سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم

خداوند اولین چیزی که خلق کرد[1]، نوری بود که خود بهانه خلقت عالم شد[2]. خالق هستی، آدم را آفرید و او را اولین ساکن زمین قرار داد. فرزندان آدم در سراسر گیتی گسترانیده شدند و خدا آخرین پیام‌آورش را مبعوث نمود تا هادی بشر باشد. از این آخرین پیام‌آور که نورش اولین مخلوق بود، فرزند پسری باقی نمانده بود و لذا دشمنان ابترش می‌خواندند.

بیستم جمادی‌الثانی سال دوم بعثت در شهر مکه و در خانه‌ای که فرشته وحی نازل می‌شد، از بطن اولین زن مسلمان، فرزندی به دنیا آمد که حوریه انسیه[3] نام گرفت و نور او قبل از خلقت حضرت آدم ابوالبشر(س) آفریده شده بود.

حوریه انسیه: مادرِ پدر(ام ابیها) بود؛ پاره تن پیامبر(ص) بود[4]؛ تنها هم‌شأن برای تنها مولود کعبه بوده است؛ تنها بانوی عالم خلقت است که یازده ستاره آسمان امامت و ولایت از وجود اویند؛ تنها بانوی آل عباست[5]؛ تنها مادری است که گیتی در انتظار ظهور مهدی او در گردش است؛ دوستداران او اهل بهشت و دشمنان ایشان اهل دوزخند[6].آن مولود نزد خدای عز و جل نُه اسم داشت: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، محدثه و زهرا (نقل از حضرت امام صادق(ع)).

قرن‌ها بعد در بیستم جمادی‌الثانی، در خمین مردی به دنیا آمد که روح‌الله نامیدندش. روح‌الله در اواخر قرن بیستم میلادی برای اصلاح دین جدش هم‌چون حضرت حسین بن علی(ع) قیام کرد. قیام او بی‌شک ستونهای ظلم و استکبار را در عصر خود به لرزه درآورد و انشاءالله موج آن تا ظهور مهدی فاطمه(عج) ادامه خواهد یافت.

در تقویم حکومتی که روح‌الله بنیانگزارش بود، بیستم جمادی‌الثانی را به احترام آن بانو و سرور زنان عالم، "روز زن" نامیدند.

سال‌روز میلاد آن مادر و این فرزند خلفش و روز زن بر همه مسلمانان عالم، به خصوص به همه زنان مسلمان، مبارک باد

 

پانوشت

 


[1] - قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی(بحارالأنوار، ج‏25،ص 22)

[2] - لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ

[3] - رسول‌الله(ص) : إِنَّ فَاطِمَةَ خُلِقَتْ حُورِیَّةً فِی صُورَةِ إِنْسِیَّة

[4] - قال رسول‌الله(ص) : فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ ... فاطمه پاره تن من است ...

[5] - آل عبا عبارتند از وجود شریف پیامبر اسلام ، امیرالمومنان ، فاطمه و حسنین صلواه‌الله علیهم اجمعین(مفتیح‌الجنان شیخ عباس قمی/حدیث شریف کساء).

[6] - سلمان فارسى روایت است که پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: اى سلمان، کسى که فاطمه علیها السّلام را دوست بدارد، اهل بهشت، و کسى که او را دشمن دارد، اهل دوزخ است.

 


[ چهارشنبه 93/1/27 ] [ 9:45 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

رسول گرامی اسلام فرزند پسر در قید حیات نداشت و دشمنان طبق رسم جاهلیت،آن حضرت را ابتر می‌نامیدند. خداوند دختری که قبل از آفرینش زمین و آسمان‌ها نورش را خلق کرده بود، به عنوان کوثر به جهان بشریت عطا فرمود.

رسول خدا(ص) در 28 صفر سال یازدهم هجری دار فانی را وداع گفت و دخترش فاطمه(س) به روایتی 75 روز و به روایتی 95 روز بعد، در صورتی که 18 سال داشت، به پدر ملحق گردید.

حوریه انسیه که ... ادامه مطلب


[ سه شنبه 93/1/12 ] [ 5:22 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع)

سبک زندگی 9

71 قطره از دریای معارف نبوی 

درآمد

بالآخره روز دوزادهم ربیع‌الاول سال 53 قبل از هجرت به روایت اهل سنت و هفده ربیع‌الاول همان سال به اعتقاد شیعه، ارداه خداوند بر این قرار گرفت تا سرور مخلوقات عالم طبیعت و ماواء طبیعت که اساسا عالم خلقت به بهانه خلقت او خلق شده است و نور وجود آن حضرت و آل اطهارش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود، پا به عرصه خاکی بگذارد. او که حیات مادی‌اش مایه هدایت بشر بود و وقتی به سوی حق پر کشید، رحمتش تا قیامت بر امتش ساری و جاری است. هفدهم ربیع‌الاول سال‌روز میلاد با سعادت سلاله پاک آن حضرت، امام جعفر صادق(ع) نیز هست. از رسول مکتب اسلام و هم‌چنین از امام مذهب جعفری هزاران روایت صحیح نقل شده که راهنمای زندگی دنیا و آخرت بشر است. به بهانه سال‌روز این دو میلاد مبارک و هفته وحدت از دریای معارف آن دو نور خلقت، قطـره‌ای بر می‌گیـریم تا در سبک زندگی آویزه گوش و نقشه راهمان باشد. انشاءالله

ادامه مطلب از اینجا دنبال فرمائید


- لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ ... .(بحارالانوار،ج54 )

 


[ یکشنبه 92/10/22 ] [ 8:43 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

حادثه کربلا در آئینه آمار

مقدمه

جنگ بین "نفاق و دورویی" به فرماندهی "یزید بن معاویه بن ابی‌سفیان" از یک طرف و "توحید و وحدانیت" به رهبری "حسین بن علی بن ابی‌طالب(ع)" از طرف دیگر، در عصر روز دهم محرم سال 61 هجری قمری با شهادت بنی‌هاشم و غیر بنی‌هاشم ظاهرا با غلبه جناح نفاق به پایان رسید. اما واقعیت این است که عاشورا و حماسه حسین(ع) نه تنها همچنان زنده مانده، بلکه حتی برای آزادگان غیرمسلمان نیز حیات‌بخش است. لعن نفرین خدا و فرشتگان و بشریت بر یزید و یزیدیان، و سلام و صلوات خدا بر حسین(ع) و یاران باوفایش باد. بازخوانی حادثه کربلا در یک نگاه و از زبان آمار برای اطلاع حسینیان:

 اول - آمار عمومی

1. مدت قیام حسین (ع) از روز امتناع از بیعت با یزید تا عاشورا 175 روز (مدینه 12روز، مکه 4 ماه و ده روز ، 23 روز بین راه مکه تا کربلا و 8 روز کربلا)

2. نامه رسیده از کوفه 12000، بیعت با مسلم بن عقیل در کوفه 18 تا 40 هزار ذکر شده است

3. شهدای کربلا 111 نفر که 33 نفر از اولاد علی (ع) و بنی‌هاشم بودند

4. سرهای شهدا که بین قبایل تقسیم شد 78 نفر

5. زخم بر بدن حسین (ع) بعد از شهادت 33 زخم نیزه و 34 ضربه شمشیر غیر از تیر

6. سپاه کوفه 33 هزار نفر

7. مادر 9 شهید در صحنه کربلا شاهد شهادت فرزند خود بودند: رباب، زینب، زمله، بنت شلیل جیلیه، رقیه دختر علی (ع) و ام وهب

8. پنج  کودک نا بالغ در کربلا شهید شدند

9. هفت نفر در حضور پدرشان شهید شدند

10. زن شهید در کربلا؛ 15 زن در کربلا بودند که 5 نفر به دشمن حمله یا اعتراض کردند و "ام وهب" شهید شد

2 - تقسیم‌بندی شهدای واقعه کربلا :

اول) از اصحاب پیامبر(ص):2 نفر (انس بن حارث و عبدالله بن عبد ربه انصاری)

دوم) از یاران امام علی(ع):8 نفر(ابو ثُمامه عمرو بن عبد اللّه صائِدى، حبیب بن مُظاهر اسدى، زاهر، غلام عمرو بن حَمِق، عمّار بن ابى سلامه دالانى، سعد بن حارث خُزاعى، غلام امیر مؤمنان(ع)، عبد اللّه بن عُمَیر کَلْبى، کَردوس بن زهیر، نافِع بن هلال جملى)

سوم) از اهل‌بیت امام حسین(ع): 60 نفر که 18 نفر معروفند ولی 42 نفر در منابع نادر ذکر شده‌اند. شامل:

فرزندان امام علی (ع): 7 نفر (حسین، عباس، عبدالله، ابوبکر، عثمان، جعفر و محمد)

فرزندان امام حسن (ع): 3 نفر (عبدالله، ابوبکر و قاسم)

فرزندان امام حسین (ع): 2 نفر (علی اکبر و عبدالله(علی اصغر))

فرزندحضرت زینب(ع): 1 نفر (عون)

چهارم) از یاران امام حسین(ع): 84 نفر، 4 نفر به همراه غلام خود به علاوه 3 غلام از امام حسین(ع) و 3 غلام بدون حضور اربابشان.

3 - مادران و پدران ارجمند بعضی شهدای کربلا :

مادران بعضی شهدای هاشمی در کربلا:

1. فاطمه (س) 1 فرزند؛ (حسین )

2. ام البنین همسر علی (ع) 3 فرزند؛ (عباس، عبدالله، جعفر)

3. لیلا همسر حسین (ع)  1 فرزند؛ (علی اکبر)

4. رباب همسر حسین (ع) 1 فرزند؛ (علی اصغر)

5. ام ولد همسر علی (ع)  1 فرزند؛ (محمد)

6. ام ولد همسر حسن(ع)  1 فرزند

7. زینب(س) دختر علی(ع)  1 فرزند

8. رقیه دختر علی(ع)  1 فرزند             

پدران بعضی شهدای هاشمی در کربلا:

1. علی (ع): 7 فرزند و 7 نوه و 3 برادرزاده

2. عقیل: 3 فرزند و 2 نوه

3. حسین: 2 پسر و 3 برادرزاده و 2 خواهرزاده

4. حسن: 3 فرزند و 2 برادرزاده و 2 خواهرزاده

4 - اسامی شهدای بنی هاشم در کربلا:

1 ـ علی بن حسین ( اکبر ) بن علی (ع) 27 ساله/مادرش لیلا

2 ـ عبدالله بن علی بن ابی طالب 25 ساله/مادرش ام البنین

3 ـ جعفر بن علی بن ابی طالب 19 ساله/مادرش ام البنین

4 ـ عثمان بن علی ابن طالب 21 ساله/مادرش ام البنین

5 ـ محمد (اصغر) علی بن ابی طالب/ مادرش ام ولد یا اسماء

6 ـ عباس بن علی بن ابی طالب  پرچمدار حسین (ع) ـ (ابوالفضل) مادرش ام البنین

7 ـ عبدالله بن حسین بن علی بن ابی طالب (اصغر 6 ماهه) مادرش رباب

8 ـ ابوبکر بن حسن بن علی بن ابی طالب/مادرش ام ولد

9 ـ قاسم بن حسن بن علی بن ابی طالب

10 ـ عبدالله بن حسن بن علی بن ابی طالب  11 ساله/مادرش سلیل یا احتمالا ام ولد

11 ـ عون بن عبدالله بن جعفربن ابی طالب/مادرش زینب (دختر علی (ع) )

12 ـ محمد بن عبدالله بن جعفربن ابی طالب/مادرش خوصا

13 ـ جعفر بن عقیل بن ابی طالب/مادرش ام تغز

14 ـ عبدالرحمن بن عقیل بن ابی طالب/مادرش ام ولد

15 ـ عبدالله بن مسلم عقیل بن ابی طالب/مادرش رقیه دختر علی (ع)

16 ـ عبدالله بن عقیل بن ابی طالب/مادرش ام ولد

17 ـ محمد بن ابی سعید بن عقیل بن ابی طالب

18 ـ حسین بن علی(ع) سالار شهیدان

 کتابنامه

1.   طباطبایی‌نژاد سیدمحمود،گروه پژوهشی دانشنامه امام حسین(ع)،تابناک 7/9/91 به نقل از خبرگزاری فارس

2.   شمس‌الدین محمد مهدی، ترجمه هاشم‌زاده ناصر، انصارالحسین، انتشارات امیرکبیر/1364

3.   محدثی جواد، فرهنگ عاشورا

4.   دانشنامه ویکی پیدیا  http://fa.wikipedia.org

 

پانوشت



- معاویه پدرش ابی‌سفیان(البته نسب‌شناسان در این که ابی‌سفیان پدر معاویه باشد تردید کرده‌اند) و هنده(در جنگ احد جگر حضرت حمزه/عموی پیامبر/ را درآورد و خورد) است . معاویه در جنگهای بدر و خندق بر ضد پیامبر(ص) جنگید و سرانجام در سن 23 سالگی به همراه پدرش اسلام را پذیرفت . معاویه ابتدا از بیعت با خلیفه اول سر باز زد ولی با اصرار بیعت کرد . در جریان محاصره خلیفه سوم ، علی‌رغم درخواست کمک ، در کمک‌رسانی تعلل کرد ولی بعد از مرگ خلیفه ، به بهانه خونخواهی او با حضرت علی(ع) وارد جنگ صفین شد . او خلافت غصبی را پادشاهی کرد و هم او بود که لعن حضرت امام علی(ع) را که نزد اهل سنت خلیفه چهارم است بر منابر رسمی نمود . یزید بن معاویه که شرابخوار ، زن‌باره و بوزینه‌باز بود ، حمله به کعبه را نیز در کارنامه ننگین خود دارد .(ویکی پیدیا فارسی)

- حسین فرزند علی(ع) و زهرا(س) ، خامس آل عبا و امام سوم شیعیان که همه پیامبران الهی در عزای او گریه کرده‌اند است .

- بعضی منابع کل شهدای صحنه کربلا را 100 نفر شامل 18 نفر از بنی‌هاشم و 82 نفر غیرهاشمی ذکر کرده‌اند و 6 نفر هم در کوفه(عبدالاعلی بن یزید کلبی ، عبدالله بن بقطر ، عمار بن صلخب ازدی ، قیس بن مسهر صیداوی ، مسلم بن عقیل ، هانی بن عروه مرادی ) شهید شده‌اند و این که در نقل و دید عموم 72 شهید کربلا داریم ، منظور قطع حدود 72 نفر یا کمی بیشتر از سر شهداست.

- بعضی منابع اصحاب پیامبر(ص) که در صحنه کربلا شهید شدند را 6 نفر ذکر کرده‌اند.

- بعضی منابع عثمان بن علی بن ابی‌طالب فرزند ام‌البنین را نیز ذکر کرده‌اند.

- بعضی منابع دو فرزند دیگر نیز از این خانم را نقل نموده‌اند .

- در کتب معتبر از جمله ارشاد ،ترجمه سیدهاشم رسولی محلاتی "محمد و عون" فرزندان حضرت زینب(س) نامیده شده‌اند . با این توصیف از امام حسن و امام حسین (علیهم‌السلام) دو خواهرزاده شهید شده‌اند .



[ پنج شنبه 92/8/23 ] [ 4:51 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

مقدمه

 حسین(ع) که نورش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود[1]؛ از رسول خدا(ص) بود و رسول خدا نیز از او [2]، در نزد مسلمانان ، به ویژه شیعیان دارای جایگاه ویژه‌ای است که بسیار بسیار در وصف آن حضرت نوشته و گفته‌اند . اما این حسین کیست که آنان که در دین او نیستند نیز بدون اغراق در بیان صفات و ویژگیهای او و حرکت تاریخ‌ساز(عاشورای)[3] آن حضرت بازمانده‌اند؟ من باب مثال به ذکر 25 نکته از بیان بیست و پنج شخصیت "غیر مسلمان" در باره خامس آل عبا اکتفا می‌شود:

1 – جستیس آ.راسل[4]:

ای زمین برهنه و خشک کربلا که در تو نه علفی است و نه سبزه‌ای،

برای ابد آهنگ حزن و اندوه بر تو پوشیده باد،

زیرا در سرزمین تو بدن مقدس و پاره پسر فاطمه افتاده است که روح خویش را به خدا تقدیم نمود.

ای دیده ، خوابگاه حسین بن علی است این؟

یا منزل معالی و معموره علاست؟( اوحدی مراغه‌ای)

2 – گابریل انکری[5]:

به جای این که واقعه کربلا، موجب ترس طرفداران حسین و علی شود ، شجاعت شیعیان را برانگیخت.

به قول ملک‌الشعرای بهار:

حسین آن که از رُخش دل شیعه روشن است

به تاریکی ضلال، رُخش نور معلن است

3 – آنتوان بارا[6]:

حماسه حسین(ع) تنها مختص شیعه و سنی و مسلمان نیست، بلکه متعلق به هر مؤمن است ؛ ... حسین در قلب من است.

4 - بارتولومو[7]:

از روزی که یزید به جای پدر در دمشق نشست، فسق و فجور در دستگاه او علنی شد ... حسین مشاهده می‌کند که حکومت ظلم و فساد به زودی اسلام را از بین خواهد برد؛ از این رو تصمیم گرفت برای نجات اسلام از ظلم و ستم، اقدام کند.

5 – ادوراد براون[8]:

آیا قلبی پیدا می‌شود که وقتی در باره کربلا سخن می‌شنود ، اندوهناک نگردد؟ حتی غیرمسلمانان نیز نمی‌توانند پاکی روحی را که در این جنگ تحت لوای اسلام تجلی یافت انکار کنند.

6 – کارل برو کلمان[9]:

شهادت حسین علاوه بر نتایج و اثرات سیاسی ، موجب تحکیم و اشاعه مذهب شیعه گردید و این مذهب مرکز و مظهر تمایلات ضد غرب شد.

7 - ال.ام.بوید[10]:

در طی قرون، افراد بشر همیشه جرأت ، پردلی ، عظمت روح، بزرگی قلب و شهامت را دوست داشته‌اند و نتیجه همین ارزشهاست که آزادی و عدالت هرگز به نیروی ظلم و فساد تسلیم نمی‌شود. این بود شهامت و این بود عظمت حسین و من مسرورم با کسانی که این فداکاری عظیم را از دل و جان ثنا می‌گویند ، همنوا بوده‌ام، هرچند که 1300 سال از آن تاریخ گذشته است.

8 – پورشو تامداس توندون[11]:

این فداکاریهای عالم از قبیل شهادت حسین سطح بشریت را ارتقاء بخشیده است و شایسته است که خاطره آن همیشه بماند و یادآوری شود.

9 – جبران خلیل جبران[12]:

حسین چراغ فروزنده‌ای برای همه ادیان است.

10 – جرج جرداق[13]:

آن غیرتمندی که تا این پایه به ناموس مردمان اهتمام می‌ورزید و در حمایت از همسر و خانواده و دیگران لحظه‌ای از مجاهدت باز نمی‌ایستاد ، چون در میدان رزم یکه و تنها ماند و از زخم شمشیر و نیزه و زوبین بر زمین نشست و اوباش کوفه و سربازان مزدور دستگاه حاکم را دید که از هر سو به سرپناه(خیمه) زن و فرزندانش حمله‌ور هستند ، دست پولادین خونین بر آورد و فریاد زد که : هان ای نامردان ! اگر دین ندارید ، در زندگی آزاده باشید.

11 – فردریک جمس[14]:

درس حسین و هر قهرمان شهید دیگر این است که در دنیا اصول ابدی عدالت، ترحم و محبت وجود دارد که تغییرناپذیرند و هم‌چنین هر گاه کسی برای این صفات ابدی مقاومت کند و در راه آن پافشاری نماید، آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند.

12 - جوزف حرب[15]:

آقایان! مسیحیت من بدون حسین کامل نمی‌شود . هر آئینی – چه آسمانی و چه غیرآسمانی – اگر شخصیتی چون حسین نداشته باشد، دینی زمینی است و از بهشت بی‌بهره.

13 – موریس دو کبری[16]:

اگر مورخین ما، حقیقت این روز را می‌دانستند و درک می‌کردند که عاشورا چه روزی است ، این عزاداری را مجنونانه نمی‌پنداشتند؛ زیرا پیروان حسین به واسطه عزاداری او دانستند که پستی و زیردستی و استعمار و استثمار را نباید قبول کنند، چون شعار رهبر و سرور آنها، تن ندادن به ظلم و ستم بود . اندکی ژرف بیاندیشیم  و بررسی کنیم که در مجالس عزاداری حسین چه نکات دقیق حیات‌بخشی مطرح می‌شود!

14 – چارلز دیکنز[17]:

اگر منظور حسین جنگ در راه خواسته‌های دنیایی بود ، من نمی‌فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل حکم می‌کند که او فقط به خاطر دینش فداکاری خویش را انجام داد.

15 – جرج زکی[18]:

"سلام بر کربلا"؛ جوانمردا، آمده‌ام تا پوزش بخواهم ؛ بخشش از تو است و شعر با تو گوارا می‌شود.

ای کربلا ؛ خاک تو چه‌قدر عطرآگین شده! شمیم پرستش و عبادت از تو به مشام می‌رسد.

ای سرزمین کرامات که شعله تو هیچ‌گاه خاموش نشده است ...!

صائب تبریزی چه زیبا سرود:

مظهر انوار ربانی ، حسین بن علی

آن که خاک آستانش دردمندان را شفاست

16 – جرجی زیدان[19]:

پس از رحلت پیامبر ... حب جاه و مال بر فضایل اخلاقی ، فایق آمد و افکار و آرای آل علی در میان چنان مردمی بی‌اثر ماند. چنان‌که مردم کوفه به خاطر جاه و مال، بیعتی را که با حسین بن علی کرده بودند، در هم شکستند و به این نیز اکتفا نکردند و او را کشتند.

17 – بولس سلامه[20]:

حق چنان در من مسیحی جوشید که از شدت محبتش مرا شیعه علی خواندند، ای آسمان گواه باش و ای زمین شهادت بده که من علی را دوست می‌دارم ... .

من مسیحی را حسین به گریه انداخت و قطرات اشک از افق چشمانم تابید و درخشید. هرگز حال آن‌که که از دور به آتش می‌نگرد با حال آن‌که بر روی هیزم می‌سوزد یک‌سان نیست.

18 – رشاد سلامه[21]:

در کربلا بانگی برخاست و با خون حسین آبیاری شد که گوش قلب‌ها آن را می‌شنود و عقل و فکر را مدهوش می‌سازد.

19 – توماس کارلایل[22]:

بهترین درسی که از تراژدی کربلا می‌گیریم این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن کردند که برتری عددی در جایی که حق با باطل رو به رو می‌شود اهمیتی ندارد . پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است.

20 – سلیمان کتانی[23]:

قیام حسینی جز انقلابی معنوی برای در هم کوبیدن ظلم و جهالت نبود، دیروز برادرش حسن الگویی سپید عرضه کرده بود و روز دیگر او الگویی سرخ ارائه می‌کرد و هر دو الگو از مصدری واحد مشتق شده بودند که مصدر بزرگ‌تری برای بر پا ساختن جامعه‌ای استوار بود؛ ... .

21 - مهاتما گاندی[24]:

من زندگی حسین آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و به صفحات کربلا توجه کافی کرده‌ام ، بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از روش او پیروی کند.

22 – ادوارد گیبون[25]:

در طی قرون آینده، برای بشریت و در سرزمین‌های مختلف ، شرح صحنه حزن‌آور مرگ حسین موجب بیداری قلب‌ها خواهد شد.

23 – توماس ماساریک[26]:

گر چه کشیشان ما هم از ذکر مصائب حضرت مسیح مردم را متاثر می‌سازند، ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین یافت می‌شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد. مانند این است که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین مانند پر کاهی است در مقابل یک کره بزرگ.

24 – ایروینگ واشنگتن[27]:

در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و بر ریگ‌های تفدیده]تفتیده[ عراق ، روح حسین فناناپذیر است؛

ای پهلوان

و ای نمونه شجاعت

و ای شهسوار من،

ای حسین!

25 – توماس مان[28]:

اگر فداکاری مسیح و حسین با هم مقایسه شود ، حتما فداکاری حسین پرمغزتر و با ارزش‌تر جلوه خواهد کرد، زیرا روزی که مسیح می‌خواست فدا شود زن و فرزند نداشت و در فکر آنان نبود که بعد از او به چه سرنوشتی دچار خواهند شد . اما حسین زن و فرزند داشت و بعضی از آن‌ها خردسال بودند و به پدر احتیاج داشتند.

پانوشت



[1] - "... آدم به جبرئیل گفت این دخترک کیست که از نور جمالش بهشت درخشان شده ؟ گفت این فاطمه دختر محمّد یکى از فرزندان تو است که پیامبر آخرالزمان است . گفت این تاج چیست که بر سر دارد؟ گفت شوهرش علی بن ابى طالب است. پرسید این دو گوشواره چیست؟ گفت دو فرزندش حسن و حسین هستند ." (ترجمه جلد هفتم بحارالانوار)

[2] - پیامبر اکرم(ص) فرمود : حسین منی و انا من حسین

[3] - به تعبیر مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی) : از اول تا آخر حادثه عاشورا یک نصف روز بود ، شما ببینید این نصف روز حادثه چه‌قدر در تاریخ ما برکت به ارمغان آورده و تا امروز هم زنده و الهام‌بخش است ... .

[4] - همان راسل لوول شاعر آمریکایی قرن نوزدهم میلادی است

[5] - اندیشمند و نویسنده فرانسه که برخی او را لبنانی دانسته‌اند

[6] - نویسنده مسیحی کتاب "حسین در اندیشه مسیحیت سوریه"

[7] - شرق‌شناس ایتالیایی نیمه اول قرن بیستم میلادی

[8] - مستشرق انگلیسی

[9] - خاورشناس و محقق آلمانی

[10] - روزنامه‌نگار آمریکایی

[11] - اندیشمند و متفکر هندی

[12] - نقاش و ادیب برجسته مسیحی لبنانی

[13] - نویسنده و ادیب مسیحی لبنانی

[14] - ادیب و شاعر انگلیسی

[15] - استاد ادبیات و فلسفه لبنانی

[16] - اندیشمند فرانسوی

[17] - رمان‌نویس انگلیسی

[18] - نقاش و شاعر مسیحی لبنانی

[19] - ادیب ، مورخ و داستان‌نویس مسیحی مصری

[20] - حقوقدان مسیحی لبنانی

[21] - فرزند سوم بولس سلامه حقوقدان مسیحی لبنانی

[22] - مورخ استکاتلندی

[23] - ادیب ، نمایشنامه‌نویس و مورخ مسیحی لبنانی

[24] - رهبر بزرگ ملت هند

[25] - مورخ و عضو پارلمان انگلستان

[26] - فیلسوف و فعال سیاسی چک

[27] مورخ و شرق‌شناس آمریکایی

[28] - نویسنده ، دانشمند و محقق آلمانی

کتابنامه

__________________

1 – خیری بشیر و کریمی امیرحسین ، حسین(ع) ، دفتر انتشارات ، چاپ چهارم/تهران بهار 1391

2 - نرم‌افزار درج مهر ، سازمان میراث فرهنگی(سابق) کشور

3 - نرم‌افزار گنجینه روایات ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به نقل از منابع مندرج در پانوشتها

 

 


[ جمعه 92/8/17 ] [ 10:42 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

واقعه

ده سال از هجرت خاتم‌الانیباء(ص) گذشته و حضرتش به مکه مکرمه سفر نمود تا حج بگذارد و آداب حج‌گذاردن را به مسلمانان بیاموزد . سال آخر عمر پربرکت پیامبر اکرم(ص) بود و عطر سفر آخرت را استشمام فرموده بود و لذا این حج ، حجه‌الوداع بود .  حاجیان حج گذاشتند و در جوار رحمت للعالمین در مسیر بازگشت به اوطان خویش بودند . به غدیر خم ، اندکی مانده به جحفه در نزدیکی مدینه که رسیدند پیامبر خدا دستور توقف کاروان داد ؛ پیش‌رفتگان را فراخواند تا به توقفگاه برگردند و دستور تامل تا نرسیدگان به محل ، باز آیند  .

جمله همسفران که به گواهی تاریخ یکصد هزار نفر بودند بر محور نگین عالم خلقت حلقه زدند . رسول حق بر بلندای جهاز شتران قرار گرفت تا آخرین گام رسالت را در آخرین سفر حج بردارد .

 آخرین گام رسالت

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ (المائده - 67)

اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً(به مردم) برسان! و اگر نکنى، رسالت او را انجام نداده‏اى! خداوند تو را از(خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران(لجوج) را هدایت نمى‏کند.

در غدیر خم یزدان گفت مر پیمبر را

کز پی کمال دین شو پذیره حیدر را (ملک‌الشعرای بهار)

آری ، حضرتش مأمور بود تا گام آخر رسالت را بردارد و "اکمال دین خدا" را ابلاغ نماید . اما آن رسالت چه بود که اگر  ابلاغ نمی‌شد ، رسالت الهی را انجام نداده بود ؟

هدف گام نهایی

الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً ... (المائده - 3)

امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین(جاودان) شما پذیرفتم ... .

راستی نعمت خدا که دین اسلام باشد ، چگونه کامل می‌شد ؟ یعنی رشدش تمام می‌شد و به قول امروزیها به آخر خط می‌رسید ؟ یا تنها راه رشد و استمرار افاضه الهی از جانب خداوند تعیین ‌می‌شد ؟

بی‌گمان منظور از اکمال ، نهایت رشد اسلام و باز ایستادن از رشد نبود ؛ بلکه آن رسالتی بود که اگر ابلاغ و اجرا نمی‌شد ، کمال دین تحقق پیدا نمی‌کرد .

در غدیر خم خطاب آمده ز حق بر مصطفی

تا علی را او ولی بر مهتر و کهتر کند(ملک‌الشعرای بهار)

این گونه بود که پیامبر خدا بر بلندای ایجادشده از جهاز شتران ، دست مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) را گرفت و فرمود :

مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاه

هر کس که من مولای او هستم علی مولای او است . خدایا دوست بدار کسی را که با علی دوست است و دشمن بدار کسی را که با او دشمن است .

البته رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) ابتدا از حاضران اقرار گرفت که از خودشان بر آنان اولی است . سپس مهم‌ترین پیام الهی را بیان فرمود .

علی(ع) کسیت ؟

این سوال پاسخ قطعی ندارد ، چراکه دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان از معرفی کامل آن حضرت عاجز مانده‌اند . اما به قول شاعر:

آب دریا را اگر نتوان کشید

پس به قدر تشنگی باید چشید

بنا بر این به خود اجاز می‌دهم تا ؛ نه قطره‌ای ، بلکه به اندازه "نانوای" از صفات و ویژگیهای آن حضرت را ، آن هم به صورت محوری برشمارم و بس .

علی(ع) :

1. نورش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود ؛

2. نامش را در ،آسمانها ، علی(ع) نهاده بودند ؛

3. تنها مولود کعبه در عالم بشریت بود ؛

4. نزد پیامبر خدا(ص) تربیت شد ؛

5. اول مسلمان بود ؛

6. چون هارون بود برای رسول‌الله(ص) ؛

7. از آل عبا بود ؛

8. باب شهر علم بود ؛

9. او با حق و حق با او بود ؛

10. امیرالمؤمنین بود ؛

11. صدیق و فاروق بود ؛

12. آقای زاهدان روزگار بود ؛

13. شدیدالسیاسه بود ؛

14. همای رحمت و آیت خدا بود ؛

15. شرافت نسبی داشت ؛

16. خیبرشکن بود ؛

17. سرچشمه علم فقه بود ؛

18. از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی کرد ؛

19. وصی پیامبر(ص) بود ؛

20. اولین شهید محراب بود ؛

21. ... .

آری ؛ این گونه بود که علی(ع) وصی رسول‌الله(ص) و جانشین وی شد تا پس از رحلت حضرتش خورشید ولایت و هدایت از طریق سلاله پاک آن حضرت بر سپهر بشریت بتابد و باب هدایت بشر الی‌الابد باز باشد و استمرار دین خدا تضمین .

والسلام

دهه امامت و ولایت بر همه مسلمانان مبارک باد


پی‌نوشت :



- "... آدم به جبرئیل گفت این دخترک کیست که از نور جمالش بهشت درخشان شده گفت این فاطمه دختر محمّد یکى از فرزندان تو است که پیامبر آخرالزمان است گفت این تاج چیست که بر سر دارد گفت شوهرش علی بن ابى طالب است پرسید این دو گوشواره چیست گفت دو فرزندش حسن و حسین هستند." (ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج‏3)

- ارشاد القلوب- ترجمه سلگى، ج‏2، ص13

- هنگام تولد على علیه السّلام، سى سال از عمر مبارک پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گذشته بود و سخت على علیه‌السّلام را دوست مى‏داشت و دستور داد، تا گهواره او را در کنار بسترش قرار دادند و بیشتر اوقات، تربیت و حضانت او به دست مبارک پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت مى‏گرفت و هنگام نیاز، بدنش را مى‏شست، و در موقع خوردن شیر، او را در پناه خود مى‏گرفت و گهواره‏اش را مى‏جنبانید و در بیدارى سرگرمش مى‏کرد و او را به سینه خود مى‏گرفت(همان)

- به استناد فرازی از خطبه 56(و سبقت الی الایمان) و نقل از "اکثر اهل حدیث و اکثر محققین از اهل سیره" – ابن ابی‌الحدید

- حذیفة بن اسید گفت: پیامبر خدا دست علىّ بن ابى طالب (ع) را گرفت و گفت:

مژده باد و مژده باد، موسى از پروردگارش خواست که از خاندانش، هارون را وزیر او قرار بدهد و من از پروردگارم مى‏خواهم که از خاندانم على را وزیر من قرار بدهد (خدایا) به وسیله او کمر مرا محکم کن و او را در کار من شرکت بده.( سیماى امام على علیه السلام در قرآن،ص198)

- حدث کساء نقل از جابر ابن عبدالله انصاری(مفاتیح‌الجنان ، شیخ عباس قمی)

- رسوال‌الله(ص) : انا مدینه العلم و علی بابها

- رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم : على مع الحق- أو الحق مع على(فضائل الخمسة من الصحاح الستة ج‏2 ص109)

- ابن ابی‌الحدید

همان

- ابن ابی الحدید

- شهریار : علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را      که به ماسوا فکندی همه سایه خدا را

- پدرش شیخ قریش و رئیس مکه بود . پسرعموی پیامبر(ص) ، همسرش بانوی زنان عالم و ... .

- اوحدی مراغه‌ای : فر احمد چو در علی پیوست     در خیبر گرفت در یک دست

- ابن ابی الحدید

- جرج جرداق مسیحی

- ابن ابی‌الحدید : ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است . اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند" .

 منابع :

1.   جعفریان رسول ، تاریخ سیاسی اسلام ، ج 2 ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چاپ دوم/پائیز 1369

2.   طبیبیان حسین ، امام علی از دیدگاه ابن ابی‌الحدید ، انتشارات کعبه دل ، چاپ دوم/1390

3.   نرم‌افزار درج مهر ، سازمان میراث فرهنگی(سابق) کشور

4.   نرم‌افزار گنجینه روایات ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

 


[ شنبه 92/7/27 ] [ 10:41 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

حضرت امام جعفر(ع) ملقب به صادق و معروف شیخ الائمه (چون تنها این امام معصوم است که به سن 65 سالگی رسید و شهید شد) ،در مدینه منوره متولد و در همانجا به دست منصور دوانیقی(از خلفای عباسی) لعنه‌الله ترور و شهید و در قبرستان بقیع در کنار قبر شریف پدر و اجداد طاهرش به خاک سپرده شد .آن امام همام بینانگذار مکتب مدون تشیع است و علاوه داشنمندان شیعه ، امامان اهل سنت از جمله ابوحنیفه در دانشگاه آن حضرت به فراگیری علم پرداختهاند.

روایتی از امام صادق (ع) تبرکا نقل می‌شود که ترجمه آن توسط مدیر وبلاگ به نظم در آمده است.

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْکَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْبَصِیرَةَ فِی دِینِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی وَ الْإِخْلَاصَ فِی عَمَلِی وَ السَّلَامَةَ فِی نَفْسِی وَ السَّعَةَ فِی رِزْقِی وَ الشُّکْرَ لَکَ أَبَداً مَا أَبْقَیْتَنِی ( الکافی، ج‏2، ص: 550)

خدایا دیــده‌ام پرنـور گــردان

بصیرت را در آن منظـــور گردان

از آنچه کرده‌ای در دین منظور

برایم درک آن میســــــور گردان

دلی دارم در ســــینه ، خدایا

یقینت را آن در ممهــــور گردان

به کـردارم بده صیـقل ، آنگاه

ترا بر کرده‌ام مســــــرور گردان

درین دنیای وانفســـا ، خدایا

مرا بر نفس خویش منصور گردان

خدایا وســــــعت رزق برایم

مقرر کرده و مســــــطور گردان

بســی نعمت بنمودی عطایم

مرا بر نعمتت مشـــــکور گردان

دوشنبه 11 شهریور سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری حضرت امام صادق(ع) بر همه شیعیان و بلکه مسلمانان تسلیت باد


[ جمعه 92/6/8 ] [ 10:7 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

سُبْحانَ الَّذی أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ (الإسراء :1)

ترجمه : پاک و منزّه است خدایى که بنده‏اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصى-که گرداگردش را پربرکت ساخته‏ایم- برد، تا برخى از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.

در آستانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که توسط حضرت امام خمینی(ره) "روز جهانی قدس" نامیده شد و هرسال علاوه بر ایران ، در کشورهای مختلف دنیا به وسیله ملت‌ها گرامی داشته می‌شود ، بازخوانی پرونده قطور صهیونیسم در منطقه ضروری است .

1 - شکل‌گیری دولت غاصب صهیونیستی : اعلامیه معروف "بالفور" در سال 1917.م در راستای شکل‌دهی به نقشه سیاسی جهان در جنگ جهانی اول نوشته و منتشر شد و دولت فخیمه بریتانیا با صراحت "تاسیس یک وطن برای ملت یهود در فلسطین" را مورد موافقت قرار داد . در 14 ماه مه 1948.م اسرائیل غاصب موجودیت خود را به عنوان یک دولت مستقل یهود اعلام کرد و در همان سال به عضویت سازمان ملل پذیرفته شد و اعراب فلسطین فاقد نماینده در آن سازمان شدند .

2 - دولت‌های دست‌نشانده یا عامل استکبار در خاورمیانه از جمله عربستان، دولت پادشاهی ایران ، امیرنشین کویت ، لیبی و مراکش به مرور عملا به ایادی صهیونیسم تبدیل شدند .

3 – رژیم اشغالگر و غاصب اسرائیل در سال 1346 هـ .ق جنگ 6 روزه را با تعدای از کشورهای عربی به راه انداخت و صحرای سینا ، ارتفاعات جولان و کرانه‌های غربی و شرقی بیت‌المقدس را اشغال کرد .

4 – در 22 بهمن 1357 انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) پیروز شد و قرائت جدیدی از اسلام ، که همان اسلام ناب محمدی(ص) بود ، ارائه و اسلام به عرصه اجتماع و حکومت وارد شد . بر اساس خصیصه ضداستکباری اسلام ناب محمدی(ص) ، دست استکبار به رهبری آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل از ایران اسلامی قطع و انقلاب اسلامی به منطقه صادر شد. مبارزان فلسطینی جان تازه‌ای گرفتند ، در لبنان جریان اصولگرا و انقلابی به نام حزب‌الله شکل گرفت که ماندگارترین ماحصل آن جنگ‌های 33 روزه و 22 رزوه حزب‌الله و فلسطینیان بر ضد اسرائیل بود که ارتش صهیونیستی سرمست از پیروزی بر اعراب را به زانو در آورد .

5 - آمریکا در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک میلادی طرح خاورمیانه بزرگ را را به ظاهر به بهانه دموکراسی‌سازی ولی در حقیقت برای حفظ و گسترش موقعیت و امنیت غده سرطانی اسرائیل ارائه داد .

اشغال عراق ؛ ارائه طرح ایران‌هراسی "هلال شیعی". با حمایت سران بعضی دولت‌های عربی از این سناریو ؛ سرکوب بیداری اسلامی در کشوهای مصر ، لیبی ، بحرین ، تونس و ... توسط آمریکا و ایادی عربی آن و گسیل تروریستهای مسلح به کشور سوریه که از کشوهای موثر محور مقاومت بر ضد اسرائیل غاصب است و حمایت ترکیه و بعضی کشورهای عربی در راستای طرح خاورمیانه بزرگ قابل تحلیل است .

آمریکا برای شکستن قدرت کشورهای اسلامی محور مقاومت ، طرح تجزیه ایران را به بخش‌های ترک ، عرب ، کرد و بلوچ و تجزیه عراق را به سه بخش عرب شیعه ، عرب سنی و کرد ارائه کرد و بعد زمزمه تجزیه کشور سوریه در بعضی رسانه‌ها مطرح شده است .

حضرت امام خمینی(ره) از ابتدای اشغال فلسطین موضع افشاگرانه در قبال اشغال بیت‌المقدس و سرزمین فلسطین و حمایت دولت‌های منطقه از استکبار و صهیونیسم داشت و با پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی به طور رسمی از مبازرات آزادی‌بخش فلسطینیان حمایت شد . "دعوت ملت‌های عربی به بیداری" و نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس از جمله حمایتهای تداوم‌بخش و ماندگار از فلسطین به عنوان پاره تن دنیای اسلام تلقی می‌شود .

6 – وظیفه مسلمانان ایران و دنیای اسلام ؛

الف) حمایت هوشمندانه و آگاهانه از بیداری اسلامی که حرکت‌های انقلابی و اسلامی آن بی‌شک از انقلاب اسلامی ایران سرچشمه گرفته است .

ب) تداوم حمایت از مبارزات آزادی‌بخش فلسطینیان از جمله حضور فعال در روز جهانی قدس .

در شرایطی که استکبار هر ورز با ایجاد بلوایی جدید تلاش می‌کند جنایات صهیونیستها را تحت‌الشعاع قرار دهد ، حرکت هوشمندانه و با بصیرت برای مقابله با جنگ روانی استکبار بر ضد اسلام ناب محمد(ص) از وظایف لاینفک مسلمانان است .

وعده ما روز جمعه 24 رمضان در راهپیمایی روز جهانی قدس !



  - روزنامه جمهوری اسلامی 20/9/1376

- مقاله "خاورمیانه 2020" از همین نویسنده وبلاگ شخصی به آدرس www.ghaem90.ir

- مقاله "جنگ نرم" از همین نویسنده وبلا شخصی

- صحیفه امام:ج‏6، 504، نقل از نرم‌افزار "مجموعه آثار حضرت امام خمینی سلام‌الله علیه"، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی



[ چهارشنبه 92/5/9 ] [ 8:45 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

قطره‌از دریای بی‌کران فضائل حضرت علی(ع)

سخن گفتن از اقیانوس بى‏کرانه معارف و کمالات حقیقت جاودانه تاریخ، حضرت علىّ علیه‌السّلام و ترسیم و تبیین ابعاد وجودى چنین شخصیت بی‌‏نظیرى تنها از عهده خالق هستى و ذوات مقدّس معصومان برمى‏آید و بس . در سالروز شهادت قرآن ناطق ، قطره‌ای از دریای بی‌کران فضائل :

1. نورش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود ؛ 

2. تنها برای او دیوار کعبه شکافته شد و تنها او در خانه خدا به دنیا آمد ؛

3. نامش را در ،آسمانها ، علی(ع) نهاده بودند ؛

4. نزد پیامبر خدا(ص) تربیت شد ؛

5. اول مسلمان بود ؛

6. در سال سوم هجرت ، تنها او بود که به ندای پیامبر(ص) برای یاری‌اش لبیک گفت ؛

7. چون هارون بود برای رسول‌الله(ص) ؛

8. از آل عبا بود ؛

9. در مباهله فقط او بود که غیر از فرزندان پیامبر(ص) در مباهله شرکت داشت ؛

10.  درِ شهر علم بود ؛

11.  او با حق و حق با او بود ؛

12.  امیرالمؤمنین بود ؛

13.  صدیق و فاروق بود ؛

14.   آقای زاهدان روزگار بود ؛

15.   شدیدالسیاسه بود ؛

16.   همای رحمت و آیت خدا بود ؛

17.   شرافت نسبی داشت ؛

18.   خیبرشکن بود ؛

19.   سرچشمه علم فقه بود ؛

20.   از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی کرد ؛

21.   تنها او بود که در لیل المبیت(شب هجرت پیامبر(ص) در بستر پیامبر خوابید ؛

22.   وصی پیامبر(ص) بود ؛

23.   قَسِیمُ الْجَنَّةِ وَ النَّار ؛

24.   اولین شهید محراب بود ؛

25.   اول امام بود و تنها از پشت او یازده ستاره آسمان امامت و ولایت به وجود آمدند ؛

 

        ____________________

منابع

1 - نرم‌افزار درج مهر ، سازمان میراث فرهنگی(سابق) کشور

2 - نرم‌افزار گنجینه روایات ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

3 - طبیبیان حسین ، امام علی از دیدگاه ابن ابی‌الحدید ، انتشارات کعبه دل ، چاپ دوم/1390

 

 

پانوشت 



- "... آدم به جبرئیل گفت این دخترک کیست که از نور جمالش بهشت درخشان شده گفت این فاطمه دختر محمّد یکى از فرزندان تو است که پیامبر آخرالزمان است گفت این تاج چیست که بر سر دارد گفت شوهرش علی بن ابى طالب است پرسید این دو گوشواره چیست گفت دو فرزندش حسن و حسین هستند." (ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج‏3)

- ارشاد القلوب- ترجمه سلگى، ج‏2، ص13

- هنگام تولد على علیه السّلام، سى سال از عمر مبارک پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گذشته بود و سخت على علیه‌السّلام را دوست مى‏داشت و دستور داد، تا گهواره او را در کنار بسترش قرار دادند و بیشتر اوقات، تربیت و حضانت او به دست مبارک پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت مى‏گرفت و هنگام نیاز، بدنش را مى‏شست، و در موقع خوردن شیر، او را در پناه خود مى‏گرفت و گهواره‏اش را مى‏جنبانید و در بیدارى سرگرمش مى‏کرد و او را به سینه خود مى‏گرفت(همان)

- به استناد فرازی از خطبه 56(و سبقت الی الایمان) و نقل از "اکثر اهل حدیث و اکثر محققین از اهل سیره" – ابن ابی‌الحدید

- حذیفة بن اسید گفت: پیامبر خدا دست علىّ بن ابى طالب (ع) را گرفت و گفت:

مژده باد و مژده باد، موسى از پروردگارش خواست که از خاندانش، هارون را وزیر او قرار بدهد و من از پروردگارم مى‏خواهم که از خاندانم على را وزیر من قرار بدهد (خدایا) به وسیله او کمر مرا محکم کن و او را در کار من شرکت بده.( سیماى امام على علیه السلام در قرآن،ص198)

- حدث کساء نقل از جابر ابن عبدالله انصاری(مفاتیح‌الجنان ، شیخ عباس قمی)

- رسوال‌الله(ص) : انا مدینه العلم و علی بابها

- رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم : على مع الحق- أو الحق مع على(فضائل الخمسة من الصحاح الستة ج‏2 ص109)

- ابن ابی‌الحدید

همان

- ابن ابی الحدید

- شهریار : علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را           که به ماسوا فکندی همه سایه خدا را

- پدرش شیخ قریش و رئیس مکه بود . پسرعموی پیامبر(ص) ، همسرش بانوی زنان عالم و ... .

- اوحدی مراغه‌ای : فر احمد چو در علی پیوست     در خیبر گرفت در یک دست

- ابن ابی الحدید

- جرج جرداق مسیحی

- ابن ابی‌الحدید : ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است . اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند" .

- الامالی صدوق ، ص 89

 


[ سه شنبه 92/5/8 ] [ 7:37 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

سحرگاه نوزدهم رمضان 40هجری قمری یادآور فرودآمدن "نیام" تحجر و جهالت بر فرق تهجد و عدالت است . خنجری که به بهانه جلب رضایت الهی!  بوسه‌گاه "مادرِ پدر" را در کربلا درید و با نیتی مشابه خون مرتضای انقلاب اسلامی را در 12 اردیهشت 1358 بر زمین ریخت و با همان تحلیل متحجرانه در رمضان سال 1388 در درگاه خانه خدا "شیخ‌الاسلام کردستانی" و آنگاه "برهان عالی" را به تیغ تکفیر سپرد !

خدایا در شبهای قدر خیر دنیا و آخرتمان را مقدر فرما .آمین


[ شنبه 92/5/5 ] [ 10:55 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 126
بازدید دیروز: 69
کل بازدیدها: 1256565