاسی اسلام ، ج 2 ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چاپ دوم/پائیز 1369

2.     طبیبیان حسین ، امام علی از دیدگاه ابن ابی‌الحدید ، انتشارات کعبه دل ، چاپ دوم/1390

3.     نرم‌افزار گنجینه روایات ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

 

پانوشت


[1] - قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی(بحارالأنوار، ج‏25،ص 22(

[2] - لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ مَنْ أَحَبَّکَ أَحْبَبْتُهُ وَ مَنْ أَبْغَضَکَ أَبْغَضْتُه ... .(بحارالانوار ، ج 54) محمد خاتم انبیا را درود     که عالم گرفته از وجودش وجود

[3] - قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (الکهف: 110(

 بگو: «من فقط بشرى هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحى مى‏شود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقاى پروردگارش امید دارد، باید کارى شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند!

[4] - کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ و ... .(آل‏عمران: 185) هر کسى مرگ را مى‏چشد و ... .

[5] - ابن ابی‌الحدید : ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است . اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند" .

[6] - الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً ... (المائده – 3(

امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین(جاودان) شما پذیرفتم ... .

[7] - مفسّران شیعه و سنّى مانند طبرى، با الهام از روایات،]در تفسیر آیه شریفه وَ ءَاتِ ذَا الْقُرْبىَ حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا(الاسرا-26)[مى‏نویسند: امام سجاد علیه السلام در دوران اسارت وقتى همراه قافله اسرا به شام رسید، در مقام محاجّه با آنان که اسراى اهل بیت را بى‏دین و خارجى مى‏خواندند، با استناد به این آیه فرمودند: مراد از «ذَا الْقُرْبى‏» ما هستیم!

[8] - روایت معروف از پیامبر خدا(ص) که فرمود : إنّی تارک فیکم الثّقلین ألا إنّ أحدهما أکبر من الآخر کتاب اللَّه ممدود من السّماء إلى الأرض و عترتی أهل بیتی و إنّهما لن یفترقا حتّى یردا علیّ الحوض.(الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى،ص124(

من دو چیز گرانبها میان شما باقى مى‏گذارم. بدانید یکى از این دو از دیگرى بزرگتر است: کتاب خدا که از آسمان به سوى زمین کشیده شده، و عترتم که خاندان منند. این دو از یک دیگر جدا نمى‏شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.

 


[ جمعه 99/7/25 ] [ 8:26 صبح ] [ ] [ نظرات () ]

مقدمه

جنگ بین "نفاق و دورویی" به فرماندهی "یزید بن معاویه بن ابی‌سفیان"[1] از یک طرف و "توحید و وحدانیت" به رهبری "حسین بن علی بن ابی‌طالب(ع)"[2] از طرف دیگر ، در عصر روز دهم محرم سال 61 هجری قمری با شهادت بنی‌هاشم و غیر بنی‌هاشم ظاهرا با غلبه جناح نفاق به پایان رسید. اما واقعیت این است که عاشورا و حماسه حسین(ع) نه تنها هم‌چنان زنده مانده، بلکه حتی برای آزادگان غیرمسلمان نیز حیات‌بخش است. لعن نفرین خدا و فرشتگان و بشریت بر یزید و یزیدیان، و سلام و صلوات الهی بر حسین(ع) و یاران باوفایش باد. بازخوانی حادثه کربلا در یک نگاه و از زبان آمار برای اطلاع حسینیان:

 اول - آمار عمومی

1. مدت قیام حسین (ع) از روز امتناع از بیعت با یزید تا عاشورای سال 61 هجری قمری 175 روز (مدینه 12روز، مکه 4 ماه و ده روز ، 23 روز بین راه مکه تا کربلا و 8 روز کربلا).

2. نامه رسیده از کوفه 12000، بیعت با مسلم بن عقیل در کوفه 18 تا 40 هزار ذکر شده است.

3. شهدای کربلا 111 نفر که 33 نفر از اولاد علی (ع) و بنی‌هاشم بودند[3].

4. سرهای شهدا که بین قبایل تقسیم شد 78 سر.

5. زخم بر بدن حسین (ع) بعد از شهادت 33 زخم نیزه و 34 ضربه شمشیر غیر از تیر.

6. سپاه کوفه 33 هزار نفر.

7. مادر 9 شهید در صحنه کربلا شاهد شهادت فرزند خود بودند: رباب، زینب، زمله، بنت شلیل جیلیه، رقیه دختر علی(ع) و ام وهب.

8. پنج  کودک نا بالغ در کربلا شهید شدند.

9. هفت نفر در حضور پدرشان شهید شدند.

10. زن شهید در کربلا ؛ 15 زن در کربلا بودند که 5 نفر به دشمن حمله یا اعتراض کردند و "ام وهب" شهید شد.

2 - تقسیم‌بندی شهدای واقعه کربلا:

اول) از اصحاب پیامبر(ص):2 نفر (انس بن حارث و عبدالله بن عبد ربه انصاری)[4].

دوم) از یاران امام علی(ع):8 نفر(ابو ثُمامه عمرو بن عبد اللّه صائِدى ، حبیب بن مُظاهر اسدى، زاهر، غلام عمرو بن حَمِق، عمّار بن ابى سلامه دالانى، سعد بن حارث خُزاعى، غلام امیر مؤمنان(ع)، عبد اللّه بن عُمَیر کَلْبى، کَردوس بن زهیر، نافِع بن هلال جملى).

سوم) از اهل‌بیت(علیهمالسلام):60 نفر که 18 نفر معروفند ولی 42 نفر در منابع نادر ذکر شده‌اند. شامل:

فرزندان امام علی(ع): 7 نفر(حسین، عباس، عبدالله، ابوبکر، عثمان، جعفر و محمد).

فرزندان امام حسن(ع): 3 نفر(عبدالله، ابوبکر و قاسم).

فرزندان امام حسین(ع): 2 نفر(علی اکبر و عبدالله(علی اصغر)).

فرزندحضرت زینب(ع): 1 نفر (محمد)[5]

چهارم) از یاران امام حسین(ع):84 نفر، 4 نفر به همراه غلام خود به علاوه 3 غلام از امام حسین(ع) و 3 غلام بدون حضور اربابشان. 

3 - مادران و پدران ارجمند بعضی شهدای کربلا :

مادران بعضی شهدای هاشمی در کربلا:

1. فاطمه(س) 1 فرزند؛ (حسین)

2. امالبنین همسر علی(ع) 3 فرزند؛ (عباس، عبدالله و جعفر)[6]

3. لیلا همسر حسین(ع) 1 فرزند؛ (علی اکبر)

4. رباب همسر حسین(ع) 1 فرزند؛ (علی اصغر)

5. ام ولد همسر علی(ع) 1 فرزند؛ (محمد)

6. ام ولد همسر حسن(ع) 1 فرزند[7] 

7. زینب(س) دختر علی(ع) 1 فرزند 

8. رقیه دختر علی(ع) 1 فرزند             

پدران بعضی شهدای هاشمی در کربلا :

1. علی (ع) : 7 فرزند و 7 نوه و 3 برادرزاده

2. عقیل    : 3 فرزند و 2 نوه

3. حسین : 2 پسر و 3 برادرزاده و 2 خواهرزاده

4. حسن : 3 فرزند و 2 برادرزاده و 2 خواهرزاده

4 - اسامی شهدای بنی هاشم در کربلا:

1 ـ علی بن حسین(اکبر) بن علی(ع) 27 ساله/مادرش لیلا

2 ـ عبدالله بن علی بن ابی طالب 25 ساله/مادرش امالبنین

3 ـ جعفر بن علی بن ابی طالب 19 ساله/مادرش امالبنین

4 ـ عثمان بن علی ابن طالب21 ساله/مادرش امالبنین

5 ـ محمد(اصغر) علی بن ابی طالب/مادرش ام ولد یا اسماء

6 ـ عباس بن علی بن ابی طالب پرچمدار حسین(ع) ـ (ابوالفضل) مادرش امالبنین

7 ـ عبدالله بن حسین بن علی بن ابی طالب(اصغر 6 ماهه) مادرش رباب

8 ـ ابوبکر بن حسن بن علی بن ابی طالب/مادرش ام ولد

9 ـ قاسم بن حسن بن علی بن ابی طالب

10 ـ عبدالله بن حسن بن علی بن ابی طالب 11 ساله/مادرش سلیل یا احتمالا ام ولد

11 ـ عون بن عبدالله بن جعفربن ابی طالب/مادرش زینب( دختر علی(ع) ) 

12 ـ محمد بن عبدالله بن جعفربن ابی طالب/مادرش خوصا

13 ـ جعفر بن عقیل بن ابی طالب/مادرش ام تغز

14 ـ عبدالرحمن بن عقیل بن ابی طالب/مادرش ام ولد

15 ـ عبدالله بن مسلم عقیل بن ابی طالب/مادرش رقیه دختر علی(ع)

16 ـ عبدالله بن عقیل بن ابی طالب/مادرش ام ولد

17 ـ محمد بن ابی سعید بن عقیل بن ابی طالب

18 ـ حسین بن علی(ع) سالار شهیدان

 کتابنامه

1. طباطبایی‌نژاد سیدمحمود ،گروه پژوهشی دانشنامه امام حسین(ع)،تابناک 7/9/91 به نقل از خبرگزاری فارس

2. شمس‌الدین محمد مهدی ، ترجمه هاشم‌زاده ناصر ، انصارالحسین، انتشارات امیرکبیر/1364

3. محدثی جواد ، فرهنگ عاشورا

4. دانشنامه ویکی پیدیا http://fa.wikipedia.org    

 پانوشت  



[1]   - معاویه پدرش ابی‌سفیان(البته نسب‌شناسان در این که ابی‌سفیان پدر معاویه باشد تردید کرده‌اند) و هنده(در جنگ احد جگر حضرت حمزه/عموی پیامبر/ را درآورد و خورد) است . معاویه در جنگهای بدر و خندق بر ضد پیامبر(ص) جنگید و سرانجام در سن 23 سالگی به همراه پدرش اسلام را پذیرفت. معاویه ابتدا از بیعت با خلیفه اول سر باز زد ولی با اصرار بیعت کرد. در جریان محاصره خلیفه سوم، علی‌رغم درخواست کمک، در کمک‌رسانی تعلل کرد ولی بعد از مرگ خلیفه، به بهانه خونخواهی او با حضرت علی(ع) وارد جنگ صفین شد. او خلافت غصبی را پادشاهی کرد و هم او بود که لعن حضرت امام علی(ع) را که نزد اهل سنت خلیفه چهارم است بر منابر رسمی نمود. یزید بن معاویه که شرابخوار ، زن‌باره و بوزینه‌باز بود، حمله به کعبه را نیز در کارنامه ننگین خود دارد.(ویکی پیدیا فارسی)

[2]   - حسین فرزند علی(ع) و زهرا(س)، خامس آل عبا و امام سوم شیعیان که همه پیامبران الهی در عزای او گریه کرده‌اند است.

[3]   - بعضی منابع کل شهدای صحنه کربلا را 100 نفر شامل 18 نفر از بنی‌هاشم و 82 نفر غیرهاشمی ذکر کرده‌اند و 6 نفر هم در کوفه(عبدالاعلی بن یزید کلبی ، عبدالله بن بقطر ، عمار بن صلخب ازدی ، قیس بن مسهر صیداوی، مسلم بن عقیل، هانی بن عروه مرادی ) شهید شده‌اند و این که در نقل و دید عموم 72 شهید کربلا داریم ، منظور قطع حدود 72 نفر یا کمی بیشتر از سر شهداست.

[4]   - بعضی منابع اصحاب پیامبر(ص) که در صحنه کربلا شهید شدند را 6 نفر ذکر کرده‌اند.

[5]   - در کتب معتبر از جمله ارشاد ،ترجمه سیدهاشم رسولی محلاتی   "محمد و عون  "   فرزندان حضرت زینب(س) نامیده شده‌اند. با این توصیف از امام حسن و امام حسین (علیهم‌السلام) دو خواهرزاده شهید شده‌اند.

[6]   - بعضی منابع عثمان بن علی بن ابی‌طالب فرزند ام‌البنین را نیز ذکر کرده‌اند.

[7]   - بعضی منابع دو فرزند دیگر نیز از این خانم را نقل نموده‌اند. 


[ یکشنبه 99/6/9 ] [ 7:54 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

آمیختگی خوند شهیدان با خون امام حسین(ع)

یزید بن معاویه که خون هند جگرخوار در رگهایش جار ی بود، بر کرسی خلافت مسلمین تکیه زد و لشکریان تحت امر آن خلیفه شرابخوار و بوزینه‌باز - قربه الی الله- نوه پیامبر خویش را سر بریدند و خاندان نبوت را به اسارت بردند، قرنها بعد فرزندان ناخلف آن یزید با انقلاب ایدئولوژیک، جهاد نکاح را واجب شمردند، چون ضحاک ماردوش مغز انسانهای بی‌گناه را متلاشی نمودند و برای ادامه حیات ننگین خود در ایران اسلامی کربلاها خلق کردند. چرا که خون مایه حیات تروریسم است.

هشتم شهریور امسال مقارن با نهم محرم، تاسوعاست. خون حسین بن علی(ع) در شریان تاریخ موتور محرکه امر به معروف و نهی از منکر برای احیاء دین رسول الله(ص) است. هشتم شهریور 1360 خون رجائی و باهنر به دست فرزندان ناخلف یزید به زمین ریخته شد و امتزاج با خون حسین(ع) یافت و آن دو عزیر را همچون 17000 شهید ترور، ماندگار تاریخ ساخت.

درود بی‌پاین الهی بر شهیدان و لعنت خداوند قهار بر یزید و یزیدیان باد


[ جمعه 99/6/7 ] [ 5:20 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

عزاداری محرم 99

 

امام رضا(ع) فرمود محرم‏ ماهى بود که اهل جاهلیت نبرد را در آن حرام مى‏دانستند و خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتک کردند و ذرارى و زنان ما را اسیر کردند و آتش به خیمه‏?هاى ما زدند و آن‌چه بنه در آن بود چپاول کردند و در امر ما رعایتى از رسول خدا(ص) نکردند. روز شهادت حسین(ع) چشم ما را ریش کرد و اشک ما را روان ساخت و عزیز ما را در زمین کربلا خوار کرد و گرفتارى و بلا به ما دچار ساخت. تا روز قیامت بر مانند حسین باید گریست این گریه گناهان بزرگ را بریزد. سپس فرمود: پدرم را شیوه بود که چون محرم می‌شد خنده نداشت و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم روز دهم روز مصیبت و حزن و گریه‏اش بود و می‌فرمود در این روز حسین کشته شد. الأمالی (للصدوق)، ترجمه کمره‏اى، ص128 


[ یکشنبه 99/6/2 ] [ 4:45 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

روز اکمال دین

 

 آخرین گام رسالت

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ(المائده - 67)

اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً(به مردم) برسان! و اگر نکنى، رسالت او را انجام نداده‏اى! خداوند تو را از(خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران(لجوج) را هدایت نمى‏کند.

در غدیر خم یزدان گفت مر پیمبر را

کز پی کمال دین شو پذیره حیدر را(ملک‌الشعرای بهار) 

آری، حضرتش مأمور بود تا گام آخر رسالت را بردارد و "اکمال دین خدا" را ابلاغ نماید. اما آن رسالت چه بود که اگر ابلاغ نمی‌شد، رسالت الهی را انجام نداده بود؟

هدف گام نهایی

الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً ...(المائده - 3)

امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین(جاودان) شما پذیرفتم... .

راستی نعمت خدا که دین اسلام باشد، چگونه کامل می‌شد؟ یعنی رشدش تمام می‌شد و به قول امروزیها به آخر خط می‌رسید؟ یا تنها راه رشد و استمرار افاضه الهی از جانب خداوند تعیین ‌می‌شد؟

بی‌گمان منظور از اکمال، نهایت رشد اسلام و باز ایستادن از رشد نبود؛ بلکه آن رسالتی بود که اگر ابلاغ و اجرا نمی‌شد، کمال دین تحقق پیدا نمی‌کرد.

در غدیر خم خطاب آمده ز حق بر مصطفی

تا علی را او ولی بر مهتر و کهتر کند(ملک‌الشعرای بهار)

این گونه بود که پیامبر خدا بر بلندای ایجادشده از جهاز شتران، دست مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) را گرفت و فرمود:

مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاه

البته رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) ابتدا از حاضران اقرار گرفت که از خودشان بر آنان اولی است. سپس مهم‌ترین پیام الهی را بیان فرمود.

علی(ع) کسیت ؟

این سوال پاسخ قطعی ندارد، چراکه دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان از معرفی کامل آن حضرت عاجز مانده‌اند. اما به قول شاعر:

آب دریا را اگر نتوان کشید

پس به قدر تشنگی باید چشید

بنا بر این به خود اجاز می‌دهم تا؛ نه قطره‌ای، بلکه به "نانواندازه‌ای" از صفات و ویژگی‌های آن حضرت را، آن هم به صورت محوری برشمارم و بس.

علی(ع) :

1.       نورش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود[1] ؛

2.       تنها مولود کعبه در عالم بشریت بود ؛

3       نزد پیامبر خدا(ص) تربیت شد[3] ؛

4.       اول مسلمان بود[4] ؛

5.       چون هارون بود برای رسول‌الله(ص)[5] ؛

6.       از آل عبا بود[6] ؛

7.       باب شهر علم بود[7] ؛

8.       او با حق و حق با او بود[8] ؛

9.   امیرالمؤمنین بود[9] ؛

10.   صدیق و فاروق بود[10] ؛

11.   از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی کرد[16] ؛

12.   وصی پیامبر(ص) بود[17] ؛

13. اولین شهید محراب بود؛

14.   ... .

آری؛ این گونه بود که علی(ع) وصی رسول‌الله(ص) و جانشین وی شد تا پس از رحلت حضرتش خورشید ولایت و هدایت از طریق سلاله پاک آن حضرت بر سپهر بشریت بتابد و باب هدایت بشر الی‌الابد باز باشد و استمرار دین خدا تضمین.  والسلام basiyrat@

علی را علی مقتداست است بی‌گمان

کنیم بیعتش را جلی و نهان

بیعتش ناشکستنی‌مان را با امام خامنه‌ای(حفظه‌الله) تجدید می‌کنیم

دهه امامت و ولایت بر همه مسلمانان مبارک باد

 پا‌نوشت :



[1] - "... آدم به جبرئیل گفت این دخترک کیست که از نور جمالش بهشت درخشان شده گفت این فاطمه دختر محمّد یکى از فرزندان تو است که پیامبر آخرالزمان است گفت این تاج چیست که بر سر دارد گفت شوهرش علی بن ابى طالب است پرسید این دو گوشواره چیست گفت دو فرزندش حسن و حسین هستند." (ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج‏3)

[2] - ارشاد القلوب- ترجمه سلگى، ج‏2، ص13

[3] - هنگام تولد على علیه السّلام، سى سال از عمر مبارک پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گذشته بود و سخت على علیه‌السّلام را دوست مى‏داشت و دستور داد، تا گهواره او را در کنار بسترش قرار دادند و بیشتر اوقات، تربیت و حضانت او به دست مبارک پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت مى‏گرفت و هنگام نیاز، بدنش را مى‏شست، و در موقع خوردن شیر، او را در پناه خود مى‏گرفت و گهواره‏اش را مى‏جنبانید و در بیدارى سرگرمش مى‏کرد و او را به سینه خود مى‏گرفت(همان)

[4] - به استناد فرازی از خطبه 56(و سبقت الی الایمان) و نقل از "اکثر اهل حدیث و اکثر محققین از اهل سیره" – ابن ابی‌الحدید

[5] - حذیفة بن اسید گفت: پیامبر خدا دست علىّ بن ابى طالب (ع) را گرفت و گفت:

مژده باد و مژده باد، موسى از پروردگارش خواست که از خاندانش، هارون را وزیر او قرار بدهد و من از پروردگارم مى‏خواهم که از خاندانم على را وزیر من قرار بدهد (خدایا) به وسیله او کمر مرا محکم کن و او را در کار من شرکت بده.( سیماى امام على علیه السلام در قرآن،ص198)

[6] - حدث کساء نقل از جابر ابن عبدالله انصاری(مفاتیح‌الجنان ، شیخ عباس قمی)

[7] - رسوال‌الله(ص) : انا مدینه العلم و علی بابها

[8] - رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم : على مع الحق- أو الحق مع على(فضائل الخمسة من الصحاح الستة ج‏2 ص109)

[9] - ابن ابی‌الحدید

[10] همان

[11] - ابن ابی الحدید

[12] - شهریار : علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را           که به ماسوا فکندی همه سایه خدا را

[13] - پدرش شیخ قریش و رئیس مکه بود . پسرعموی پیامبر(ص) ، همسرش بانوی زنان عالم و ... .

[14] - اوحدی مراغه‌ای : فر احمد چو در علی پیوست     در خیبر گرفت در یک دست

[15] - ابن ابی الحدید

[16] - جرج جرداق مسیحی

[17] - ابن ابی‌الحدید : ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است . اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند" .

 منابع :

1.   جعفریان رسول ، تاریخ سیاسی اسلام ، ج 2 ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چاپ دوم/پائیز 1369

2.   طبیبیان حسین ، امام علی از دیدگاه ابن ابی‌الحدید ، انتشارات کعبه دل ، چاپ دوم/1390

3.   نرم‌افزار درج مهر ، سازمان میراث فرهنگی(سابق) کشور

4.   نرم‌افزار گنجینه روایات ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی


[ جمعه 99/5/17 ] [ 12:40 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 355
بازدید دیروز: 200
کل بازدیدها: 1237373