قائــــم | ||
غلو غالیان در باره امیر مومنان حضرت علی(ع) که نسبت خدایی به آن حضرت میدادند آنقدر ناپسند بود که امامان معصوم علیهم السلام شدیدترین برخورد را با آنها داشتهاند. اما غلو تظاهرکنندگان در باره شخصیت مولود کعبه، از عظمت آن حضرت نمیکاهد. چرا که به اعتراف مسلمان و غیرمسلمان آن حضرت: 1. عبدالله بود: "... و بگوییم على بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که مىتوان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیتشده پیامبر عظیمالشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست، ... . و کدام شخصیت است که مىتواند ادعا کند از خردسالى تا آخر عمر رسول اکرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحى و حامل آن بوده است جز على بن ابی طالب که وحى و تربیت صاحب وحى در اعماق روح و جان او ریشه دوانده. پس او به حق عبد اللَّه است و پرورشیافته عبد اللَّه اعظم است."(امام خمینی(ره)) 2. اول مومن بود: به استناد فرازی از خطبه 56(و سبقت الی الایمان) و نقل از "اکثر اهل حدیث و اکثر محققیقن از اهل سیره".(ابن ابیالحدید) 3. وصی پیامبر(ص) بود: "ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است. اگر چه عدهای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی میباشند با آن مخالفت میکنند". (همان) 4. با حق بود و حق با او(علی معالحق و الحق مع علی به نقل از پیامبر اکرم(ص)).(همان) 5. صاحب لقب امیرالمومنین در زمان حیات رسول الله(ص).(همان) 6. صدیق و فاروق بود.(همان) 7. سرچشمه علم فقه بود. ابن ابیالحدید در این باره گفته است: و از جمله علوم ، علم فقه است و او(علی(ع)) ریشه و پایه آن است و هر فقیهی جیرهخوار او بوده و از فقه او استفاده کرده است. چرا که: · اصحاب ابوحنیفه (ابویوسف و محمد و غیر آن) از ابوحنیفه آموختند؛ · شافعی با تایید محمد بنالحسن رشد یافت پس فقه او به ابوحنیفه ختم میشود؛ · محمد بن حنبل پس او از شافعی اخذ نمود . در نتیجه فقه او نیز به ابوحنیفه ختم میشود و ابوحنیفه از جعفر بن محمد(ع) آموخت و جعفر از پدرش و سرانجام به علی(ع) منتهی میشود؛ · مالک بن انس از ربیعه و ربیعه از عکرمه و عکرمه از عبدالله بن عباس و عبدالله بن عباس از علی بن ابیطالب(ع) آموخت. اینان فقهای اربعه میباشند . اما فقه شیعه که معلوم است(از ائمه اطهار گرفتهاند). · و نیز فقهای اصحاب «عمر» و «ابن عباس» میباشند که هردو از علی(ع) اخذ کردند. ابن عباس که واضح است(شاگرد علی(ع) بود) و اما عمر، پس به تحقیق همه میدانند که در بسیاری از مسائلی که برای او و غیر اصحاب مشـکل بود به او رجـوع میکرد و بارهـا میگفت «لو لا علی لهلک عمر» ... . 8. از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایهریزی کرد و بیان کرد که هستی بر پایه عدالت است(جرج جرداق) 9. جامع ضدین بود: از آن طرفْ یکآدم زاهد، یک آدم عابد؛ تا صبح بنشیند نماز بخواند آدم زاهد و عابد اهل جنگ نیست. آدم جنگجو هم بیشترش اهل زهد و تقوا و امثال ذلک نیست. جمع مىکرده او بین همه.(امام خمینی(ره)) 10. بعضی دیگر از مناقب آن حضرت از زبان اب ابیالحدید: · سخاوت وجود(یطعمونالطعام علی حبه ... - انسان-9 و 10). · فصاحت به استناد نهجالبلاغه. · زهد: "پس او آقای زاهدان و یگانه روزگار است". · عبادت: "پس او عابدترین مردم بود". · قرائت قرآن: در زمان رسول خدا(ص) تنها او بود که آن را حفظ میکرد نه غیر او ، و نیز او اول کسی بود که آن را جمعآوری کرد. · شرافت نسبی: پدرش شیخ قریش و رئیس مکه بود . پسرعموی پیامبر(ص)، همسرش بانوی زنان عالم و ... . · هدایت: در هدایت از همه پیشی گرفت. سیزده رجب سالروز میلاد مولود کعبه و روز پدر بر همه مسلمین و بلکه همه طالبان حق و حقیقت انسانی مبارک باد منابع 1 - طبیبیان حسین، امام علی از دیدگاه ابن ابیالحدید، انتشارات کعبه دل، چاپ دوم/1390 2 - نرمافزار درج مهر، سازمان میراث فرهنگی(سابق) کشور 3 - نرمافزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
پاورقی - شیخ مفید علیهالرحمه: «غالیان که از تظاهر کنندگان به اسلام هستند ، کسانیاند که به امیرمؤمنان (ع) و امامان دیگر از نسل آن حضرت نسبت خدایی دادند . آنان را به فضیلتی در دین و دنیا ستودند که در آن از اندازه بیرون رفتند.» - صحیفه امام ،ج14،صص 347 و 348 پیام به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهجالبلاغه. - ابن ابیالحدید شارح سنیمذهب نهجالبلاغه است. - به مناسبت ولادت با سعادت فخر عالم وجود، حضرت امام علی(ع)، «جرج جرداق»، نویسنده معروف مسیحی و مؤلف کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیة» در گفتوگویی کوتاه با خبرنگار «تابناک»، ضمن بیان برخی ویژگیهای اندیشهای و شخصیتی امام علی(ع)، خاطره خود از دیدار با رهبر انقلاب در سال 1997 میلادی را بازگو کرد. او همچنین گفته است: من تاکنون شش جلد کتاب در اینباره نوشتهام و با این حال احساس میکنم که به حقیقتِ آن حضرت دست نیافته و نتوانستهام هر آنچه را که میخواهم در مورد آن حضرت بگویم و جمع کنم، پس اینکه بخواهم آنها را در اینجا با دو یا سه جمله بیان کنم کاری دشوار است. - صحیفه امام، ج8، ص 15
[ یکشنبه 100/11/24 ] [ 7:56 عصر ] [ ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |