سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم

رسول گرامی اسلام فرزند پسر در قید حیات نداشت و دشمنان طبق رسم جاهلیت، آن حضرت را ابتر می‌نامیدند. خداوند دختری که قبل از آفرینش زمین و آسمان‌ها نورش را خلق کرده بود، به عنوان کوثر به جهان بشریت عطا فرمود.

رسول خدا(ص) در 28 صفر سال یازدهم هجری دار فانی را وداع گفت و دخترش فاطمه(س) به روایتی 75 روز و به روایتی 95 روز بعد، در صورتی که 18 سال داشت، به پدر ملحق گردید.

حوریه انسیه که نزد خدای عز و جل نُه اسم (فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، محدثه و زهرا) داشت را فقط پدر گرامی‌اش که نورش اولین مخلوق خدا بود، شوهرش که در بهشت تاج سر او بود و فرزندان معصومش(ع) وصف توانند کرد. چرا که او:

1.  نورش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود که در بهشت، حسنین گوشواره و علی تاج نورانی‌اش بودند؛

2.  کوثری است که خداوند به «بهانه خلقت عالم» محمد مصطفی عطا کرده است؛

3.  حوریه انسیه است؛

4. پاره تن پیامبر(ص) بود؛

5. تنها دختر اولین زن مسلمان است؛

6. مادرِ پدر(ام ابیها) بود؛

7. تنها هم‌شأن برای تنها مولود کعبه بوده است؛

8. شوهرش دروازه شهر علم بود؛

9. تنها بانوی عالم خلقت است که یازده ستاره آسمان امامت و ولایت از وجود اویند؛

فاطمه فرخنده مام یازده سرور

آن به دو گیتی پدرش سید و سالار(ملک الشعرای بهار)

10.تنها بانوی آل عباست؛

11.تنها مادری است که گیتی در انتظار ظهور مهدی او در گردش است؛

12.دوستداران او اهل بهشت و دشمنان ایشان اهل دوزخند؛

13.... .

حیف از فاطمه آن نخل جوان

که خم از باد اجل شد ناگهان(هاتف اصفهانی)

 سوم جمادی‌الثانی سال‌روز پیوستن حضرت فاطمه زهرا(س) به پدر بزرگوارش در بهشت برین، بر همه مسلمانان و محبان آن حضرت، به ویژه شیعیان تسلیت باد

منبع: نرم‌افزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

پاورقی

 



1 - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَکِّلِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ سَدِیرٍ الصَّیْرَفِیِّ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ فَقَالَ بَعْضُ النَّاسِ یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَلَیْسَتْ هِیَ إِنْسِیَّةً فَقَالَ ص فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ قَالَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ کَیْفَ هِیَ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ قَالَ خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ إِذْ کَانَتِ الْأَرْوَاحُ فَلَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ عُرِضَتْ عَلَى آدَمَ قِیلَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ أَیْنَ کَانَتْ فَاطِمَةُ قَالَ کَانَتْ فِی حُقَّةٍ تَحْتَ سَاقِ الْعَرْشِ قَالُوا یَا نَبِیَّ اللَّهِ فَمَا کَانَ طَعَامُهَا قَالَ التَّسْبِیحُ وَ التَّهْلِیلُ وَ التَّحْمِید(معانی الأخبار،ص 379)

ترجمه: سدیر صیرفى گوید: امام أبو عبد اللَّه صادق از پدرش از اجدادش علیهم السّلام روایت نمود: که پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: نور فاطمه پیش از آفرینش زمین و آسمانها آفریده شد، یکى از مردم گفت: اى پیامبر خدا بنا بر این فاطمه از جنس بشر نیست؟ پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله در پاسخ او فرمود: فاطمه حوراء بشر است، گفتند: اى پیغمبر خدا! چگونه مى‏شود که زهرا حوریّه و انسیّه باشد؟ فرمود: پیش از این که پروردگار متعال، حضرت آدم را خلقت نماید، در آن هنگام که روحهاى خلایق را آفرید، فاطمه را از نور خود خلق کرد، و چون آدم را آفرید فاطمه را به او ارائه نمود. گفته شد: اى پیامبر خدا! فاطمه در آن هنگام کجا بود؟ فرمود: نور او در میان یک ظرف کوچکى در زیر ساق عرش جاى داشت. گفتند: اى رسول خدا! غذاى وى چه بود؟ فرمود: گفتن «سبحان اللَّه، و لا اله الّا اللَّه، و حمد خدا را گفتن.(معانی الأخبار-ترجمه محمدى، ج‏2،ص 384)

2 - إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَر(الکوثر- 1) ما به تو کوثر[ خیر و برکت فراوان‏] عطا کردیم.

3 - قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی(بحارالأنوار، ج‏25،ص 22)

4 - لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ

5 - رسول‌الله(ص) : إِنَّ فَاطِمَةَ خُلِقَتْ حُورِیَّةً فِی صُورَةِ إِنْسِیَّة

6 - قال رسول‌الله(ص) : فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ ... فاطمه پاره تن من است ...

7 - آل عبا عبارتند از وجود شریف پیامبر اسلام ، امیرالمومنان ، فاطمه و حسنین صلواه‌الله علیهم اجمعین(مفتیح‌الجنان شیخ عباس قمی/حدیث شریف کساء)

8 - سلمان فارسى روایت است که پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: اى سلمان، کسى که فاطمه علیها السّلام را دوست بدارد، اهل بهشت، و کسى که او را دشمن دارد، اهل دوزخ است .


[ یکشنبه 101/10/4 ] [ 6:14 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

 

#وحدت_اسلامی

اسلام آخرین دین الهی است که با کتاب راهنمای الی‌الابد - قرآن مجید - برای هدایت بشر به وسیله خاتم‌الانبیاء محمد مصطفی(ص) نازل شده است. مسلمانان که افتخار پیروی از کامل‌ترین دین الهی را کسب کرده‌اند؛ یک خدا، یک پیامبر  و یک کتاب هدایت دارند   .

هرچند بعضی عوامل تاریخی اختلافاتی را بین امت اسلامی در صدر اسلام به وجود آورد، ولی اختلافات، غیربنیادی و در مقابلِ مشترکات، ناچیز است .

حضرت امام خمینی(ره) در باره یگانگی فِرَق اسلامی فرموده است: ما برادرى خودمان را به برادران اهل سنت اعلام مى‏کنیم. دشمنان اسلامند که مى‏خواهند ما را با برادرهاى خودمان مختلف کنند.

امام خامنه‌ای(حفظه‌الله) در این باره فرمود: «بدیهى است دو تا مذهب در برخى از اصول، در برخى از فروع با هم اختلاف دارند؛ البته در بسیارى هم با هم اتحاد دارند. اما اختلاف به معناى دشمنى نیست.»

به تعبیر احمد هوبر (اندیشمند سنی‌مذهب)؛ «تمام اصول اولیه این دو (شیعه و سنی) یکی است. این دو؛ به شهادت، پنج اصل دین و به خدا و پیامبر ایمان و اعتقاد دارند، فقط در بعضی از مکانها و اشخاص تاریخی اختلاف دارند. ... من هیچ نکته مخالفی را در سنت و اصول شیعه پیدا نکردم که برای من سنی مساله عجیب و مخالفی باشد؛ این اسلام واقعی است. ... الان یک سری افراد مانند طالبان و وهابی‌ها آمده‌اند و می‌گویند شیعه‌ها کافر هستند و مسلمان نیستند. این غلط است.»

در سالهای اخیر شاهد هستیم که شیطان بزرگ با ایجاد گروه‌های تندرو و تکفیری وهابی با نام‌هایی چون طالبان، القاعده، النصره و داعش در کشورهای اسلامی، از طرفی در صدد ارائه چهره‌ای غیرواقعی و خشونت‌گرا از اسلام است و از طرف دیگر با پول مسلمانان و به دست مسلمانان دست به نسل‌کشی آنان می‌زند. آن چه امروز در افغانستان، عراق، سوریه و در یمن اتفاق افتاده و جریان دارد مصداق بارز مؤید این ادعاست.

 بسیاری از علمای اعلام و مراجع تقلید شیعه در ایران از جمله مرحوم آیت‌العظمی بروجردی(ره)، امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(حفظه‌الله) در ایران از پیشگامان وحدت بین شیعه و سنی در جهان اسلام می‌باشند.

پس بیائیم اگر سنی هستیم یا شیعه؛ به «حبل‌الله» چنگ زنیم و با هم باشیم، چرا که مسلمانیم .

سال‌روز میلاد با سعادت رحمه للعالمین، اسوه حسنه، محمد مصطفی پیامبر اعظمصلی‌الله علیه و آله و میلاد فرزند گرامش حضرت امام جعفر صادقعلیه‌السلام بر همه مسلمانان مبارک باد

 


[ سه شنبه 101/7/19 ] [ 6:44 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

یزید بن معاویه که به گواهی تاریخ اشتهار به شرابخواری و بوزینه‌بازی داشت و بر خلاف پدرش حتی تظاهر به اسلام نیز نمی‌کرد و علنا حرمت الهی را می‌شکست، بر تخت خلافت نشست و به زور شمشیر از همه مسلمانان، حتی فرزند رسول‌ خدا (ص) خواست تا با او بیعت کنند.

یزید بن معاویه حضرت امام حسین (ع) را که با او بیعت نکرد، تکفیر و دستور قتل آن حضرت را در موسم حج و در خانه امن الهی صادر نمود. امام حسین (ع) با زن و فرزندان و اقربا حج را نیمه‌تمام گذاشت و از مکه رهسپار عراق گردید. سپاهیان یزید در مسیر حرکت حضرت راه را بر کاروانیان بسته و آب را بر آنان دریغ کردند در حالی که امام (ع) دستور داده بود اسبان سپاهیان دشمن را سیراب نمایند.

یزید در کربلا سپاه چند ده‌ هزار نفری را به جنگ سپاه چند ده نفره امام حسین (ع) فرستاد و طی کمتر از دو روز ضد بشری‌ترین صحنه تاریخ را آفرید. فرزند رسول‌الله (ص) را به همراه همه مردان همراهش شهید، سرهای شهدا را از تن جدا و همه زنان و بچه‌های حرم را به اسارت بردند.

در نهضت حسینی عوامل متعددی دخالت داشت و امام حسین (ع) در مقابل آنها عکس‌العمل داده نشان است. عامل امتناع از بیعت با یزید، دعوت مردم کوفه از امام و مبارزه امام با منکرات.

عامل بیعت

یزید بن معاویه پس از مرگ معاویه از جمله به حاکم مدینه نامه نوشت تا از امام حسین (ع) نیز بیعت بگیرد ولی امام بیعت با یزید را رد کرد.

امام حسین (ع) وقتی از حضرتش برای یزید بیعت خواستند، رو به ولید فرمود: «ما اهل بیت نبوت، معدن رسالت، ... هستیم ... و یزید مردی فاسق و شرابخوار و قاتل نفوس محترم بوده و کسی است که علنا به فسق می پردازد و شخصی چون من با چون اویی بیعت نخواهم کرد.»

مفسده‌های بیعت با یزید

1 – تثبیت خلافت موروثی: معاویه که بعد از صلح ظاهری با امام حسن (ع) از موروثی‌کردن خلافت و معرفی پسرش یزید به عنوان جانشین خود ناامید بود، با حیله مغیره به این کار تن داد.

2 - شخصیت خاص یزید: یزید جوانی فاسد، فاجر و متظاهر و متجاهر به  فسق بود و شایستگی سیاسی هم نداشت.

عامل دعوت مردم کوفه

امام حسین (ع) بعد از این که بیعت با یزید را نپذیرفت، رهسپار مکه گردید. نامه‌های مردم کوفه که به نقل تاریخ به هجده هزار می‌رسید و از امام دعوت کرده بودند، در مکه به دست امام رسید.

عامل امر به معروف و نهی از منکر

امام حسین (ع) که در مدینه بیعت با یزید را رد کرده بود وصیت‌نامه نوشت و به دست محمد حنفیه که قدرت جهاد نداشت داد. امام در آن وصیت‌نامه قیام خود را اصلاح‌طلبی و امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرده است.

اهمیت عوامل دخیل در نهضت حسینی

امام حسین (ع) با یزید بیعت نکرد و به مکه مهاجرت نمود. این شروع قیام ایشان بود. بعد از یکی دو ماه، خبر به مردم کوفه رسید و امام را به کوفه دعوت کردند. اینها در درجه دوم و سوم اهمیت قیام است ولی امر به معروف و نهی از منکر عامل درجه اول قیام حسین (ع) است.

منابع

1 - جعفریان رسول، تاریخ سیاسی اسلام، ج 3

2 - مطهری مرتضی، حماسه حسینی، ج 1، انتشارات صدرا، چاپ پنجم/1386 و ج 2، چاپ اول 1364

پاورقی



 - إنّی لَم أخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً و إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإصلاحِ فی اُمَّةِ جَدّی اُرِیدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهی عَنِ الْمُنکَرِ و أسِیرُ بِسیرَةِ جَدّی وَ أبی عَلیِّ بنِ أبی طالِبٍ علیه السّلام.

ترجمه: من برای رسیدن به مقام و مال دنیا فساد و ستم در جامعه اسلامی قیام نکرده‌ام من فقط برای این که جامعه اسلامی را اصلاح کنم قیام کرده‌ام. اراده دارم تا امر به معروف و نهی از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم علی ابن ابی طالب علیه السّلام رفتار نمایم.

 


[ یکشنبه 101/5/16 ] [ 5:24 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

مباهله

جریان مباهله با نصارای نجران

پس از جریان فتح مکه و گسترش و نیرومندی اسلام، هیأتهای مختلفی برای بررسی اوضاع اسلام و مسلمانان به مدینه اعزام  می‌شدند. از جمله این هیأتها گروهی از مسیحیان به سرپرستی ابوحارثه، کشیش بزرگ نجران بود که هنگام نماز عصر به مدینه رسیدند و بعد از نماز با رسول اکرم(ص) ملاقات و در باره عیسی مسیح(س) گفت‌وگو کردند. در جریان گفت‌وگو آیاتی از سوره آل عمران بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و نصارا را به مباهله دعوت نمود.

کشیش بزرگ نجران برای مباهله از رسول خدا(ص) وقت خواست و در نتیجه مشورت با یکدیگر تصمیم گرفتند اگر محمد(ص) با فرزندان و خاندان خود آمد از مباهله با او بپرهیزند، و اگر با اصحاب و یارانش آمد با او مباهله کنند.

در روز موعود پیامبر(ص)در حالی که دست علی(ع) را در دست داشت و حسن و حسین از جلو و فاطمه(علیها سلام) از پشت‌سر حرکت می‌کردند، برای مباهله حاضر شدند. کشیش بزرگ وقتی با خبر شد پیامبر(ص) با چه کسانی برای مباهله آمده است، گفت: به خدا سوگند اگر به خاطر اندیشه پادشاه روم نبود، هم اکنون مسلمان می‌شدم، با او مصالحه کنید.

نتیجه جریان مباهله

کشیش بزرگ وقتی از حقانیت رسول اکرم(ص) مطمئن شد گفت: ای ابوالقاسم ما با تو مباهله نمی‌کنیم ولی مصالحه می‌کنیم و لذا طی صلحنامه‌ای با آن حضرت مصالحه کردند و صلحنامه را گرفته و بازگشتند.

پیامهای نتیجه مباهله

1. آشکارشدن حقانیت و صداقت رسول خدا(ص) به عنوان خاتم پیامبران و رسولان الهی نزد مسیحیان نجرانی که آنان را از مباهله با حضرت و همراهانش منصرف کرد و در نتیجه مصالحه نمودند؛

2. آشکارشدن جایگاه والای اهل بیت(علی، فاطمه، حسن و حسین صلواه الله علیهم) نزد مسیحیان نجرانی و بلکه تاریخ آینده ؛ چرا که اگر رسول اکرم(ص) با غیر اهل بیت برای مباهله حاضر می‌شد، بلاشک مسیحیان به آن تن می‌دادند.

ای کاش ؛

آنان که ادعای مسلمانی داشتند به مقدار  مسیحیان به مناقب اهل بیت رسول خود(ص) که یکی از دو ثقل اکبرند پی می‌بردند و یا اگر پی برده بودند، به قدر نجرانیها معترف می‌شدند تا بعد از رحلت حضرتش آن همه ظلم به اهل بیتش روا نمی‌داشتند.

 پا‌نوشت :



- فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ (ال عمران - 61)

هر گاه بعد از علم و دانشى که(در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: "بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم" ؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

- روایت معروف از پیامبر خدا(ص) که فرمود : إنّی تارک فیکم الثّقلین ألا إنّ أحدهما أکبر من الآخر کتاب اللَّه ممدود من السّماء إلى الأرض و عترتی أهل بیتی و إنّهما لن یفترقا حتّى یردا علیّ الحوض.(الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى،ص124)

من دو چیز گرانبها میان شما باقى مى‏گذارم. بدانید یکى از این دو از دیگرى بزرگتر است: کتاب خدا که از آسمان به سوى زمین کشیده شده، و عترتم که خاندان منند. این دو از یک دیگر جدا نمى‏شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.

 کتابنامه :

1.   نرم‌افزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

2.   نرم‌افزار جامع‌التفاسیر، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

 


[ شنبه 101/5/1 ] [ 5:10 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

رمضان


[ شنبه 101/1/20 ] [ 9:31 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

رمضان


[ جمعه 101/1/19 ] [ 6:49 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

رمضان


[ پنج شنبه 101/1/18 ] [ 4:21 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

رمضان


[ چهارشنبه 101/1/17 ] [ 9:34 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

رمضان


[ سه شنبه 101/1/16 ] [ 9:43 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

رمضان


[ دوشنبه 101/1/15 ] [ 10:15 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 113
بازدید دیروز: 113
کل بازدیدها: 1236287