سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم

چرا دهه آخر ماه صفر؟

در فرهنگ شیعه که برگرفته از معارف ناب اهل بیت سلام‌الله علیهم اجمعین است مناسبت‌های مختلفی تحت عنوان هفته ، دهه ، چهلم و سال وجود دارد که بهانه‌ای می‌شود تا علاوه بر گرامی‌داشت یاد و خاطره شخصیت مورد نظر و برقراری ارتباط یا تقویت ارتباط با خالق هستی ، راه شخصیت مورد تکریم ادمه یابد و معارف مربوط بیشتر شناسانده شود . از جمله این یادمانها دهه آخر ماه صفر است . بی‌تناسب نیست در نیمه این دهه علت گرامی‌داشتن آن بازخوانی شود . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که یک انقلاب فکری دینی است نیز مناسبت‌های مشابهی در عرصه سیاسی و انقلابی خودنمایی می‌کند . مانند هفته وحدت که از 12(سالروز میلاد رسول‌الله(ص) به روایت اهل سنت) تا 17ربیع‌الاول(به روایت شیعه) به مناسبت میلاد مسعود پیامبر گرامی اسلام(ص) و به عنوان نماد وحدت بین شیعه و سنی گرامی داشته می‌شود و یا دهه مبارک فجر که از 12 بهمن(سالروز ورود معمار انقلاب اسلامی به کشور) تا 22 بهمن (سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357) ، که در آستانه فرارسیدن این دو مناسبت بسیار مهم قرار داریم .

روزشمار و تحلیل مختصر وقایع دهه آخری ماه صفر :

اول – بیستم صفر ؛ اربعین حسینی

اربعین سالار شهیدان – حضرت امام حسین(ع) – از طرفی یادآور چهلمین روز شهادت آن حضرت و یاران باوفا و ایثارگرش در عاشورای 61 هجری قمری در کربلاست که بعد از قرن‌ها هنوز پیروانش به عزا می‌نشینند و سخنوران و وعاظ به بیان معارف اهل بیت(ع) می‌پردازند .

نکته بسیار حائز اهمیت این است که برای هیچ یک از ائمه اطهار علیهم‌السلام که به شهادت رسیده‌اند و شخص رسول اعظم(ص) اربعین برگزار نمی‌شود . بی‌گمان یک دلیلش اهمیت حادثه کربلاست که از آدم ابوالبشر تا خاتم پیامبران الهی قرن‌ها قبل از وقوع حادثه بر آن گریسته‌اند ، و دلیل دیگر آن ؛ جایگاه این حادثه جانسوز که برای "احیاء دین رسول‌الله(ص)" به وقوع پیوست ، در ادامه حیات اسلام ناب محمدی(ص) می‌باشد .

دیگر حادثه اربعین ؛ بازگشت اسرای آل‌الله از شام(دمشق کنونی) به کربلا به قافله‌سالاری ام‌المصائب عالم بشریت ، حضرت زینب سلام‌الله علیهاست . اسرا به احتمال قوی در اولین اربعین و در سر راه بازگشت به مدینه ، وارد کربلا شدند و گزارش مبسوط آزادگی خویش و سرشکستگی یزید ویزیدیان را به محضر ارباب آزادگان ارائه دادند. 

دوم – رحلت بهانه خلقت عالم ؛ رسول اعظم(ص) که دین خدا در عصر نبوت ایشان کامل و به وسیله ایشان ابلاغ شد ، بعد از 23 سال انجام رسالت ، در سال 11 هجرت عنان هدایت بشریت را به دستور خداوند به مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) و فرزندانش سپرد و به لقاء حق پیوست .

سوم – شهادت امام حسن مجتبی(ع) ؛ امام دوم شیعیان – حضرت امام حسن مجتبی(ع) بعد از ترور شخصیت به وسیله معمار جنگ نرم که منجر به تحمیل صلح به آن حضرت شد، در سال 50 هجری قمری به شهادت رسید .

چهارم – 30صفر سالروز شهادت ثامن‌الحجج حضرت امام رضا(ع) ؛ مامون که بعد از مرگ پدرش هارون بر تخت حکومت نشست و امام رضا(ع) را جبرا به طوس فراخواند و ولایتعهدی خود به آن حضرت سپرد ، طولی نکشید که حیله سپردن ولایتعهدی را به امام بی‌فرجام دید و کینه دیرینه خود را نسبت به عترت رسول‌الله(ص) آشکار ساخت و با خوراندن سم ،آن حضرت را به شهادت رساند . حدیث معروف سلسله‌الذهب که به وسیله آن حضرت در سفر به طوس نقل شده است ، می‌باشد .

پاورقی

  - حضرت امام حسین(ع) تنها شخصیتی است که رسول اعظم(ص) او را از خود و خود را از او دانسته است (حسین منی انا من حسین) و آن حضرت آخرین بازمانده اهل کساء(عبا) بود که حج تمتع خود را به عمره تبدیل و با زن و فرزندان راهی عراق شد .

- ... لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ مَنْ أَحَبَّکَ أَحْبَبْتُهُ وَ مَنْ أَبْغَضَکَ أَبْغَضْتُه ... .(بحارالانوار ، ج 54) محمد خاتم انبیا را درود     که عالم گرفته از وجودش وجود

- ر.ک مقاله "ایران ؛ قربانی تروریسم" از همین نویسنده و در همین سایت

- ... لا إله اللّه حصنى، فمن قالها دخل حصنى، و من دخل حصنى أمن من عذابی ... (مقدمه مسند الإمام‌الرضا(ع))


[ چهارشنبه 91/10/20 ] [ 8:54 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 52
بازدید دیروز: 12
کل بازدیدها: 1236741