سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم
استفاده از مطالب این دیدارگاه با ذکر منبع آزاد است

رحلت امام خمینی

سرآغاز نهضت

پانزدهم خرداد 1342 سرآغاز نهضت اسلامی به رهبری مردی است که بی‌گمان جهان اسلام ، بلکه مستضعفین عالم را بیدار کرد و بر ضد استکبار ، ظلم و جور و جهل به حرکت در آورد .

سفر خورشید

آن ابر مرد بیدارگر قرن که در 11 بهمن 1357 با وسیع‌ترین و منسجم‌ترین و زیباترین استقبال مردمی مواجه شده بود ، ده سال بعد در 15 خرداد 1368 به وسیله ملت قدرشناس ایران اسلامی با بزرگترین و غم‌بارترین بدرقه مواجه و با "دلی آرام و قلبی مطمئن" به سرای آخرت رهسپار شد .

درود بی‌پایان بر شهدای قیام پانزده خرداد و انقلاب اسلامی و سلام و صلوات الهی بر امام سفرکرده به حق پیوسته .

خرداد امام و امام خرداد

امامِ خرداد در 15 خرداد به پا خواست و سکان کشتی انقلاب را در دست گرفت و آن را هوشمندانه و مدبرانه به ساحل پیروزی رساند . 15 خرداد 1368میلیونها نفر پیکر پاکش را در تهران بدرقه کردند و به خدایش سپاردند و امام در خرداد تمام سالها منتظر بود . منتظرِ منتَظَر ؛

از غم دوست در این میکده فریاد کشم‏

 دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم‏

 داد و بیداد که در محفل ما رندى نیست‏

 که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم‏

 شادیم داد، غمم داد و جفا داد و وفا

 با صفا منّت آن را که به من داد، کشم‏

 عاشقم، عاشق روى تو، نه چیز دگرى‏

 بار هجران و وصالت به دل شاد، کشم‏

 در غمت اى گل وحشىِ من، اى خسرو من‏

 جور مجنون ببرم، تیشه فرهاد کشم‏

 مُردم از زندگىِ بى تو که با من هستى‏

 طرفه سرّى است که باید برِ استاد کشم‏

 سالها مى گذرد، حادثه‏ها مى‏آید

 انتظار فرج از نیمه خرداد کشم‏


[ سه شنبه 99/3/13 ] [ 6:59 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
قیام پانزده خرداد

سالها مى گذرد، حادثه ‏ها می‏آید

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

دولتهای غربی با ایجاد غده سرطانی اسرائیل در سرزمینهای اسلامی، رویکرد جدیدی را برای اسلام‌زدایی آغاز کردند. ملک فیصل در عراق، آتاتورک در ترکیه و رضاخان میرپنج در ایران به عنوان مهره‌های استکبار با شعار پان عربیسم، پان ترکیسم و پان ایرانیسم مجری توطئه جدید اربابان خود در منطقه راهبردی خاورمیانه بودند. در ایران بعد از رضاخان نیز، محمد رضا پهلوی در صدد بازکردن "دروازه تمدن" غرب به سوی این کشور بوده است.

در شرایط سیاسی موصوف مردی از تبار حسین بن علی(ع) در نیمه خرداد 1342 قیام کرد و پرچم اسلام ناب محمدی(ص) را برافراشت. ملت ایران به آن قائد بصیر و حسینی اقتداء کردند و دیری نپائید که هیمنه رژیم ستمشاهی که نماد ژاندارمی استکبار در منطقه بود فرو پاشید و ... .

آن معمار کبیر انقلاب اسلامی و مصلح قرن که هم‌چون جدش امام حسین(ع) قیام کرد، به نیمه خرداد نگاه ویژه‌ای داشته است‏. خورشید انقلابش در نیمه خرداد 1342 طلوع کرد و در بهمن 1357 فجر پیروزی دمید. گویی خرداد برای آن سکاندار کشتی نجات اسلام در قرن بیستم میلادی، ماه حادثه‌هاست. کما این که او انتظار بزرگترین حادثه تاریخ بشریت را در نیمه خرداد می‌کشید.

رحلت امام خمینی

سیزدهم خرداد 1368 خورشید عمر پربرکتش غروب کرد، اما به کوری چشم دشمنان اسلام که وجود حضرتش را به منزله "نخ تسبیح برای حفظ نظام پر از تضاد"، می‌پنداشتند، به فاصله کمتر از چند ساعت بعد از توقف قلب احیاگر قلب میلیونها انسان خداجو، سکان انقلاب به مردی از تبار علی(ع) سپرده شد و این گونه بود که امید آنان که دل به فروریختن برج سرافراز انقلاب بسته بودند، به یاس تبدیل شد و شعاع خورشد بیداری اسلامی پرفروغ‌تر از قبل بر تابش خویش ادامه داد.

یاد آن یار سفرکرده به حق پیوسته که "با دلى آرام و قلبى مطمئن و روحى شاد و ضمیرى امیدوار به فضل خدا به سوى جایگاه ابدى سفر" کرد ‏و شهدای نهضتش را گرامی می‌داریم و با علی زمانه تجدید بیعت می‌کنیم. که

علی را علی مقتداست بی‌گمان

کنیم بیعتش را جلی و نهان(نگارنده)

 

منابع

1.     نرم‌افزار مجموعه آثار حضرت امام خمینی(ره)، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

2.     نرم‌افزار دیوان امام خمینی(ره)، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

3.     WWW.khamenei.ir

 

 

پانوشت



- طرفداری امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول از آلمان و صدور حکم جهاد در این رابطه ،از مهـمترین بهانههای بریتانیا ، فرانسه و روسیه در سال 1916.م تلقی میشود که قرارداد محرمانهای را بر سر چگونگی تقسیم مناطق بعد از شکست امپراطوری امضاء کردند و اعلامیه بالفور (1917.م) زمینه ساز پیدایش غده سرطانی اسرائیل در قلب فلسطین و اعلام موجودیت این دولت غاصب در سال 1948.م شد و الان بیش از 50 سال است که چون اختاپوس به عرصههای مختلف سیاسی و افتصادی دنیا ، به ویژه غرب ، دست انداخته است .(خاورمیانه2020، همین نویسنده)

- از غم دوست در این میکده فریاد کشم

دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم‏

 داد و بیداد که در محفل ما رندى نیست‏

 که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم‏

 شادیم داد، غمم داد و جفا داد و وفا

 با صفا منّت آن را که به من داد، کشم‏

 عاشقم، عاشق روى تو، نه چیز دگرى‏

 بار هجران و وصالت به دل شاد، کشم‏

 در غمت اى گل وحشىِ من، اى خسرو من‏

 جور مجنون ببرم، تیشه فرهاد کشم‏

 مُردم از زندگىِ بى تو که با من هستى‏

 طرفه سرّى است که باید برِ استاد کشم‏

 سالها مى گذرد، حادثه‏ها مى‏آید

 انتظار فرج از نیمه خرداد کشم‏(انتظار، دیوان امام خمینی(ره)

- گروهکهای کمونیستی و سایر جریاناتی که سنگ خلق را به سینه می‌زدند با نگاه دیالیکتیکی خود، حضرت امام خمینی(ره) را به منزله "نخ تسبیح برای حفظ نظام پر از تضاد جمهوری اسلامی" می‌پنداشتند و به گمان خام خود منتظر لحظه پاره‌شده نخ بودند تا دانه‌های تسبیح پراکنده شوند و نظام فروپاشد. اما وقتی مجلس خبرگان رهبری به فاصله کمتر از چند ساعت در فردای رحلت معمار کبیر انقلاب و قبل از تشییع و تدفین پیکر آن  عزیز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری انتخاب و معرفی کرد، منادیان دفاع از خلق زانوی یأس و ناامیدی در بغل گرفته و گفتند: این آخوندها بر سر هر چیز با یکدیگر دعوا کنند، بر سر اصل اسلام دعوا نخوهند کرد! آنان به زبان بی‌زبانی اعتراف کردند که ولایت فقیه، ولایت رسول‌الله(ص) و پیوند‌دهنده امت اسلامی با اسلام است.


[ یکشنبه 99/3/11 ] [ 5:58 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

قدس

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

سُبْحانَ الَّذی أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ (الإسراء :1)

ترجمه : پاک و منزّه است خدایى که بنده‏اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى-که گرداگردش را پربرکت ساخته‏ایم- برد، تا برخى از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.

در آستانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که توسط حضرت امام خمینی(ره) "روز جهانی قدس" نامیده شد و هرسال علاوه بر ایران ، در کشورهای مختلف دنیا به وسیله ملت‌ها گرامی داشته می‌شود ، بازخوانی پرونده قطور صهیونیسم در منطقه ضروری است.

1 - شکل‌گیری دولت غاصب صهیونیستی: اعلامیه معروف "بالفور" در سال 1917.م در راستای شکل‌دهی به نقشه سیاسی جهان در جنگ جهانی اول نوشته و منتشر شد و دولت فخیمه بریتانیا با صراحت "تاسیس یک وطن برای ملت یهود در فلسطین" را مورد موافقت قرار داد. در 14 ماه مه 1948.م اسرائیل غاصب موجودیت خود را به عنوان یک دولت مستقل یهود اعلام کرد و در همان سال به عضویت سارمان ملل پذیرفته شد و اعراب فلسطین فاقد نماینده در آن سازمان شدند.

2 - دولت‌های دست‌نشانده یا عامل استکبار در خاورمیانه از جمله عربستان، دولت پادشاهی ایران، امیرنشین کویت ، لیبی و مراکش به مرور عملا به ایادی صهیونسیم تبدیل شدند.

3 – رژیم اشغالگر و غاصب اسرائیل در سال 1346 هـ .ق جنگ 6 روزه را با تعدادی از کشورهای عربی به راه انداخت و صحرای سینا ، ارتفاعات جولان و کرانه‌های غربی و شرقی بیت‌المقدس را اشغال کرد.[1]

4 – در 22 بهمن 1357 انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) پیروز شد و قرائت جدیدی از اسلام ، که همان اسلام ناب محمدی(ص) بود ، ارائه و اسلام به عرصه اجتماع و حکومت وارد شد. بر اساس خصیصه ضداستکباری اسلام ناب محمدی(ص) ، دست استکبار به رهبری آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل از ایران اسلامی قطع و انقلاب اسلامی به منطقه صادر شد . مبارزان فلسطینی جان تازه‌ای گرفتند، در لبنان جریان اصولگرا و انقلابی به نام حزب‌الله شکل گرفت که ماندگارترین ماحصل آن جنگ‌های 33 روزه و 22 رزوه حزب‌الله و فلسطینیان بر ضد اسرائیل بود که ارتش صهیونیستی سرمست از پیروزی بر اعراب را به زانو در آورد.

5 - آمریکا در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک میلادی طرح خاورمیانه بزرگ را را به ظاهر به بهانه دموکراسی‌سازی ولی در حقیقت برای حفظ و گسترش موقعیت و امنیت غده سرطانی اسرائیل ارائه داد.[2] و اخیرا نیز "معامله قرن" را برای به بیشتر به سقوط‌کشاندن سردمداران بعضی کشورهای عربی در منجلاب به اصطلاح صلح با رژیم غاصب صهیونیستی به اجرا گذاشته است.

اشغال عراق؛ ارائه طرح ایران‌هراسی "هلال شیعی".[3] با حمایت سران بعضی دولت‌های عربی از این سناریو؛ سرکوب بیداری اسلامی در کشوهای مصر، لیبی، بحرین، تونس و ... توسط آمریکا و ایادی عربی آن و حمایت و پشتیبانی از  تروریستهای مسلح در سوریه که از کشورهای موثر محور مقاومت بر ضد اسرائیل غاصب است و حمایت ترکیه و بعضی کشورهای عربی در راستای به شکست‌کشاندن محور مقاومت است. در صورتی که به تعبیر امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) "رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید". انشاءالله

حضرت امام خمینی(ره) از ابتدای اشغال فلسطین موضع افشاگرانه در قبال اشغال بیت‌المقدس و سرزمین فلسطین و حمایت دولت‌های منطقه از استکبار و صهیونیسم داشت و با پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی به طور رسمی از مبازرات آزادی‌بخش فلسطینیان حمایت شد. "دعوت ملت‌های عربی به بیداری"[4] و نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس از جمله حمایتهای تداوم‌بخش و ماندگار از فلسطین به عنوان پاره تن دنیای اسلام تلقی می‌شود.

6 – وظیفه مسلمانان ایران و دنیای اسلام؛

الف) حمایت هوشمندانه و آگاهانه از بیداری اسلامی که حرکت‌های انقلابی و اسلامی آن بی‌شک از انقلاب اسلامی ایران سرچشمه گرفته است.

ب) تداوم حمایت از مبارزات آزادی‌بخش فلسطینیان از جمله حضور فعال در روز جهانی قدس به شکل مناسب و درخور.

در شرایطی که استکبار هر ورز با ایجاد بلوایی جدید تلاش می‌کند جنایات صهیونیستها را تحت‌الالشعاع قرار دهد ، حرکت هوشمندانه و با بصیرت برای مقابله با جنگ روانی استکبار بر ضد اسلام ناب محمد(ص) از وظایف لاینفک مسلمانان است.



[1]  - روزنامه جمهوری اسلامی 20/9/1376

[2] - مقاله "خاورمیانه 2020" از همین نویسنده وبلاگ شخصی به آدرس www.ghaem90.parsiblog.com

[3] - مقاله "جنگ نرم" از همین نویسنده وبلاگ شخصی

[4] - صحیفه امام:ج‏6، 504، نقل از نرم‌افزار "مجموعه آثار حضرت امام خمینی سلام‌الله علیه"، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

 


[ پنج شنبه 99/3/1 ] [ 8:10 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

دوازده اردیبهشت

تحجر و خشک‌مغزی همیشه تاریخ در مقابل بصیرت و آگاهی قرار داشته و متحجرین و خشک‌مغزها هیچ وقت آگاهی‌دهندگان و آموزگاران را بر نمی‌تابیده و در صدد حذف آنان بوده‌اند؛ حذف معنوی از طریق ترور شخصیت و یا حذف جسمانی با ترور وجود جسمانیشان.

دوازدهم اردیبهشت از آن رو در کشور عزیزمان "روز معلم" نامیده شده است که؛ در دوازدهم اردیبهشت سال 1358(80 روز بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینیه)) معلمی نمونه، اسوه و "ثمره عمر" معمار کبیر انقلاب اسلامی به دست متجرین وقت که بر خود نام بی‌مسمای "فرقان" نهاده بودند ترور شد و به شهادت رسید.

مرتضی "عنده ربهم یرزقون" است و متجرین تروریست فی درک اسفل سافلین. چرا که طبق وعده الهی؛ باطل رفتنی است و حق ماندگار .(...ُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقا...). انشاء‌الله

سالروز شهادت علامه آیت‌الله مرتضی مطهری(ره) و روز معلم بر همه معلمان و آموزگاران ایران مبارک باد. بر روح آن معلم سفر کرده متنعم در سفره الهی درود می‌فرستیم و بر دستان همه معلمان بوسه شاگردی می‌زنیم. 


[ پنج شنبه 99/2/11 ] [ 12:0 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

روز جمهوری اسلامی

 22 بهمن 1357 نهضت حسینی ملت مسلمان ایرن به رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی بر حکومت ستم‌شاهی پهلوی پیروز شد. حضرت امام خمینی(ره) که سکاندار انقلاب بود، در فاصله کمتر از 50 روز بعد از پیروزی انقلاب، انتخاب نوع حکومت را به آراء عمومی(رفراندوم) گذاشت. اقدامی شجاعانه و بی‌بدیل که ریشه در اعتقاد راسخ به مردم‌سالاری(دمکراسی واقعی) و اعتماد به ملت انقلابی داشت.

دوازده فروردین 1358 ملت بصیر و آگاه ایران با اکثریت قاطع خود به استقرار جمهوری اسلامی رأی آری داد و نهال "نظام مردم‌سالار دینی" در سرزمین پهناور "سلمان فارسی" غرس شد.

امروز به کوری چشم دشمنان، چهل و یک سال از آن روز غرورآفرین می‌گذرد و آن نهال، علی‌رغم طوفان‌های سهمگین، به درختی تنومند تبدیل و در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و حکومتداری دینی مورد غضب مستکبران ولی مایه امید مستضعفان عالم شده است.

دوازده فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران بر ملت بصیر کشور مبارک و یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای راه آزادی گرامی باد.

 


[ دوشنبه 99/1/11 ] [ 12:53 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

بسم الله الرحمن الرحیم

در حرکتهای اجتماعی، شعارها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند که "شورآفرینی" و "معرفی اهداف" از مهم‌ترین کابردهای آن است. انقلاب اسلامی ایران که به رهبری حضرت امام خمینی(ره) از سال 1342 شروع شد و در بهمن 1357 به پیروزی رسید بلاشک از نظر محتوا و تاثیرگذاری منطقه‌ای و بین‌المللی، مهم‌ترین جنبش اجتماعی عصر حاضر تلقی می‌شود.

شعارهای مختلفی توسط اقشار مردم طی قیام پانزده ساله سر داده می‌شد که بعضی از آنها سلبی(مرگ بر شاه) و بعض دیگر ایجابی(جمهوری اسلامی ایجاد باید گردد) بود. در آستانه چهل و دومین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ارزیابی تحقق شعارهای راهبردی انقلاب؛ ضمن به‌دست دادن وضعیتی از میزان به هدف رسیدن، در ترسیم آینده راه نیز موثر می‌باشد.

سنخ‌شناسی شعارها

شعارهای مورد استفاده در دوره خیزش و انقلاب اسلامی ایران مثل سایر جنبش‌های اجتماعی از سه منظر قابل بررسی و تقسیم‌بندی است:

1 – شعارهای تاکتیکی/راهبردی

بخشی از شعارها، تاکتیکی هستند و در مقطع زمانی خاصی کاربرد دارند. مثل "سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن" و "زندانی سیاسی، آزاد باید گردد" که اولی بعد از پیروزی انقلاب و دومی با آزادی زندانیان موضوعیت طرحشان به سر رسید.

اما بخشی از شعارهای بعد از پیروزی انقلاب و استقرار نظام برآمده از آن، کماکان کابردی‌اند. مانند "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" که علی‌رغم تشکیل جمهوری اسلامی، استقلال و آزادی باید استمرار داشته باشد، وانگهی جمهوریت و اسلامیت جمهوری نیز نیاز به استمرار دارد.

2 – شعارهای سلبی/ایجابی

در مجموع شعارها تاکتیکی باشند یا راهبردی؛ یا جبنه سلبی و نفی شرایط موجود دارند و یا ایجابی هستند. "این شاه آمریکایی، اعدام باید گردد"، یک شعار سلبی است و همین‌طور شعار "مرگ بر شاه" که خواهان سقوط شاه و نظام ستم‌شاهی است. اما بعضی شعارها ایجابی بودند؛ مانند "جمهوری اسلامی، ایجاد باید گردد" و یا "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" که در پی ایجاد شرایط جدید بوده است.

در هر صورت شعارها سلبی باشند یا ایجابی و تاکیکی باشند یا راهبردی؛ اعلامی هستند:

الف) به بیان خواسته یا مطالبه می‌پردازند؛ زندانی سیاسی، آزاد باید گردد(شعار تاکتیکی) و جمهوری اسلامی، ایجاد باید گردد که یک خواسته راهبردی می‌باشد.

ب) اعلام و بیان موضع می‌کند؛ "نهضت ما حسینیه، رهبر ما خمینیه" که اعتقادی‌بودن انقلاب و رهبری را بیان می‌نماید و شعار "ای شاه آمریکایی، تو دشمن خدایی" از طرفی شاه را دست‌نشانده آمریکا می‌داند و از طرف دیگر، سلطه آمریکا را نیز نفی می‌کند.

ج) بیان اهداف؛ از دیگر وجوه شعارها؛ تعریف اهداف و بیان آن است. هدف انقلابیون در مرحل اول ساقط‌کردن رژیم ستم‌شاهی و بعد از آن ایجاد نظام اسلامی بوده است. "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" و یا "جمهوری اسلامی، ایجاد باید گردد" که به بیان اهداف غایی انقلاب می‌پرداخت.

ارزیابی تحقق راهبردی‌ترین شعار انقلاب اسلامی

از آنجایی که شعارهای فراوان و متعدی در دوره پانزده ساله انقلاب سرداده شده است اولا در این مقاله بازخوانی همه آنها ضرورت ندارد، در ثانی بازخوانی و ارزیابی همه شعارهای راهبردی نیز ممکن نمی‌باشد و لذا به ارزیابی تحقق راهبردی‌ترین شعار انقلاب یعنی "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" که در عین حال هدف نهایی تلاشها، تحمل شکنجه‌ها و شهیددادن‌ها بوده است می‌پردازم. البته برای دستیابی به ارزیابی ملموس، لاجرم مقایسه وضعیت فعلی با گذشته(قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) الزامی است اما اینجا نیز به خاطر رعایت اختصار، بر اساس قاعده "مشت نمونه خروار است"[1] با تجزیه این شعار محوری به بیان چند نمونه در هر بخش و با تکیه به دوره پهلوی(پدر و پسر) اکتفا می‌شود.

استقلال

استقلال؛ ضابط امر خویش‌بودن، به خودی خود به کاری بر ایستادن، بی‌شریک غیر و صاحب اختیاری و آزادی کامل یک کشور(دولت و ملت) در امور سیاسی و اقتصادی، بدون اعمال نفوذ ظاهری و باطنی خارجیان معنی شده است. (معین)

با مطالعه هر برگ از تاریخ دوره پهلوی آن‌قدر نمونه‌های عدم استقلال مشاهده می‌شود که درگذشتن از هیچ‌یک رضایت‌بخش نیست مع‌الوصف چند نمونه وابستگی محض و نوکری آن پدر و پسر ذکر می‌شود:

1 - اسلام‌زدایی یا اصطلاحا سکولاریزه‌کردن ایران با هدایت غربی‌ها و به دست رضاخان هم‌چون آتاتورک در ترکیه و ملک فیصل در عراق که با کشف حجاب در ایران اجرایی شد، میزان عملگی میرپنج به غربی‌ها را نشان می‌دهد.

2 – از عدم استقلال سیاسی محمدرضا نیز همین‌قدر بس که شاه‌شدنش را مدیون نفر دوم سفارت انگلیس در تهران است. فردوست در خاطراتش در این باره نوشته است: "محمدرضا به من(فردوست) گفت برو سفارت انگلیس و با مستر ترات تماس بگیر و بپرس تکلیف من چیست؟ من این کار را کردم او مسئول اطلاعاتی و نفر دوم سفارت بود. دیدار و تلفن من با او تا 24 شهریور ادامه داشت. او قول داد آمریکا که نسبت به نوع رژیم آینده بی‌تفاوت و روسیه مخالف سلطنت بود را قانع کند. در 24 شهریور 1320 (ترات) به من گفت محمدرضا به مجلس برود و سوگند یاد کند! محمدرضا هم فروغی( کسی که سلطنت پهلوی را دایر کرد) را احضار کرد و ساعت 12 شب محمد رضا گفت کار تمام شد. روز 25 شهریور استعفای رضاخان و انتصاب محمدرضا به سلطنت به مجلس اعلام و روز 26 شهریور محمدرضا در مجلس سوگند یاد کرد."!

بنا بر این اقدامات بعدی محمدرضا توجیه دارد؛ انقلاب سفید شاه و ملت، تصویب قانون کاپیتولاسیون (مصونیت قضایی آمریکایی‌ها در ایران) که البته خروش انقلابی معمار کبیر انقلاب در مقابل آن، شاه را وادار به عقب‌نشینی کرد و ... .

به نظر می‌رسد اشاره به نمونه وابستگی سیاسی رژیم پهلوی به غرب نه تنها برای اثبات عدم استقلال آن رژیم در عرصه سیاسی کافی است، بلکه با این مشت نمونه می‌توان به خروار وابستگی در همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و ... پی برد.

ارزیابی تحقق استقلال

برای ارزیابی این بخش کافی است به ارزیابی تحقق شعار "نه شرقی، نه غربی" بپردازیم. چراکه استقلال یعنی تحقق این شعار. سر فرودنیاوردن نظام اسلامی در مقابل ابرقدرت وقت شرق یعنی شوروی تا اندازه‌ای که به حزب قدرقدرت با سابقه توده که دست‌پرورده سرویس اطلاعاتی شوری(ک.گ.ب) بود و تا عمق ارتش نیز نفوذ کرده بود، با کمال قدرت ضربه زد و طومارش را برای همیشه درهم پیچید.

استقلال سیاسی در مقابل سایر قدرتهای استکباری و در راس آنها آمریکا که نیاز به توضیح ندارد. براندازی شاه دست‌نشانده غرب و اخراج وی، بستن لانه جاسوسی آمریکا در تهران، اداره جنگ تحمیلی بر ملت ایران و تبدیل آن به دفاع مقدس و ده‌ها و صدها مصداق برای تایید این ادعا وجود دارد. تا آنجا که در نظریه جنگ تمدنها؛ ایران نماینده فرهنگ اسلام در مقابل آمریکا به عنوان نماینده فرهنگ غرب معرفی می‌شود و ایران‌هراسی را در دنیای اسلام تبلیغ می‌کنند.

وقتی استقلال سیاسی جمهوری اسلامی این است؛ محاصره چهل‌ساله اقتصادی ایران توسط آمریکا و حمایت دنیای غرب، مؤید استقلال اقتصادی و گسترده‌ترین و عمیق‌ترین مقابله فرهنگی با ایران اسلامی نیز مهر تایید بر استقلال فرهنگی می‌زند. به قول معروف "درخت گردکان که این است، درخت خربزه الله اکبر"!

آزادی

مفهوم آزادی: آزادی در لغت یعنی؛ رهایی، خلاص، آزادمردی(معین)

آزادی در مقابل بندگی است. امیرالمؤنین حضرت علی(ع) در نامه‌ای خطاب به فرزندش حضرت حسن مجتبی(ع) فرمود:"... وَ لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللَّهُ حُرّا..." (برده دیگری مباش که خدا تو را آزاد آفریده است). اسلام دین حریت و آزادی است. اما این آزادی به تعبیر شهید مطهری دو رکن دارد : اول عصیان و تمرد و دوم تسلیم و انقیاد . عصیان و تمرد در قابل غیر خدا و غیر حق و تسلیم در مقابل خدا و حق. آزادی؛ "کمال وسیله‌ای" است، نه " کمال هدفی". یعنی آزادی خودش هدف نیست بلکه ابزاری است برای رسیدن به هدف. اگر از آزادی درست استفاده شود منجر به عالی‌ترین کمال می‌شود، وگرنه انسان به اسفل‌السافلین سقوط خواهد کرد.

انواع آزادی

1.      آزادی اجتماعی: یعنی دیگری او را محبوس نکند؛ مانع رشد او نشود؛ او را استعمار، استثمار و استحمار نکند.

2.     آزادی معنوی: آزادی اجتماعی؛ آزادی انسان است از قید و اسارت افراد دیگر، ولی آزادی معنوی؛ آزادی انسان از قید و اسارت خودش است و تقوی است که به انسان آزادی معنوی می‌دهد.

3.     آزادی سیاسی: آزادی در انتخاب و رأی ، در تعیین سرنوشت و آزادی در اظهار نظر و انتقاد و نظارت. آزادی احزاب و گروه‌های سیاسی در زمره آزادی‌های سیاسی است.

4.     آزادی جنسی: این نوع آزادی در قاموس غرب و غیردینی؛ آزادی مطلق است که عمدتا حبس‌کننده آزادی دیگران است ولی در اسلام آزادی جنسی؛ نه حبس است و نه اختلاط، بلکه حریم است.

محدوده آزادی

آزادی انسان نامحدود نیست بلکه دارای محدوده‌ای تعریف‌شده است. محدوده آزادی را دین و قراردادهای اجتماعی تعیین می‌کند. آزادی بدون محدودیت به هرج و مرج می‌انجامد. به تعبیر کانت: در عمل آزدای و قانون باید دست در دست یکدیگر پیش بروند.

ارزیابی تحقق آزادی

آزادی جزو اولین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است. مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای در این باره فرموده است: "ما به آزادی بیان و آزادی فعالیت‌های اجتماعی معتقدیم. اصلا این مفاهیم و این حقایق را، انقلاب و پیشروان انقلاب در این کشور آوردند." البته همان‌طور پیش از این تذکر داده شد، آزادی حدودی دارد و به تعبیر آن حضرت "این آزادی محدود است، حد این آزادی کجاست؟ حدش عبارت است از آن حدودی که اسلام تعیین کرده است. اگر بنا باشد کسانی مردم را به بی‌ایمانی و به شهوات سوق بدهند، آن‌ها در این کار آزاد نیستند. این آزادی؛ آزادی خیانت است."

"مگر می‌شود به کسانی که تقریبا همه این بیست سال را در مقابل انقلاب و امام و مردم ایستادند، اجازه داد که بیایند میداندار صحنه شوند و بنا کنند گذشته این بیست سال را، گذشته این انقلاب را، گذشته این ملت را، دوران امام را، با اهانت و دروغ و تهمت زیر سوال ببرند."

بنا بر این انقلاب اسلامی آزادی را برای این کشور به ارمغان آورد و به تعبیر معمار کبیر انقلاب اسلامی که فرمود: "آزادى‏اى که صحیح است و براى اسلام و کشور مضر نباشد از اول بوده و الآن هم هست و هیچ انقلابى مثل انقلاب ایران نبود که به مجرد پیروزى راه‌ها را باز و فعالیت همه حزبها و گروه‌ها را آزاد گذارد."

یکی از مصادیق بارز آزادی، آزادی انتخاب است. مردم رهبر نظام را از طریق نمایندگان خود در مجلس خبرگان؛ رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به طور مستقیم و شهرداران را نیز از طریق نمایندگان خود در شوراها انتخاب می‌کنند. مردم ایران کمتر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب در کمال آزادی در 12 فروردین 1358 در پای صندوقهای رای حاضر شدند و نظام جایگزین حکومت جائر پادشاهی را تعیین کردند. به نظر نمی‌رسد رهبران هیچ انقلاب در دنیا، 50 روز بعد از پیروزی انقلاب به مردم خود اعتماد کنند و انتخاب نظام حکومتی جایگزین را به آراء عمومی(رفراندوم) بگذارند. بعد از آن نیز طی 38 سال (58 تا 96) 35 انتخابات و فقط در سال 1358 پنج انتخابات برگزار شده است:

1 - مجلس شورای اسلامی   10 انتخابات

2 - ریاست جمهوری 11 انتخابات

3 - خبرگان رهبری 5 انتخابات

4 - شوراهای شهر و روستا 5   انتخابات

5 - همه‌پرسی 3 انتخابات(تغییر نظام، قانون اساسی و بازنگری آن)

6 - خبرگان قانون اساسی 1 انتخابات

به یاری خداوند منان در دوم اسفند ماه امسال انتخابات مجس شواری اسلامی یازدهم به همراه میان‌دوره‌ای خبرگان برگزار خواهد شد.

 

نعمتی بهتر از آزادی نیست     بر چنین مائده کفران چه کنم؟(خاقانی شروانی)

جمهوری اسلامی

آخرین بخش شعار راهبردی مورد بحث دارای دو قسمت "جمهوری" و "اسلامی" می‌باشد که "جمهوری"، شکل و "اسلامی" بیانگر محتوای آن است. البته این دو بخش لاینفک و از هم جداناشدنی است کما این که معمار کبیر انقلاب اسلامی در باره نوع حکومت فرمود: جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

جمهور یعنی توده، گروه و جمهوری یعنی طرز حکومتی که رئیس آن(رئیس جمهور) از جانب مردم کشور برای مدتی محدود تعیین شود.(معین) در قاموس سیاسی نیز جمهوری به مفهوم اقتدار یا حاکمیت نهادهای سیاسی انتخابی است که در راس آنها ریاست جمهوری می‌باشد. در ایران اسلامی مردم برای اولین بار در طول تاریخ طعم انتخاب و انتخابات را چشیدند. بر خلاف بعضی کشورهای مدعی آزادی و دموکراسی که گاهی حتی تنها یک نامزد به عرصه انتخابات معرفی می‌شود، ملت ایران در نهایت آزادی و در فضای کاملا رقابتی و از میان چند نامزد، فرد مورد نظر خود را انتخاب می‌نمایند.

در باره اسلامیت نظام نیز بی‌گمان نمونه و مشابهی در دنیا ندارد. از میان چند کشور که مدعی‌اند نظام سیاسی حاکم بر کشورشان اسلامی است، فقط ایران به ادعای خویش پایدار می‌باشد. چرا که تنها در ایران است که کلیه قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان بررسی و بعد از عدم مغایرت با قانون اساسی و اسلام قابلیت اجرا می‌یابد.

 



[1] - مشت باشد نمونه خروار      ابر باشد نشانه باران - ملک‌الشعرای بهار

 

منابع :

1.     نهج‌البلاغه - ترجمه محمد دشتی

2.     نرم‌افزار گنجینه نور – مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

3.     مجموعه آثار حضرت امام خمینی(ره) - مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

4.     خاطرات فردوست

5.     تارنماهای صدا و سیما، وزارت کشور و ... .


[ سه شنبه 98/11/22 ] [ 4:54 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

روز معلم

به نام خداوند برانگیزاننده معلمان

تحجر و خشک‌مغزی همیشه تاریخ در مقابل بصیرت و آگاهی قرار داشته و متحجرین و خشک‌مغزها هیچ وقت آگاهی‌دهندگان و آموزگاران را بر نمی‌تابیدند و در صدد حذف آنان بوده‌اند. حذف معنوی از طریق ترور شخصیت و یا حذف جسمانی با ترور وجود جسمانیشان.

دوازدهم اردیبهشت از آن رو در کشور عزیزمان "روز معلم" نامیده شده است که؛ در دوازدهم اردیبهشت سال 1358(80 روز بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی) معلمی نمونه، اسوه و "ثمره عمر" معمار کبیر انقلاب اسلامی به دست متجرین وقت که بر خود نام بی‌مسمای "فرقان" نهاده بودند ترور شد و به شهادت رسید.

مرتضی "عنده ربهم یرزقون" است و متجرین تروریست "فی درک اسفل سافلین". چرا که طبق وعده الهی؛ باطل رفتنی است و حق ماندگار .(...ُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقا...). انشاء‌الله

سالروز شهادت علامه آیت‌الله مرتضی مطهری(ره) و روز معلم بر همه معلمان و آموزگاران مبارک باد. بر روح آن معلم سفر کرده متنعم در سفره الهی درود می‌فرستیم و بر دستان همه معلمان بوسه شاگردی می‌زنیم.


[ سه شنبه 98/2/10 ] [ 5:39 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

دوازده فروردین

از ویژگیهای مردم ایران این است که برای لحظه به لحظه رندگیشان سبک و سیاق مبتنی بر فرهنگ ملی و دینی خود دارند که از جمله آن زندگی سیاسی است. "سبک زندگی سیاسی" ایرانیان پویا و به نوعی منحصر به فرد است. از این‌رو بود که معمار کبیر انقلاب اسلامی در فاصله کمتر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب، با اعتقادی که به مردم‌سالاری و هم‌چنین اعتمادی که به مردم کشور و شعور سیاسی آنان داشت، انتخاب نوع حکومت را به آراء عمومی(رفراندوم) گذاشت و مردم در 12 فروردین سال 1358 با حضور قاطع خود پای صدوقهای رأی، جمهوری اسلامی را به عوان نظام سیاسی جایگزین رژیم پادشاهی انتخاب نمودند. 

این بینش و روش می‌تواند برای مردم دنیا الگوی موفقی در عرصه سیاسی و مردم‌سالاری باشد.
دوازده فروردین روز جمهوری اسلامی مبارک باد


[ یکشنبه 98/1/11 ] [ 4:22 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

#می_آیم_چون ایرانی‌ام

س:بر کدام دینی؟  

ج: خدا پرستم. چه فرقی دارد؛ مسلمان، مسیحی، کلیمی یا زرتشتی     .

س:بر کدام مذهبی؟ 

ج: فرقی ندارد؛ شیعه یا سنی    .

س:کجایی هستی؟

ج:ایرانی‌ام، سرزمینم ایران است؛ آذری‌ام، فارسم، عربم، کُردم، گیلکم، لُرم، بلوچم، ... .

س:نامت چیست؟

ج:محمد، علی، عیسی، موسی، مانی، رستم، جمشید و یا زهرا، مینا، مریم، آسیه،  ... .

س:این هفته دوشنبه چرا تعطیل است؟

ج:گیر دادی‌ها! دوشنبه 22 بهمن است؛ روز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی؛ روز آزادی، روز استقلال، روزی که خودمان برای خودمان و برای سرزمین خودمان شدیم؛ روزی که از چهل سال پیش خودمان آقای خودمان شدیم .

س:در این روز تعطیل چه کار می‌کنی؟

ج: هر که هستی، بر هر دین و مذهبی، کُردی، ترکی، بلوچی یا عرب؛ روستایی هستی یا شهری؛ پیری یا جوان؛ خانمی یا آقا؛ ایرانی‌ که هستی،

بیا باهم برویم راهپیمایی روز 22 بهمن


[ شنبه 97/11/20 ] [ 3:39 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

دهه فجر انقلاب اسلامی

دوازدهم بهمن ماه سال 1357، خورشید ایران از غرب طلوع کرد و با بازگشت پیروزمندانه سکاندار کشتی انقلاب اسلامی از تبعید پانزده‌ساله به کشور، فجر پیروزی دمیده شد و در روز 22 بهمن خون بر شمشیر پیروز گردید و نهضت حسینی در مرحله سقوط طاغوت به بار نشست.

آن ده روز برای ایران و ایرانیان که با ایثار و شهادت و شهامت تحت رهبری خمینی کبیر(ره) سال‌ها پرچم مبارزه را بر دوش کشیده و منتظر دمیدن فجر بودند، دهه فجر شد.

خفاشان شب‌پرستند و از نور وروشنایی گریزان و بیزارند. بنا بر این دمیدن فجر پیروزی انقلاب اسلامی برای دشمنان انقلاب زجرآور بود. دهه مبارکه فجر هر سال به یاد حماسه‌آفرینی آن سال‌ها در ایران و حتی سایر کشورها گرامی داشته می‌شود. اما هر چه از مبدأ این تاریخ یعنی دهه فجر سال 1357 فاصله می‌گیریم، فجر انقلاب اسلامی برای مردم ایران و مستضعفین و آزادیخواهان جهان دل‌نشین‌تر از قبل می‌شود، ولی دشمنان که چهل سال به هر توطئه‌ای برای نابودی نظام برآمده از انقلاب دست زده‌اند، زجرآورتر از گذشته می‌باشد.

 آنان که با کودتا، ترور و تخریب، محاصره اقتصادی، تحمیل جنگ هشت‌ساله، تحمیل جنگ‌های داخلی، تهاجم و شبیخون فرهنگی، تحریم و جنگ اقتصادی، استفاده ابزاری از حقوق بشر، انقلاب رنگی، اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی، ایران هراسی، تفرقه‌افکنی مذهبی، اقدامات تجزیه‌طلبانه، جنگ هوشمند، جنگ اطلاعاتی و ده‌ها و صدها توطئه دیگر و همه آن‌چه در توان داشتند برای نابودی این انقلاب و نظام به‌کار گرفتند بدیهی است که در آستانه چهل‌سالگی نظام اسلامی چشمانشان در مقابل فجر برآمده از انقلاب اسلامی از حدقه بیرون زده است و بر خود می‌پیچند. باشد که از این زجر جانشان درآید. انشاءالله

چهلمین سال دمیدن فجر انقلاب اسلامی در آستانه چهل‌سالگی جمهوری اسلامی ایران بر ملت ایران و آزادیخواهان جهان مبارک باد

 


[ چهارشنبه 97/11/10 ] [ 5:8 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 1054
بازدید دیروز: 635
کل بازدیدها: 914126