سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ

قائــــم
استفاده از مطالب این دیدارگاه با ذکر منبع آزاد است

میلا د امام زمان(عج)

 

روایات صحیح زیادی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نقل شده است[1] که تولد فرزندی از نسل حضرت زهرا(س) به عنوان دوازدهمین ستاره آسمان امامت و ولایت را حتمی می‌نمود. از میان اسیران روم شرقی که به عراق آورده شده بودند، امام هادی(ع) دختری به نام ملیکه را به همسری فرزندش حسن عسگری(ع) انتخاب نمود که نامش نرجس(نرگس) نامیده می‌شود.[2]

عباسیان که ظاهرا برای حمایت از فرزندان حضرت علی(ع) قیام کرده بودند، دشمنان قطعی آن حضرت و فرزندانش بودند. حاکمان عباسی[3] در عصر امام حسن عسگری(ع) جاسوسانی را گمارده بودند تا از تولد فرزند پسر آن حضرت مطلع شوند. مشیت الهی هم‌چون حضرت موسی(ع) بر این قرار داشت که حمل نرجس خاتون پنهان باشد.

شعبان‌المعظم در سال 255 هجری قمری به نیمه رسیده بود که وجود مبارک مهدی موعود(عج) پا به عرصه کره خاکی گذاشت. حضرت مهدی(عج) در زمان رحلت پدرش امام حسن عسگری(ع) 5 سال داشت که به قدرت و مشیت الهی وجود مبارک حضرت مهدی(عج) از انظار پنهان شد و عیبت صغرای آن حضرت شروع شد که تا 70 سال ادامه داشت. بعد از غیبت صغرا، غیبت کبرا شروع شد که هنوز هم ادامه دارد.

امروز نه فقط جهان شیعه و جماعت اهل سنت، بلکه مستضعفان جهان نیز منتظر ظهور فرزندی از پیامبر اسلام(ص) هستند تا دادشان را از مستکبرین بستاند و جهان را از عدل پر سازد.

نیمه شعبان سال‌روز میلاد مسعود مهدی موعود(عج) بر همه مسلمانان و مستضعفان جهان مبارک باد

سالروز میلاد باسعادت بقیه‌الله اعظم(عج) که در جمهوری اسلامی "روز سرباز گمنام امام زمان(عج)" نام گرفته است بر همه سربازان گمنام آن حضرت مبارک باد

 

منابع

1-     نرم‌افزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

2-     دیدارگاه وزارت اطلاعات http://vaja.ir/Public/Home

 

پانوشت



[1] - ابو داود در کتاب سنن از سعید بن مسیب روایت کرده که گفت: ام سلمه گفت: از پیغمبر(ص) شنیدم می‌فرمود: مهدى از عترت من و فرزندان فاطمه است. و هم ابن ماجه در سنن از على(ع) نقل کرده که پیغمبر فرمود: مهدى از ما اهل بیت است. خداوند در یک شب او را آشکار نموده به سلطنت می‌رساند.

[2] - نقل از روضة الواعظین،ترجمه مهدوى دامغانى، ص411

[3] - زمان امامت حضرت امام حسن عسگری(ع) مصادف بود با معتز، مهتدی و معتمد عباسی (قصص الأنبیاء(قصص قرآن)، ص 846)

 


[ سه شنبه 99/1/19 ] [ 6:28 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

میلاد امام حسین

در سومین روز از سال چهارم هجرت در خانه علی بن ابی‌طالب(ع) نوزادی پا به عرصه وجود گذاشت که نور وجودش قبل از آن خلق شده بود[1]؛ جدش اولین مخلوق خدا[2] و بهانه‌ای برای خلقت عالم[3] بود؛ مادرش دومین مخلوق خدا و پاره تن رسول‌الله[4] ؛ و پدرش تنها مولود کعبه، امیرالمؤمنین[5] ، صدیق و فاروق[6] و وصی پیامبر(ص) [7] بود.

این وجود مبارک که نامش را در آسمانها حسین نامیده بودند،ذخیره الهی بود برای اصلاح دین جدش که حدود نیم قرن بعد از رحلت حضرتش، ذبیح‌الله شد. قیام او بعد از قرن‌ها نه تنها شجاعت شیعیان را برانگیخته، بلکه در نزد غیرمسلمانان نیز مظهر تمایلات ضد استکباری است.

سوم شعبان سال‌روز میلاد باسعادت پاسدار دین خداست و از این رو در نظام جمهوری اسلامی ایران، این روز را روز پاسدار نامیده‌اند.

آن میلاد بر امت رسول‌الله(ص) و این تقارن بر پاسداران انقلاب و نظام اسلامی مبارک باد.

 

منابع:

3 - نرم‌افزار گنجینه روایات، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به نقل از منابع مندرج در پانوشتها

 

پانوشتها

[1]  - "... آدم]در فردوس اعلی[ به جبرئیل گفت این دخترک کیست که از نور جمالش بهشت درخشان شده؟ گفت این فاطمه دختر محمّد یکى از فرزندان تو است که پیامبر آخرالزمان است. گفت این تاج چیست که بر سر دارد؟ گفت شوهرش علی بن ابى طالب است. پرسید این دو گوشواره چیست؟ گفت دو فرزندش حسن و حسین هستند." (ترجمه جلد هفتم بحارالانوار)

هم‌چنین [هیثمى در مجمع 9/ 184] از "عقبة بن عام"از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت کرده که حسن و حسین علیهما السّلام دو گوشواره عرش خدا و معلق به عرش‏اند و جداى از آن نمى‏باشند.(فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنت، ج‏4، ص154)

[2] - قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی(بحارالأنوار، ج‏25،ص 22)

[3] - در شب معراج به رسول خدا(ص) خطاب رسید: لَوْلَاکَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ

[4] - قال رسول‌الله(ص) : فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ ... فاطمه پاره تن من است ...

[5] - ابن ابی‌الحدید(شارح نهج‌البلاغه)

[6] - همان

[7] - ابن ابی‌الحدید: ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است. اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند".


[ جمعه 99/1/8 ] [ 5:16 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

مولود کعبه

پدر یا خونی است و پدر فرزندان خویش که از صُلب او به برآمده‌اند، یا معلم است و در جایگاه پدری قرار دارد[1]. سیزدهم رجب سال‌روز میلاد مردی است که:

1.  پدر فرزندان رسول‌الله(ص) است. سادات فرزندان آن حضرت از طریق حضرت فاطمه زهرا(س) می‌باشند و لذا امیر مؤمنان حضرت علی(ع) پدر سادات است.

2. آن حضرت همسران دیگری نیز بعد از فاطمه زهرا(س) اختیار کرد که فرزاندنی داشتند و نسل آنان نیز فرزندان علی(ع) هستند و آن حضرت پدر خونی این گروه از امت اسلامی نیز هست.

3. مهم‌تر از همه، به فرموده پیامبر اعظم(ص)؛ حضرت علی(ع) حق پدری بر امت اسلام دارد.[2]

و آن حضرت به عنوان یک انسان کامل دریای بی‌کران فضائل بوده است از جمله:

1.نورش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود[3]؛

2.نامش را در آسمانها، علی(ع) نهاده بودند[4]؛

3.تنها مولود کعبه است[5]؛

4.نزد پیامبر خدا(ص) تربیت شد[6]؛

5.اول مسلمان بود[7] ؛

6.چون هارون بود برای رسول‌الله(ص)[8]؛

7.از آل عبا بود[9]؛

8.درِ شهر علم بود[10]؛

9.او با حق و حق با او بود[11]؛

10.امیرالمؤمنین بود[12]؛

11.صدیق و فاروق بود[13]؛

12.آقای زاهدان روزگار بود[14]؛

13.شدیدالسیاسه بود[15]؛

14.همای رحمت و آیت خدا بود[16]؛

15.شرافت نسبی داشت[17]؛

16.خیبرشکن بود[18]؛

17.سرچشمه علم فقه بود[19]؛

18.از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی کرد[20]؛

19.وصی پیامبر(ص) بود[21]؛

20.اولین شهید محراب بود؛

سیزده رجب سالروز میلاد حضرت علی(ع)، روز پدر مبارک باد

 

 پاورقی



[1] - ... و آموزگار خوبى‏ها(معلّم/ کسى که به انسان خوبى‏ها را بیاموزد) جاى پدر قرار مى‏گیرد و مشابه همان حقّى که براى پدر ثابت بود براى او نیز ثابت خواهد بود. بروجردى، آقا حسین، منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) - تهران، چاپ: اول، 1386 ق.

[2] - قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَقُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع عَلَى الْمُسْلِمِینَ کَحَقِّ الْوَالِدِ عَلَى وُلْدِهِ. یعنی حق علی بر این امت هم‌چون حق پدر است بر فرزندش.(جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 14)

[3] - "... آدم به جبرئیل گفت این دخترک کیست که از نور جمالش بهشت درخشان شده گفت این فاطمه دختر محمّد یکى از فرزندان تو است که پیامبر آخرالزمان است گفت این تاج چیست که بر سر دارد گفت شوهرش علی بن ابى طالب است پرسید این دو گوشواره چیست گفت دو فرزندش حسن و حسین هستند." (ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج‏3)

[4] - ارشادالقلوب- ترجمه سلگى، ج‏2، ص13

[5] - آینه یقین(ترجمه کشف الیقین)، ص: 34

[6] - هنگام تولد على علیه السّلام، سى سال از عمر مبارک پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گذشته بود و سخت على علیه‌السّلام را دوست مى‏داشت و دستور داد، تا گهواره او را در کنار بسترش قرار دادند و بیشتر اوقات، تربیت و حضانت او به دست مبارک پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت مى‏گرفت و هنگام نیاز، بدنش را مى‏شست، و در موقع خوردن شیر، او را در پناه خود مى‏گرفت و گهواره‏اش را مى‏جنبانید و در بیدارى سرگرمش مى‏کرد و او را به سینه خود مى‏گرفت(همان)

[7] - به استناد فرازی از خطبه 56(و سبقت الی الایمان) و نقل از "اکثر اهل حدیث و اکثر محققین از اهل سیره" – ابن ابی‌الحدید

[8] - حذیفة بن اسید گفت: پیامبر خدا دست علىّ بن ابى طالب (ع) را گرفت و گفت:

مژده باد و مژده باد، موسى از پروردگارش خواست که از خاندانش، هارون را وزیر او قرار بدهد و من از پروردگارم مى‏خواهم که از خاندانم على را وزیر من قرار بدهد  (خدایا) به وسیله او کمر مرا محکم کن و او را در کار من شرکت بده.( سیماى امام على علیه السلام در قرآن،ص198)

[9] - حدیث کساء نقل از جابر ابن عبدالله انصاری(مفاتیح‌الجنان ، شیخ عباس قمی)

[10] - رسوال‌الله(ص) : انا مدینه العلم و علی بابها

[11] - رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم : على مع الحق- أو الحق مع على(فضائل الخمسة من الصحاح الستة ج‏2 ص109)

[12] - ابن ابی‌الحدید

[13] همان

[14] - ابن ابی الحدید

[15] - شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، ج‏1

[16] - شهریار: علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را    که به ماسوا فکندی همه سایه خدا را

[17] - پدرش شیخ قریش و رئیس مکه بود . پسرعموی پیامبر(ص) ، همسرش بانوی زنان عالم و ... .

[18] - اوحدی مراغه‌ای: فر احمد چو در علی پیوست     درِ خیبر گرفت در یک دست

[19] - ابن ابی الحدید

[20] - جرج جرداق مسیحی

[21] - ابن ابی‌الحدید: ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است. اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند".


[ جمعه 98/12/16 ] [ 5:59 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

رسول گرامی اسلام فرزند پسر در قید حیات نداشت و دشمنان طبق رسم جاهلیت،آن حضرت را ابتر می‌نامیدند. خداوند دختری که قبل از آفرینش زمین و آسمان‌ها نورش را خلق کرده بود[1]، به عنوان کوثر[2] به جهان بشریت عطا فرمود.رسول خدا(ص) در 28 صفر سال یازدهم هجری دار فانی را وداع گفت و دخترش فاطمه(س) به روایتی 75 روز و به روایتی 95 روز بعد، در صورتی که 18 سال داشت، به پدر ملحق گردید.حوریه انسیه که نزد .... متن کامل را از اینجا مشاهده فرمایید.


[ یکشنبه 98/11/6 ] [ 7:38 صبح ] [ ] [ نظرات () ]

میلاد پیامبر

عوامل پیر استعمار وقتی که با نفوذ اطلاعاتی[1] در جزیره‌العرب جریان انحرافی تکفیری وهابیت را بنا نهادند فکر نمی‌کردند دست‌پختشان امروز در ایجاد تفرقه در امت اسلامی این‌قدر موثر و موفق باشد.

متاسفانه امروز دنیای اسلام بر اثر بی‌کفایتی و وابستگی حکام خودفروخته اکثر کشورهای اسلامی از یک طرف و سیاستهای تفرقه‌افکنان استکبار جهانی به سرکردگی شیطان بزرگ و صهیونیسم جهانی از طرف دیگر، دچار تفرقه و تشتت شکننده می‌باشد.

آتشی که شیطان بزرگ در کشورهایی مثل عراق، افغانستان و لیبی با دخالت نظامی و پاشیدن تخم تروریسم برافروخته و زخمی که با حمایت از ترویسم تکفیری در سوریه و سایر کشورها ایجاد کرده و تفرقه و نفاقی که در کشورهایی مانند مصر به وجود آورده، آل سعود را تشویق به حمله نظامی به یمن نموده است.

آتش در افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، یمن و سایر کشورهای اسلامی شعله‌ور است و عده‌ای کج‌فکر و تکفیری به نام خلافت اسلامی هیزم‌کش آتشند.

امروز دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) یک‌زبانند و سران متحجر اکثر کشورهای اسلامی نیز خوش‌رقصی دشمن می‌کنند. در صورتی که به قول شاعر شیرین‌سخن ایرانی؛ در این وضعیت باید پریشانی اندیشه کنند. 

برو با دوستان آسوده بنشین

چوبینی در میان دشمنان جنگ

و گر بینی که با هم یک‌زبانند

کمان را زه کن و بر باره بر سنگ[2]

و گر نه باید منتظر عذاب الهی باشند. کما این که پیامبر اعظم(ص) فرمود: الجَمَاعَةُ رَحمَةٌ وَ الفِرقَةُ عَذَاب یعنیوحدت مایه رحمت، و تفرقه موجب عذاب است. امروز وحدت میان امت اسلامی از هر زمان دیگر ضروری‌‌تر است. نهال وحدت را علمای دلسوز شیعه و سنی از سالها پیش کاشته‌اند و امروز جمهوری اسلامی ایران طلایه‌دار وحدت مسلمانان، بلکه مومنان به ادیان الهی است تا سعادت بشری در سایه این وحدت تامین شود.

در آستانه سالروز میلاد با سعادت ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی و رئیس مذهب اثنی‌عشری امام جعفر صادق علیهم السلام از درگاه خداوند استدعا می‌کنم رحمت وحدت را بر امت اسلامی نازل فرماید.

 

پاورقی

[1]  - دستگاه اطلاعاتی انگلستان سیاست نفوذ در نهاد روحانیت شیعه را نیز دنبال کرده است. امروز مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی) بارها در باره خطر نفوذ دشمن هشدار داه است. از جمله در دیدار 14/9/94 با فرماندهان بسیج و خانواده‌های آنان که به مصادیق عینی تاریخ معاصر نیز پرداختند(دفتر نشر معظم‌له)  

[2] - چو بینی در سپاه دشمن تفرقه افتاده است تو جمع باش ، و گر جمع شوند از پریشانی اندیشه کن(گلستان سعدی،حکایت آمادگی مقابله با دشمنان یک‌زبان)

 


[ شنبه 98/8/18 ] [ 3:52 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

قیام امام حسین0ع)

معاویه بن ابی سفیان با تبدیل خلافت غصبی به سلطنت، فرزند بوزینه‌بازش یزید را خلیفه بعد از خودش معرفی کرد. یزید که از فضل سیاست‌بازی پدرش حاصلی نبرده بود به جنگ با نوه پیامبر اسلام، امام حسین(ع) که با رد بیعت با یزید برای اصلاح امت جدش قیام کرده بود، برخاست و حادثه سال 60 هجری قمری کربلا را رقم زد.

در حادثه کربلا مردم کوفه هم‌چون زمان امام حسن مجتبی و امیر مومنان حضرت علی(علیهم السلام)، امام حسین(ع) را تنها گذاشتند و ظاهرا با شهادت آن حضرت و مردان لشکرش و به ارسات‌برده‌شدن آل‌الله، یزید پیروز جنگ شد.

هدف اصلی یزید؛ ازبین‌بردن اسلام ناب محمدی(ص) بود و البته زیر اهدافی نیز هم‌چون گرفتن بیعت از امام حسین(ع) و به انحراف‌کشاندن اسلام را داشت. در آن سو امام حسین(ع) هدفش از قیام، احیاء سنت جدش رسول‌الله(ص) و اصلاح امت آن حضرت بود.

امروز بعد از 1380 سال؛

1 - دین اسلام، دومین دین الهی(بعد از مسیحیت) است و طبق برآورد مراکز تحقیقاتی غرب، طی چند دهه آینده، اولین خواهد شد.

2 - قیام امام حسین(ع) نه تنها برای مسلمانان الگو و موتور محرکه است، بلکه آزادگان غیرمسلمان نیز در مبارزه به آن حضرت اقتدا می‌کنند.

3 - هرچند امروز داعشیان راه و رسم جنایت را از یزید آموخته‌اند و راه آن ملعون را طی می‌کنند، ولی حتی نامی از آن جنایتکار نمی‌برند.

4 - ... البته اگر جنایتکاران عبرت بیاموزند! 



- ده هدف برای قیام آن حضرت نقل شده است: اصلاح امت جدش، امر به معروف و نهی از منکر، احیاء سنت پیامبر(ص)، حمایت از حق و مبارزه با باطل، تشکیل حکومت اسلامی، مبارزه با جهل، اجرای عدالت، مقام شفاعت عظمی، افشای چهره منافقان و امتحان گسترده مسلمین(نقل از باشگاه خبرنگاران(خبر شناسه 6289715 29 مهر 1396)

 


[ دوشنبه 98/6/18 ] [ 6:53 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

عید ولایت

واقعه

ده سال از هجرت خاتم‌الانیباء(ص) گذشته و حضرتش به مکه مکرمه سفر نمود تا حج بگذارد و آداب حج‌گذاردن را به مسلمانان بیاموزد. سال آخر عمر پربرکت پیامبر اکرم(ص) بود و عطر سفر آخرت را استشمام فرموده بود و لذا این حج، حجه‌الوداع بود. حاجیان حج گذاشتند و در جوار رحمت للعالمین در مسیر بازگشت به اوطان خویش بودند. به غدیر خم، اندکی مانده به جحفه در نزدیکی مدینه که رسیدند پیامبر خدا دستور توقف کاروان داد؛ پیش‌رفتگان را فراخواند تا به توقفگاه برگردند و دستور تامل تا نرسیدگان به محل، باز آیند.

جمله همسفران که به گواهی تاریخ یکصد هزار نفر بودند بر محور نگین عالم خلقت حلقه زدند. رسول حق بر بلندای جهاز شتران قرار گرفت تا آخرین گام رسالت را در آخرین سفر حج بردارد.

 آخرین گام رسالت

یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ(المائده - 67)

اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً(به مردم) برسان! و اگر نکنى، رسالت او را انجام نداده‏اى! خداوند تو را از(خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران(لجوج) را هدایت نمى‏کند.

در غدیر خم یزدان گفت مر پیمبر را

کز پی کمال دین شو پذیره حیدر را(ملک‌الشعرای بهار) 

آری، حضرتش مأمور بود تا گام آخر رسالت را بردارد و "اکمال دین خدا" را ابلاغ نماید. اما آن رسالت چه بود که اگر ابلاغ نمی‌شد، رسالت الهی را انجام نداده بود؟

هدف گام نهایی

الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً ...(المائده - 3)

امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین(جاودان) شما پذیرفتم... .

راستی نعمت خدا که دین اسلام باشد، چگونه کامل می‌شد؟ یعنی رشدش تمام می‌شد و به قول امروزیها به آخر خط می‌رسید؟ یا تنها راه رشد و استمرار افاضه الهی از جانب خداوند تعیین ‌می‌شد؟

بی‌گمان منظور از اکمال، نهایت رشد اسلام و باز ایستادن از رشد نبود؛ بلکه آن رسالتی بود که اگر ابلاغ و اجرا نمی‌شد، کمال دین تحقق پیدا نمی‌کرد.

در غدیر خم خطاب آمده ز حق بر مصطفی

تا علی را او ولی بر مهتر و کهتر کند(ملک‌الشعرای بهار)

این گونه بود که پیامبر خدا بر بلندای ایجادشده از جهاز شتران، دست مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) را گرفت و فرمود:

مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاه

هر کس که من مولای او هستم علی مولای او است. خدایا دوست بدار کسی را که با علی دوست است و دشمن بدار کسی را که با او دشمن است.

البته رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) ابتدا از حاضران اقرار گرفت که از خودشان بر آنان اولی است. سپس مهم‌ترین پیام الهی را بیان فرمود.

علی(ع) کسیت ؟

این سوال پاسخ قطعی ندارد، چراکه دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان از معرفی کامل آن حضرت عاجز مانده‌اند. اما به قول شاعر:

آب دریا را اگر نتوان کشید

پس به قدر تشنگی باید چشید

بنا بر این به خود اجاز می‌دهم تا؛ نه قطره‌ای، بلکه به اندازه "نانوای" از صفات و ویژگیهای آن حضرت را، آن هم به صورت محوری برشمارم و بس.

علی(ع):

1.       نورش قبل از خلقت آدم ابوالبشر خلق شده بود[1] ؛

2.       نامش را در ،آسمانها ، علی(ع) نهاده بودند[2] ؛

3.       تنها مولود کعبه در عالم بشریت بود ؛

4.       نزد پیامبر خدا(ص) تربیت شد[3] ؛

5.       اول مسلمان بود[4] ؛

6.       چون هارون بود برای رسول‌الله(ص)[5] ؛

7.       از آل عبا بود[6] ؛

8.       باب شهر علم بود[7] ؛

9.       او با حق و حق با او بود[8] ؛

10.   امیرالمؤمنین بود[9] ؛

11.   صدیق و فاروق بود[10] ؛

12.   آقای زاهدان روزگار بود[11] ؛

13.   شدیدالسیاسه بود ؛

14.   همای رحمت و آیت خدا بود[12] ؛

15.   شرافت نسبی داشت[13] ؛

16.   خیبرشکن بود ؛[14]

17.   سرچشمه علم فقه بود[15] ؛

18.   از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی کرد[16] ؛

19.   وصی پیامبر(ص) بود[17] ؛

20.   اولین شهید محراب بود؛

21.   ... .

آری؛ این گونه بود که علی(ع) وصی رسول‌الله(ص) و جانشین وی شد تا پس از رحلت حضرتش خورشید ولایت و هدایت از طریق سلاله پاک آن حضرت بر سپهر بشریت بتابد و باب هدایت بشر الی‌الابد باز باشد و استمرار دین خدا تضمین.

والسلام

دهه امامت و ولایت بر همه مسلمانان مبارک باد

 

پا‌نوشت :



[1] - "... آدم به جبرئیل گفت این دخترک کیست که از نور جمالش بهشت درخشان شده گفت این فاطمه دختر محمّد یکى از فرزندان تو است که پیامبر آخرالزمان است گفت این تاج چیست که بر سر دارد گفت شوهرش علی بن ابى طالب است پرسید این دو گوشواره چیست گفت دو فرزندش حسن و حسین هستند." (ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج‏3)

[2] - ارشاد القلوب- ترجمه سلگى، ج‏2، ص13

[3] - هنگام تولد على علیه السّلام، سى سال از عمر مبارک پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گذشته بود و سخت على علیه‌السّلام را دوست مى‏داشت و دستور داد، تا گهواره او را در کنار بسترش قرار دادند و بیشتر اوقات، تربیت و حضانت او به دست مبارک پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت مى‏گرفت و هنگام نیاز، بدنش را مى‏شست، و در موقع خوردن شیر، او را در پناه خود مى‏گرفت و گهواره‏اش را مى‏جنبانید و در بیدارى سرگرمش مى‏کرد و او را به سینه خود مى‏گرفت(همان)

[4] - به استناد فرازی از خطبه 56(و سبقت الی الایمان) و نقل از "اکثر اهل حدیث و اکثر محققین از اهل سیره" – ابن ابی‌الحدید

[5] - حذیفة بن اسید گفت: پیامبر خدا دست علىّ بن ابى طالب (ع) را گرفت و گفت:

مژده باد و مژده باد، موسى از پروردگارش خواست که از خاندانش، هارون را وزیر او قرار بدهد و من از پروردگارم مى‏خواهم که از خاندانم على را وزیر من قرار بدهد (خدایا) به وسیله او کمر مرا محکم کن و او را در کار من شرکت بده.( سیماى امام على علیه السلام در قرآن،ص198)

[6] - حدث کساء نقل از جابر ابن عبدالله انصاری(مفاتیح‌الجنان ، شیخ عباس قمی)

[7] - رسوال‌الله(ص) : انا مدینه العلم و علی بابها

[8] - رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم : على مع الحق- أو الحق مع على(فضائل الخمسة من الصحاح الستة ج‏2 ص109)

[9] - ابن ابی‌الحدید

[10] همان

[11] - ابن ابی الحدید

[12] - شهریار : علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را           که به ماسوا فکندی همه سایه خدا را

[13] - پدرش شیخ قریش و رئیس مکه بود . پسرعموی پیامبر(ص) ، همسرش بانوی زنان عالم و ... .

[14] - اوحدی مراغه‌ای : فر احمد چو در علی پیوست     در خیبر گرفت در یک دست

[15] - ابن ابی الحدید

[16] - جرج جرداق مسیحی

[17] - ابن ابی‌الحدید : ما شک نداریم که علی(ع) وصی رسول الله(ص) بوده است . اگر چه عده‌ای که در نزد ما منسوب به عناد و لجبازی می‌باشند با آن مخالفت می‌کنند" .

منابع :

1.   جعفریان رسول ، تاریخ سیاسی اسلام ، ج 2 ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چاپ دوم/پائیز 1369

2.   طبیبیان حسین ، امام علی از دیدگاه ابن ابی‌الحدید ، انتشارات کعبه دل ، چاپ دوم/1390

3.   نرم‌افزار درج مهر ، سازمان میراث فرهنگی(سابق) کشور

4.   نرم‌افزار گنجینه روایات ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

 

 


[ یکشنبه 98/5/27 ] [ 8:59 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

علی(ع9

به نام "پیونددهنده دل‌ها"

کاغذ و قلم برداشتم تا در باره یک "واقعه آسمانی" که در زمین به وقوع پیوسته است یادداشتی بنگارم ، واقعه‌ای که دو انسان کامل موضوع آن بوده‌اند ؛ یکی را تاریخ با ده‌ها خصیصه و ویژگی می‌شناسد از جمله :

1 – صدیق و فاروق ؛

2 – سبقت الی‌الایمان ؛

3 – شجاع و مجاهد ؛

4 – سخی و زاهد ؛

5 – دارای شرافت نسبی ؛

6 – شدیدالسیاسه ؛

7 – سرچشمه ریشه و پایه علم فقه که هر فقیهی جیره‌خوار او بوده است ؛

8 - ... ؛

و آن دیگری نیز با خصایص و ویژگی‌های بسیار از جمله :

1 – اگر او نبود ، پدرش خلق نمی‌شد ؛

2 – مادرِ پدر بود ؛

3 – کوثرِ پدر بود ؛

4 – شوهرش دروازه شهر علم بود ؛

و ... ؛

و بالاخره به مطلبی از نویسنده مشهور مسیحی رسیدم که گفته است : "من تاکنون شش جلد کتاب در این‌باره]زوج[ نوشته‌ام و با این حال احساس می‌کنم که به حقیقتِ آن حضرت دست نیافته ‌و نتوانسته‌ام هر آنچه را که می‌خواهم در مورد آن حضرت بگویم و جمع کنم، پس این‌که بخواهم آن‌ها را در این‌جا با دو یا سه جمله بیان کنم کاری دشوار است."

این بود که قلم برنهادم و از خود شرم کردم که ... ؟!

دوازده مرداد مصادف با اول ذی الحجه، سالروز ازدواج آسمانی فرشته الهی که برای مادری پدرش که پدر او را "پاره تن" خویش نامید با "اول مؤمن" و "وزیر بهانه خلقت عالم" ،بر زمینیان و آسمانیان مبارک باد. 


[ جمعه 98/5/11 ] [ 11:51 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

بسم‌الله المنتقم

وقتی هند(همسر ابوسفیان) در سال سوم هجرت – در جنگ احد – سینه حمزه سیدالشهداء(عموی پیامبر(ص)) را شکافت تا با خوردن جگر آن شهید اوج تنفر خود را از اسلام نشان دهد ، شاید انتظار داشت که کم‌تر  از نیم قرن بعد جنازه نوه بزرگ رسول خدا حضرت امام حسن مجتبی(ع) را در مدینه تیرباران کنند؛ اما شاید احتمال نمی‌داد رفتار وحشیانه وی در تاریخ تکرار شود و بیایند کسانی که به دستور عباسیان و آل سعود در قرن‌ها بعد به قبور مطهر همسر رسول‌الله(حضرت خدیجه سلام‌الله)  و عموی آن حضرت(ابوطالب) در مکه مکرمه و فرزندانش در مدینه و کربلا و سامراء و صحابی‌اش در سوریه اسائه ادب و بی‌حرمتی کنند؛ اما این اتفاق افتاد و تاریخ تکرار شد. شاید اینان فرزندان ناخلف آن جگرخوارند که وحشیگری در خونشان موج می‌زند و بی‌مهابا با حمله به قبور مطهر و شریف ائمه هدی(ع) و اولیاء آن حضرات در صدد انتقامگیری از رسول گرامی اسلام(ص) برآمده‌اند:

1 - با مراجعه به تاریخ به نظر می‌رسد بنیانگذار جسارت به قبور ائمه هدی علیهم‌السلام متوکل عباسی باشد که به دستور او طی بیست سال هفده بار قبر شریف حضرت امام حسین(ع) را تخریب کردند. این اتفاق وحشیانه که منجر به شکافتن قبر شریف آن حضرت و آب گرفتن و شخم زدن آن شد، در سالهای 237 و 247 هجری قمری رخ داده است.

2 - وهابیان در سال 1216 هجری قمری به کربلا حمله کردند . متجرین خشک‌مغز وهابی در این تهاجم که ده سال ادامه ‏داشت؛ شهر را غارت ، مردم را قتل عام و قبر مطهر حضرت امام حسین(ع) را خراب کردند.   

یک بار هم‏ "امیر مسعود" در سال 1225 هـ .ق با سپاهى متشکل از 20 هزار جنگجوى وهابى به نجف و از آنجا به کربلا تاختند.

تخریب قبور

3 - وهابیان در سال 1221 هجری قمری بخشی از بناهای قبرستان بقیع را ویران نمودند و سپس با تکمیل سلطه خود بر حجاز در سال‌های 1343 و  1344هـ .ق نه تنها در مدینه، بلکه در هرجا گنبد و بارگاه و زیارتگاهی بود، به ویرانی آن اقدام کردند.

مهاجمان مسلح طی یک سال به تخریب آثاری چون قبر عبدالله ابن عباس، ابوطالب و حضرت خدیجه رحمه‌الله علیهما و زادگاه پیامبراسلام(ص) و فاطمه زهرا(س) در مکه و قبه و قبور موجود در قبرستان بقیع و هم چنین مسجد و قبر حضرت حمزه سیدالشهداء در احد پرداختند.

آنان هیچ قبر و ضریحی را استثنا نکرده‌اند، بلکه قبر پیامبر(ص) از آن جهت که بیشتر مورد احترام و علاقه مردم است، از دیدگاه آنها و از نظر دلایل وهابیان، اولی به خرابی بوده و هست و در حال حاضر نیز اگر ملاحظات سیاسی مانع نشود، حتماً قبر پیامبر(ص) را نیز ویران می‌کنند!

 

4 – در عصر حاضر نیز، حکومت بعثى عراق براى در هم کوبیدن حرکت انقلابى شیعیان در سال 1370 هجری شمسی با انواع سلاح‎ها مردم را در نجف و کربلا به خاک و خون ‏کشید و با توپخانه، گنبد و بارگاه امام حسین‏(علیهالسلام) را مورد هجوم قرار داد

تخریب قبور

وهابیان در عصر حاضر نیز در سالهای 1383 و 1386 هجری شمسی دو مرحله حرمین عسگریین را مورد هجوم وحشیانه خود قرار دادند. تروریستهای وهابی ابتدا گنبد و بعد مناره‌ها و سرداب غیبت امام زمان(عج) منفجر کردند که به فروریختن آنها منجر شد.

تخریب قبور

5 – در آخرین اقدام وحشیانه نیز نووهابیان با تخریب قبر شریف حجر بن عدی - صحابی پیامبر اعظم(ص) و یار حضرت امام علی(ع) – در سوریه و تخریب ده‌ها مسجد و کلیسا در عذاق و شام، تحجر و خشک‌مغزی خود را به اثبات رساندند.

در پیامرسان سروش basiyrat@

 

منابع

1.       پیشینه و عقاید وهابیت

2.       دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(www.farsi.Khamenei.ir)

3.       نرم‌افزار گنجینه روایات ، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به نقل از زندگانی حضرت امام حسین(ع) ، محمدجواد نجفی

4.       منابع خبری در فضای مجازی

 


[ سه شنبه 98/3/21 ] [ 10:49 صبح ] [ ] [ نظرات () ]

شهادت حضرت علی(ع)

 

نامردان مکتب تحجر و جهالت که مروج دین افیونی[1] مبتنی بر جبرگرایی مطلق بودند مردی را تکفیر و در محراب عبادت کردند که:

·        آن‌قدر برای او فضیلت ذکر کرده‌اند که زمین و آسمان را پر کرده است؛[2]

·   هرگاه جایگاه و حقیقت خویش را برای مردم آشکار کند، در برابر او به سجده خواهند افتاد؛[3]

·        نمی‌توان او را که هر چه خوبی هست مال او است، دوست نداشت؛[4]

·        بابِ شهر علم بود و با روح کلی، پیوند تام داشت؛[5]

·        مردم عرب درکش نکردند، ایرانیها او را گرانبها تشخیص دادند؛[6]

·        سرپرست حقیقی و مربی الهی بود؛[7]

و پیامبر اعظم(ص) در وصف این انسان کامل فرمود: دروغ می‌گوید کسی که گمان می‌برد مرا دوست دارد؛ ولی با علی(ع) دشمن است.

شهادت آن انسان کامل بر همه مردمان عالم تسلیت باد



[1] - رجوع به مطلبی با عنوان "دینِ افیون توده‌ها" که در همین دیدارگاه درج شده است.

[2] - امام شافعی: در شگفتم از مردی که دشمنان، کینه‌توزانه فضایلش را پنهان داشتند و دوستان از ترس، آشکار نکردند. با این حال آن‌قدر فضیلت برای او ذکر شده است که زمین و آسمان را پر کرده است.

[3] - محمد بن ادریس، از بزرگان مذهب شافعی: هرگاه علی جایگاه و حقیقت خویش را برای مردم آشکار کند، هر آینه مردم دست دسته در برابر او به سجده خواهند افتاد. شافعی مرد و عاقبت نفهمید علی(ع) پروردگار او است یا پروردگارش خدای او است؛

[4] - کارلیل فیلسوف انگلیسی: ما نمی‌توانیم علی را دوست نداشته باشیم و به وی عشق نورزیم؛ زیرا هرچه خوبی هست که ما آن را دوست داریم، همه در علی جمع بوده است.

[5] - لامنس مستشرق معروف: علمای اسلام از مخالف و موافق، از دوست و دشمن، مفتخرند که گفتار خود را به علی(ع) مستند دارند؛ چه گفتار او، حجت قطعی داشت و او، باب مدینه علم بود و با روح کلی پیوند تام داشت.

[6] - جبران خلیل: علی بن ابیطالب(ع) شهید عظمت خویش گشت. مردم عرب حقیقت مقام او را درک نکردند؛ تا گروهی از مردم همسایه آن‌ها ایران، برخاسته، این گوهر گرانبها را از سنگ تشخیص داده، او را شناختند.

[7] - ژنرال سر پرسی سایکس، کارگزار سیاسی انگلیس در ایران: این که اهالی ایران در او مقام ولایت قائل شده و او را به اصطلاح سرپرست حقیقی و مربی الهی می‌دانند، واقعا این عقیده قابل تحسین و شایان بسی تمجید است؛ اگر چه مقام و مرتبه او خیلی بالاتر از این‌هاست.

 


[ یکشنبه 98/3/5 ] [ 5:39 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 185
بازدید دیروز: 276
کل بازدیدها: 861173