سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قائــــم

بعضی ماه‌ها در تاریخ کشورمان ماه عطف و سرنوشت‌ساز هستند. بهمن ماه سال 1357 از آن جمله است؛

دوازده بهمن بازگشت پیروزمندانه معمار کبیر انقلاب اسلامی به میهن بعد از پانزده سال تبعید و 22 بهمن روز پیروزی خون مظلوم بر شمشیر ظالم و فروپاشی رژیم ستم‌شاهی.

از دیگر ماه‌های عطف سرنوشت‌ساز برای دنیای اسلام، خرداد است؛

پانزده خرداد 1342 سرآغاز نهضت حسینی که روح تازه و ناب بر پیکر اسلام دمید. نهضت حسینی نه تنها بساط ظلم و ستم شاهنشاهی را در ایرن برچید، بلکه نوید پیروزی مستضعفان جهان را سرداد. قیامی که شیطان بزرگ را بر آن داشت تا  هر آن‌چه در چنته دارد به میدان بیاورد تا با جنگ تمدنها، پایان تاریخ را به نفع لیبرالیسم رقم بزند.

چهارده خرداد 1368 روح خدا و به ملکوت اعلی پیوست. معمار کبیر انقلابی که دنیای استکبار و ظلم را به چالش کشید از میان ما رخت بر بست. به گمان ایادی استکبار، با سفر آخرتی آن یار سفرکرده که به منزله "نخ تسبیح" انقلاب و نظام بود، نظام نوپا از هم پاشیده می‌شد ولی با عنایت الهی و راهبری آن که روح الله انتظار فرجش را در پانزده خرداد می‌کشید، پایان تاریخ به وقوع نپیوست و بلاشک جنگ تمدنها نیز به نفع سردمداران استکبار رقم نخواهد خورد.

 

سوم خرداد 1361 در شرایطی که صدام با پشتوانه قدرتهای شرق و غرب، سرنگونی نظا نوپای اسلامی را لحظه‌شماری می‌کرد، آزادی خرمشهر تخم یاس و ناامیدی را در دل دشمنان بارور ساخت و مسیر جنگ تحمیلی را به نفع ایران تغییر داد.

همه درودهای الهی را به روح پرفتوح امام راحل، خمینی کبیر(ره) و شهدای راه نهضتش هدیه و با سکاندار بصیر و شجاع انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای تجدید پیمان می‌کنیم. 


[ یکشنبه 95/3/9 ] [ 7:25 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

سالها مى گذرد، حادثه‏ ها می‌آید

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

دولتهای غربی با ایجاد غده سرطانی اسرائیل در سرزمینهای اسلامی[1]، رویکرد جدیدی را برای اسلام‌زدایی آغاز کردند. ملک فیصل در عراق، آتاتورک در ترکیه و رضاخان میرپنج در ایران به عنوان مهره‌های استکبار با شعار پان عربیسم، پان ترکیسم و پان ایرانیسم مجری توطئه جدید اربابان خود در منطقه راهبردی خاورمیانه بودند. در ایران بعد از رضاخان نیز، محمد رضا پهلوی در صدد بازکردن "دروازه تمدن" غرب به سوی این کشور بوده است.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 93/3/12 ] [ 5:36 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

بازخوانی عناصر شعار سال 1393

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در پیام نوروزی امسال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و با مدیریّت جهادی" را به عنوان شعار سال 1393 اعلام و طبق روال هرساله در سخنرانی روز اول سال در حرم رضوی به تشریح عناصر آن پرداخت.

به این امید که استخراج عناصر اصلی شعار سال با مختصر توضیحات برگرفته از متن فرمایشات ...  متن کامل


[ یکشنبه 93/2/28 ] [ 9:26 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

به نام خداوند برانگیزاننده معلمان

تحجر و خشک‌مغزی همیشه تاریخ در مقابل بصیرت و آگاهی قرار داشته و متحجرین و خشک‌مغزها هیچ وقت آگاهی‌دهندگان و آموزگاران را بر نمی‌تابیدند و در صدد حذف آنان بوده‌اند . حذف معنوی از طریق ترور شخصیت و یا حذف جسمانی با ترور وجود جسمانیشان .

دوازدهم اردیبهشت از آن رو در کشور عزیزمان "روز معلم" نامیده شده است که ؛ در دوازدهم اردیبهشت سال 1358(80 روز بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی) معلمی نمونه ، اسوه و "ثمره عمر" معمار کبیر انقلاب اسلامی به دست متجرین وقت که بر خود نام بی‌مسمای "فرقان" نهاده بودند ترور شد و به شهادت رسید .

مرتضی "عنده ربهم یرزقون" است و متجرین تروریست فی درک اسفل سافلین . چرا که طبق وعده الهی ؛ باطل رفتنی است و حق ماندگار .(...ُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقا...) . انشاء‌الله

سالروز شهادت علامه آیت‌الله مرتضی مطهری(ره) و روز معلم بر همه معلمان و آموزگاران ایران مبارک باد . بر روح آن معلم سفر کرده متنعم در سفره الهی درود می‌فرستیم و بر دستان همه معلمان بوسه شاگردی می‌زنیم . 


[ سه شنبه 93/2/9 ] [ 9:22 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

وحدت حوزه و دانشگاه

سالروز شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح که در 27 آذر 1358 به دست خشک‌مغزهای متحجر[1] ترور شد و به شهادت رسید ، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است. به این بهانه با طرح سوالی به پاسخ آن می‌پردازم .

چرا وحدت حوزه و دانشگاه ؟

حوزه‌های علمیه محل تربیت عالمان دینی است . عالمان دینی ، وارثان انبیاء[2] هستند . انبیاء که درهم و دینار از خود بر جای نگذاشته‌اند . ارث انبیاء احادیث و علوم آنان است و وارثان آنان مروجان دینشان و عاملان صیانت از دیانت هستند . به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) ؛ مدرسه فیضیه ، دانشگاه امام زمان(عج) است .

دانشگاه محل کسب علوم روز است و مصدر صدور دانشمندان علوم دنیایی و نیازمند به ایمان. حوزه‌های علمیه نیز برای "ترویج ارث انبیاء" در دنیای پیچیده امروز نیازمند ابزار و امکانات روز که در دانشگاه یا به وسیله دانشگاهیان طراحی و ابداع می‌شود ، هستند .

معمار کبیر انقلاب عظیم اسلامی - که درود خدا بر او باد - فرمود ؛ "فرهنگ دانشگاه‌ها و مراکز غیرحوزه‏اى به صورتى است که با تجربه و لمس واقعیت‌ها بیشتر عادت کرده است، تا فرهنگ نظرى و فلسفى. باید با تلفیق این دو فرهنگ و کم کردن فاصله‏ها، حوزه و دانشگاه درهم ذوب شوند، تا میدان براى گسترش و بسط معارف اسلام وسیع‌تر گردد ."

منظور از وحدت حوزه و دانشگاه

وحدت دانشگاه و حوزه ، نه ادغام در یکدیگر است و نه یکی به جای دیگری . با حضور عالمان دینی در دانشگاه و داشنمدان دانشگاهی در حوزه‌ها ؛ هریک دیگری را تکمیل می‌کند . پس دو بال بسیار مهم حوزه و دانشگاه مکمل همدیگرند و بر اساس این نیاز است که حضرت امام خمینی(ره) فرمود؛ "امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارد ."[3]

بیست و هفتم آذر ماه ؛ سالروز شهادت روحانی دانشگاهی ، آیت‌الله مفتح که روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است ، بر همه حوزویان و دانشگاهیان مبارک باد.

پانوشت


[1]   - گروهک فرقان که قبل از این نیز علامه مرتضی مطهری نیز در 12 اردیبهشت 1358 را ترور و به شهادت رساند.

[2] - إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ إِنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَمْ یُوَرِّثُوا دِینَاراً وَ لَا دِرْهَماً وَ لَکِنْ وَرَّثُوا(بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار،ج‏1، 164)

[3] - صحیفه امام خمینی(ره)

 


[ دوشنبه 92/9/25 ] [ 9:59 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

میرزا کوچک خان

شهادت میرزا کوچک‌خان  

 میرزا یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ، در سال 1259 شمسی در رشت به دنیا آمد، در سال 1286در گیلان به صفوف آزادی‌خواهان پیوست و برای سرکوب محمدعلی شاه روانه تهران شد.میرزا کوچک خان وقتی یک طلبه بود، به نهضت مشروطه پیوست.میرزا ابتدا عضو و بعد از مدت کوتاهی رهبر اتحاد اسلام که با حضور روحانیون در رشت تشکیل شده بود ، گردید و پس از اشغال ایران توسط ارتش روسیه تزاری، به مبارزه با این ارتش پرداخت.

میرزا به عنوان یک روحانی مبارز در دو جبهه مبارزه با ارتش اشغالگر روسیه تزاری و حکومت جائر مرکزی ایران پرداخت .  کمونیستها در لباس دوست از درون به نهضت وی ضربه زدند و در چنین وضع سختی میرزا کوچک‌خان در سرمای شدید زمستان از همسرش خداحافظی کرده و به اعماق جنگل‌ رفت تا در فرصتی مناسبت بتواند نیروهای پراکنده را سازماندهی کند؛ اما در اثر سرمای شدید به شهادت رسید. سرش از تن جدا و 11 آذر سالروز شاهدت آن بزرگ‌مرد نامگذار شده است. روحش شاد

میرزا کوچک خان


[ یکشنبه 92/9/10 ] [ 9:11 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

 سرآغاز نهضت

پانزدهم خرداد 1342 سرآغاز نهضت اسلامی به رهبری مردی است که بی‌گمان جهان اسلام ، بلکه مستضعفین عالم را بیدار کرد و بر ضد استکبار ، ظلم و جور و جهل به حرکت در آورد .

سفر خورشید

آن ابر مرد بیدارگر قرن که در 11 بهمن 1357 با وسیع‌ترین و منسجم‌ترین و زیباترین استقبال مردمی مواجه شده بود ، ده سال بعد در 15 خرداد 1368 به وسیله ملت قدرشناس ایران اسلامی با بزرگترین و غم‌بارترین بدرقه مواجه و با "دلی آرام و قلبی مطمئن" به سرای آخرت رهسپار شد .

درود بی‌پایان بر شهدای قیام پانزده خرداد و انقلاب اسلامی و سلام و صلوات الهی بر امام سفرکرده به حق پیوسته .

خرداد امام و امام خرداد

امامِ خرداد در 15 خرداد به پا خواست و سکان کشتی انقلاب را در دست گرفت و آن را هوشمندانه و مدبرانه به ساحل پیروزی رساند . 15 خرداد 1368میلیونها نفر پیکر پاکش را در تهران بدرقه کردند و به خدایش سپاردند و امام در خرداد تمام سالها منتظر بود . منتظرِ منتَظَر ؛ 

از غم دوست در این میکده فریاد کشم‏

دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم‏

داد و بیداد که در محفل ما رندى نیست‏

که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم‏

شادیم داد، غمم داد و جفا داد و وفا

با صفا منّت آن را که به من داد، کشم‏

عاشقم، عاشق روى تو، نه چیز دگرى‏

بار هجران و وصالت به دل شاد، کشم‏

در غمت اى گل وحشىِ من، اى خسرو من‏

جور مجنون ببرم، تیشه فرهاد کشم‏

مُردم از زندگىِ بى تو که با من هستى‏

طرفه سرّى است که باید برِ استاد کشم‏

سالها مى گذرد، حادثه‏‌ها می‌آید

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم‏

 


[ دوشنبه 92/3/13 ] [ 8:25 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

20 فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای نامگذاری شده است . فناوری هسته‌ای در یک جمله یعنی از صفر تا صد شکافت هسته اورانیوم و تبدیل آن به محصولات صلح‌آمیز هسته‌ای به دست توانای جوانان خودمان ؛ از شناسایی معادن سنگ اورانیوم تا استخراج و تبدیل آن به کیک زرد و غنی‌سازی آن در سانتی‌فیوژهای ایرانی و تبدیل صفحه سوخت قابل استفاده در نیروگاه هسته‌ای، همه و همه از خودمان است . البته مراحل ساخت مراکز هسته‌ای و ابزار و دستگاه‌های مورد استفاده برای غنی‌سازی از جمله سانتی‌فیوژهای نسل اول تا نسل سوم را نیز به اینها اضافه کنید.

در این راه غرورآفرین شهیدانی از میان داشمندان این مرز و بوم نیز تقدیم نظام اسلامی شده است . شهیدان علی‌محمدی ، شهریاری، احمدی روشن و  رضایی‌نژاد. یادشان گرامی، روحشان شاد و راهشان پر رهرو  باد.

روز "ملی فناوری هسته‌ای" بر دانشمندان هسته‌ای و همه ملت ایران مبارک باد. ان‌شاءالله تعالی


[ یکشنبه 92/1/18 ] [ 9:19 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

سالروز شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح که در 27 آذر 1358 به دست خشک‌مغزهای متحجر ترور شد و به شهادت رسید ، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است . به این بهانه با طرح دو سوال به پاسخ آن می‌پردازم .

چرا وحدت حوزه و دانشگاه ؟

حوزه‌ علمیه محل تربیت عالمان دینی است . عالمان دینی ، وارثان انبیاء هستند . انبیاء که درهم و دینار از خود بر جای نگذاشته‌اند . ارث انبیاء احادیث و علوم آنان است و وارثان آنان مروجان دینشان و عاملان صیانت از دیانت هستند . به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) ؛ مدرسه فیضیه ، دانشگاه امام زمان(عج) است .

دانشگاه محل کسب علوم روز است و مصدر صدور دانشمندان علوم دنیایی و نیازمند به ایمان . حوزه‌های علمیه نیز برای "ترویج ارث انبیاء" در دنیای پیچیده امروز نیازمند ابزار و امکانات روز که در دانشگاه یا به وسیله دانشگاهیان طراحی و ابداع می‌شود ، هستند .

معمار کبیر انقلاب عظیم اسلامی - که درود خدا بر او باد - فرمود ؛ "فرهنگ دانشگاه‌ها و مراکز غیرحوزه‏‌اى به صورتى است که با تجربه و لمس واقعیت‌ها بیشتر عادت کرده است، تا فرهنگ نظرى و فلسفى . باید با تلفیق این دو فرهنگ و کم کردن فاصله‌‏ها، حوزه و دانشگاه درهم ذوب شوند، تا میدان براى گسترش و بسط معارف اسلام وسیع‌تر گردد ."


منظور از وحدت حوزه و دانشگاه؟

وحدت دانشگاه و حوزه ، نه ادغام در یکدیگر است و نه یکی به جای دیگری . با حضور عالمان دینی در دانشگاه و داشنمدان دانشگاهی در حوزه‌ها ؛ هریک دیگری را تکمیل می‌کند . پس دو بال بسیار مهم حوزه و دانشگاه مکمل همدیگرند و بر اساس این نیاز است که حضرت امام خمینی(ره) فرمود؛ "امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارد ."

بیست و هفتم آذر ماه ؛ سالروز شهادت روحانی دانشگاهی ، آیت‌الله مفتح که روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است ، بر همه حوزویان و دانشگاهیان مبارک باد .


- إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ إِنَّ الْأَنْبِیَاءَ لَمْ یُوَرِّثُوا دِینَاراً وَ لَا دِرْهَماً وَ لَکِنْ وَرَّثُوا(بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار،ج‏1، 164)

- صحیفه امام خمینی(ره)


[ جمعه 91/9/24 ] [ 9:22 عصر ] [ ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 237
بازدید دیروز: 340
کل بازدیدها: 1241153